Ansat på en synkende skude

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

551 visninger
5 svar
0 synes godt om
13. oktober 2018

Anonym trådstarter

Jeg går og har meget ondt i maven. Jeg har fået job for kort tid siden  som jeg er startet på. Jeg er nyuddannet og det er mit første job, et vikariat. Min arbejdsplads står over for en stor flytning, og der er kæmpe krise. Så har jeg ikke sagt for meget, men måske nogen kan regne ud hvad det drejer sig om. 

Flytningen kommer til at betyde meget ringere arbejdsmiljø for os ansatte, og de ansatte er i forvejen presset massivt. På min afdeling er der lige nu 3 sygemeldte, og 1 har allerede sagt op pga den forestående flytning. I den korte tid jeg har været der, har jeg også bemærket hvor bemærkelsesværdigt mange der har sygedage.

Måske ville nogen sige, hold ud, det er bare et vikariat. Men det er et vanvittigt hårdt miljø at komme ind i. Jeg var advaret om flytningen da jeg blev ansat, at tingene ville blive kaotiske. Men jeg var ikke klar over omfang og sværhedsgrad og forringelserne af arbejdsmiljøet. Det reklamerede de ikke lige med til samtalen. 

Men det betyder der er dårligt humør på afdelingen. Alle pauserne bliver brugt på klager og negativitet. Og jeg bebrejder IKKE mine kollegaer, jeg kan virkelig godt forstå dem. Det er bare hårdt at stå i som ny, især nyuddannet. 

Dertil oplever jeg der er manglende tid til oplæring, og den stilling jeg er ansat i er komplekst arbejde som der er behov for ordentlig træning i. Jeg har skam været opsøgende, men får halve svar eller bliver afvist i døren fordi de ikke har tid. Igen bebrejder jeg ikke mine kollegaer, deres tunge byrde mangedobles jo, fordi de skal tage over for de sygemeldte. Og der er mange nye. 

Jeg har siddet og grædt de sidste mange aftener over mit arbejde. Jeg har sågar været helt derude hvor jeg har tænkt over om jeg overhovedet vil være det, jeg er uddannet til, og det er absurd, for jeg elsker mit fag. Jeg har stået med tårer i øjnene over for den anden nye, hvor hun måtte få mig i ro. 

Og fredag var jeg lige ved at græde over for en af de faste, da jeg måtte kaste håndklædet i ringen og sige, at jeg føler, at jeg drukner. Hun var mega sød og hjælpsom og afklarede nogle af de ting jeg havde brug for hjælp til, men det er jo bare en kortvarig lappeløsning. 

Jeg tør ikke tænke på kaos når først vi rent faktisk flytter. 

Jeg begynder at være desperat. Det er ikke meningen at mit allerførste job skal gøre mig grædefærdig, skal gøre at jeg føler mig presset ud i ting jeg ikke modtager ordentlig træning i, det er alligevel sårbare mennesker vi arbejder med. Det er ikke meningen det skal give mig lyst til at opgive mit fag. Jeg har siddet med trykken for brystet flere aftener i denne uge. 

Men hvad skal jeg så gøre? Jeg kan da godt søge andet ja, men der kan gå længe før jeg får job som nyuddannet.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2018

årgang84

Profilbillede for årgang84

Dine kollegaer har muligvis været igennem 3-5 spare tiltag 2-3 nye it systemer . Så bliver man kamp parret for frygten hvad det nu skal ende med.  

Især når processen trækkes ud og derved giver for megen plads til frustrationer . 

Mærk efter . Søg lidt en rolig plet i pauserne så det negative kommer lidt på afstand i din pause.  

Og begynd at søg nyt. Det gør / bør alle jo i et vikariat.  Man kan ikke sidde og vente på at et fast job kommer dumpende . 

Go vind :-) 

Anmeld Citér

14. oktober 2018

Vik

Har været der for ca 1 år siden. Det var dog ikke første arbejdsplads. Du skal gøre op med dig selv om du vil kæmpe og forsætte og få det bedste ud af det ( bla. Erfaring)eller om du giver op nu i håb at andet sted vil være bedre.

