Anonymor skriver:
Hej alle,
Jeg har i mange år haft tinnitus. Så mange at jeg ikke kan huske, hvornår det startede. I mange år troede jeg, pinligt nok, at det var normalt at have sådan nogle helt lyse hyletoner for ørerne. Det kan jeg jo så forstå, at det ikke er
jeg har forsøgt at lære at leve med det, som sagt fordi jeg troede, det var normalt, men jeg synes det bliver værre.
Jeg er ikke så bevidst om det i løbet af dagen, hvis der er støj omkring mig. Men lige så snart jeg sidder i stilhed er det helt vildt så voldsomt det er. Forstå mig ret, det er der ko dagen lang, men når jeg distraheres af andre lydinput bemærker jeg det ikke rigtig.
Kan man mon gøre noget ved det? Det er vel irreversibelt? Det er svært at forklare, det er en konstant tone på begge ører, meget meget lys. Og meget meget påtrængende. I aften er det særlig slemt, det gør næsten "ondt" mentalt pga den hylen..
Når først tinnitus har "sæt sig" forsvinder den aldrig..
Hvis du ikke har et høretab, kan du udelukkende behandles gennem det offentlige system...
Det De kan gøre for dig er, at du kan henvises til kommunikationscenteret i din kommune, hvor de enten sætter dig på et "lev med tinnitus" program, eller de kan behandle dig med et høreapparat, hvori der er det man kalder en tinnitus masker.
Det den tinnitus masker gør, at den sender svag støj i dit øre. De fleste apparater bruger "hvidstøj" altså siden, og så er der Widex, som kan lave bølgeskvulp eller musik.. for nogle hjælper det, for andre gør det ikke...
Hvis du skal have gjort noget ved det, starter det gøs en privat praktiserende øre næse hals læge, du behøver ingen henvisning til dem, der ringer du bare og booker en tid..
Pøj pøj med det