Hej. Jeg er gravid i 11+0. Jeg har spist almindelig multivitamin fra livol. Jeg troede bare man skulle være opmærksom på folinsyren skulle være 400. Jeg har så idag fundet ud af, at man skal passe på a vitaminet. I de piller jeg har taget er der 800, hvorimod dem fra apoteket er på 400. Nu er jeg enorm bange for at mine fostre(tvillinger) har taget skade. Hvad skal jeg dog gøre?
Jeg har også en dreng på snart 2. Under hele graviditeten og amningen spiste jeg også de almindelige vitaminpiller fra livol. Kan han have taget skade uden jeg ved det?
Mvh anonym, meget bekymret mor
Vibekes svar
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker, men du behøver absolut ikke være bekymret!
Den anbefalede daglige dosis A-vitamin for gravide er 800 mikrogram, og for ammende kvinder er den anbefalede daglige dosis 1100 mikrogram.
Så din "store" dreng har ikke taget skade og de 2 små heller ikke.
Den nedre grænse for kvinder i almindelighed er 400 mikrogram dagligt. Gode kilder til A-vitamin findes f.eks. i lever, æg og fedtholdige mælkeprodukter. Andre gode kilder er grønne, gule og røde grøntsager f.eks. gulerødder, broccoli, spinat rå rød peber og tomater. Desuden i melon og frugter som banan og appelsin.
Mange hilsner
Vibeke de Lichtenberg
Jordemoder
Vibeke kan derfor i brevkassen tilbyde personlig og individuel tilpasset vejledning, og rådgive i spørgsmål, der vedrører de fysiske og psykiske aspekter af din graviditet, fødsel og barsel.
Se Vibekes hjemmeside: delichtenberg.nu
Anmeld
Citér