Anmeld Citér

14. oktober 2018

Lomm

Profilbillede for Lomm
Anonym skriver:

Jeg går og har meget ondt i maven. Jeg har fået job for kort tid siden  som jeg er startet på. Jeg er nyuddannet og det er mit første job, et vikariat. Min arbejdsplads står over for en stor flytning, og der er kæmpe krise. Så har jeg ikke sagt for meget, men måske nogen kan regne ud hvad det drejer sig om. 

Flytningen kommer til at betyde meget ringere arbejdsmiljø for os ansatte, og de ansatte er i forvejen presset massivt. På min afdeling er der lige nu 3 sygemeldte, og 1 har allerede sagt op pga den forestående flytning. I den korte tid jeg har været der, har jeg også bemærket hvor bemærkelsesværdigt mange der har sygedage.

Måske ville nogen sige, hold ud, det er bare et vikariat. Men det er et vanvittigt hårdt miljø at komme ind i. Jeg var advaret om flytningen da jeg blev ansat, at tingene ville blive kaotiske. Men jeg var ikke klar over omfang og sværhedsgrad og forringelserne af arbejdsmiljøet. Det reklamerede de ikke lige med til samtalen. 

Men det betyder der er dårligt humør på afdelingen. Alle pauserne bliver brugt på klager og negativitet. Og jeg bebrejder IKKE mine kollegaer, jeg kan virkelig godt forstå dem. Det er bare hårdt at stå i som ny, især nyuddannet. 

Dertil oplever jeg der er manglende tid til oplæring, og den stilling jeg er ansat i er komplekst arbejde som der er behov for ordentlig træning i. Jeg har skam været opsøgende, men får halve svar eller bliver afvist i døren fordi de ikke har tid. Igen bebrejder jeg ikke mine kollegaer, deres tunge byrde mangedobles jo, fordi de skal tage over for de sygemeldte. Og der er mange nye. 

Jeg har siddet og grædt de sidste mange aftener over mit arbejde. Jeg har sågar været helt derude hvor jeg har tænkt over om jeg overhovedet vil være det, jeg er uddannet til, og det er absurd, for jeg elsker mit fag. Jeg har stået med tårer i øjnene over for den anden nye, hvor hun måtte få mig i ro. 

Og fredag var jeg lige ved at græde over for en af de faste, da jeg måtte kaste håndklædet i ringen og sige, at jeg føler, at jeg drukner. Hun var mega sød og hjælpsom og afklarede nogle af de ting jeg havde brug for hjælp til, men det er jo bare en kortvarig lappeløsning. 

Jeg tør ikke tænke på kaos når først vi rent faktisk flytter. 

Jeg begynder at være desperat. Det er ikke meningen at mit allerførste job skal gøre mig grædefærdig, skal gøre at jeg føler mig presset ud i ting jeg ikke modtager ordentlig træning i, det er alligevel sårbare mennesker vi arbejder med. Det er ikke meningen det skal give mig lyst til at opgive mit fag. Jeg har siddet med trykken for brystet flere aftener i denne uge. 

Men hvad skal jeg så gøre? Jeg kan da godt søge andet ja, men der kan gå længe før jeg får job som nyuddannet.. 

Min statement kan du nok ikke bruge til en skid lige nu hvor du står i situationen, men vil bare sige at man lærer vanvittig meget (ikke mindst om om sig selv) af modgang, så selvom det er møg hårdt lige nu, så kan det ende med at blive en kæmpe styrke for dig senere hen, at du har oplevet det.

Jeg har ikke noget råd til hvordan du får vendt din tankegang, men prøv om det ikke kan lykkes at du tager det som en del af din udvikling. Held og lykke

Anmeld Citér

14. oktober 2018

Baby17

For mig, lyder det til du er ansat i sundhedsfaget eller en myndigheds afd - noget offentligt i hvert fald.. 

Og her tænker jeg.. Der er SