Eksperthjælp: Terminsberegning og ustabil cyklus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

451 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. oktober 2018

Vibeke de Lichtenberg

Jeg er gravid og meget nysgerrig. Helt præcist i forhold til hvornår befrugtningen er sket.

Regnet fra sidste menstruations første dag er jeg 7+2 i dag, men jeg har så været til tidlig scanning i dag og her får jeg af vide at jeg kun er 5+6. Sidste menstruation 1. dag var 1. september. Jeg har fået en foreløbig terminsdato den 19. Juni 2019.

Jeg er lige stoppet med minipiller så jeg kender ikke min cyklus, men den har aldrig været helt stabil.

Kan man sige noget om undfangelses tidspunktet ud fra den tidlige scanning? Og hvor præcis er den?

Helt præcist vil jeg gerne høre dit bud på om jeg kan være blevet gravid ved samlejer mellem 12.-15. september, den 20. september, eller om det først er efter den 20. september?

//den nysgerrige.

Vibekes svar

Kære Nysgerrige

Du skriver, at du normalt har en ustabil cyklus, og at du lige er holdt op med at tage minipiller. Begge disse ting gør, at det kan være svært helt at regne med at bruge sidste menstruations første dag. Samtidig er de tidlige scanninger ret præcise, da fostret udvikler sig meget ens i den tidlige del af graviditeten. Derfor lyder det som om, at den nye terminsdato og dermed beregningen af, hvilken uge du er til at stole på. Du er derfor med al sandsynlighed blevet gravid efter d. 20. september.

Venlig hilsen

Vibeke de Lichtenberg

Vibeke kan derfor i brevkassen tilbyde personlig og individuel tilpasset vejledning, og rådgive i spørgsmål, der vedrører de fysiske og psykiske aspekter af din graviditet, fødsel og barsel.

Se Vibekes hjemmeside: delichtenberg.nu

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.