Eksperthjælp: Amning, flaske og vægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

553 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. oktober 2018

Vibeke de Lichtenberg

Flaske barn

Da vores første barn lige pludselig blev flaske barn, havde vi pludselig travlt, og rådet fra min sundhedsplejske var give barnet til barnet er mæt.

Havde en tyk lille pige der var i maven 17 dage over termin, og derfor var utrolig gode at amme, det resulterede i vi fik en meget tyk og lækker baby, da hun fik flaske fast ( Hun skulle ikke kæmpe mere at få nogle brystmælk fra mig, jeg dannede alt alt for lidt)

Så kom problemet bagefter at hun var for tyk, og hun havde fået for meget mælk......

Jeg synes sundhedsplejsken var meget forvirrende i sit råd, og bagefter når Jeg sad med en tyk 1 årig, skulle jeg IKKE ha givet så store potioner mente hun..... Utroligt frusterende at høre, da det var hende selv der havde sagt jeg skulle give til hun ikke orkede mere.

- Nu skal vi ha nr 2, vi prøver igen efter at få amning op at køre, men om det ikke virker.

Hvad er retningslinjerne? Hvor meget mælk må en nyfødt få, som flaske barn?

Vibekes svar

Kære mor til flaskebarn

Tillykke med, at I har nummer 2 på vej!

Det lyder som en god ide, at prøve at få amningen til at fungere denne gang. Det kan være en god ide, allerede i graviditeten at få talt med din jordemoder om, hvilken hjælp og støtte, du kunne have brug for i den forbindelse.

Det er jo selvfølgelig vigtigt, at en baby er i trivsel og tager på i vægt. Det betyder, at den lille hverken skal tage for meget eller for lidt på.

Man har lavet nogle retningslinjer at gå efter, I forhold til, hvor meget mælk et barn skal have pr. døgn, der kan hjælpe dig med at vurdere om din baby får for nok mælk eller måske for meget.

Efter den første uge regner man med, at en baby spiser 1/6 af sin kropsvægt. Det betyder altså

At en baby, der vejer 4 kg skal have ca. 667 ml mælk pr. døgn. (Baby 4000 gram divideret med 6 = 667 ml pr. døgn). Hvis den lille har tabt sig eller der har været for lille vægtøgning, så siger man, at barnet skal have 200 ml mælk pr. kg det vejer. Det vil altså sige, at en baby, der vejer 4 kg skal have 800 ml (4 gange 200 ml = 800 ml. pr døgn). Samlet set betyder det, at en baby på 4 kg skal have ml. 667 og 800 ml. mælk i døgnet.

Hvis man giver flaske kan man nogenlunde regne ud, hvor meget ens baby får at spise pr døgn. Det er lidt sværere ved amning, da man jo ikke kan måle, hvor meget mælk barnet får ved brystet. Her må man forholde sig til, om den lille tager nok på i vægt, altså følger sin vægtkurve. Hvis barnet følger sin vægtkurve, så får det nok at spise. Hvis barnet tager for meget på i vægt, så ligger den over sin vægtkurve, og så må man vurdere om den lille i virkeligheden får for meget mælk på et døgn.

Held og lykke med graviditeten.

Venlig hilsen

Vibeke de Lichtenberg

Jordemoder

Vibeke kan derfor i brevkassen tilbyde personlig og individuel tilpasset vejledning, og rådgive i spørgsmål, der vedrører de fysiske og psykiske aspekter af din graviditet, fødsel og barsel.

Se Vibekes hjemmeside: delichtenberg.nu

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.