17 årig og kørekort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

860 visninger
13 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. december 2018

Anonym trådstarter

Nogen herinde som kender konsekvenserne af at en 17 årig (med kørekort) køre uden ledsager?

har hørt bøden kun er på omkring 16-1700 ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Nogen herinde som kender konsekvenserne af at en 17 årig (med kørekort) køre uden ledsager?

Det er forbudt at køre uden ledsager, før du fylder 18 år. Gør du det alligevel, er bøden minimum 3000 kr. Gør du det flere gange, bliver bøden større.

Anmeld Citér

14. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Kører du uden ledsager som er fyldt 30 (også nogle ekstra ting jeg ikkeclige husker) som 17 årig får du en bøde på minimum 3000 kr samt får kortet frataget igen. 

Anmeld Citér

14. december 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kører du uden ledsager som er fyldt 30 (også nogle ekstra ting jeg ikkeclige husker) som 17 årig får du en bøde på minimum 3000 kr samt får kortet frataget igen. 

Hmm okay, har nemlig hørt at man ikke får taget kortet, men “kun” en bøde? 

Anmeld Citér

14. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Min kusine fortalte mig at hun ville få det taget. Hun er lige fyldt 18 i april. 

Anmeld Citér

14. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har misforstået min kusine. Du tjekkede jeg lige op på det. 

Hvis man kører uden ledsager der opfylder kravene som er minimum 30 år, dansk kørekort og har haft kørekort i minimum 10 år. Derudover skal ledsageren ikke have haft det frakendt inde 10 år. Så er det en bøde på 3000 kr. Ved flere overtrædelser stiger bøden. 

Hvis køreren på 17 år derimod overtræder selve færdselsloven indenfor de første 3 år så frataget kørekortet på lige vilkår som en 18 årig der lige har taget det 

Anmeld Citér

14. december 2018

Anonym

I skal nok også være obs på forsikring hvis der bliver kørt i bilen uden ledsager. Det kan blive dyrt at lave skader. 

Anmeld Citér

14. december 2018

Tommelise

Der er jo en grund til, at der skal være en ledsager med. Det handler vel ikke så meget om, hvor stor bøden bliver - men om, at sikkerheden er i orden.

Anmeld Citér

14. december 2018

FrkGranger

Tænker faktisk også, uden at vide det, at det som normalt, vil give en bøde til den, der har overladt nøglerne til den 17 årige (ejeren af bilen) .. 

Anmeld Citér

15. december 2018

Anonym

FrkGranger skriver:

Tænker faktisk også, uden at vide det, at det som normalt, vil give en bøde til den, der har overladt nøglerne til den 17 årige (ejeren af bilen) .. 

Det gør det ikke da det er den 17 åriges ansvar st fortælle ledsageren om reglerne inden kørsel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.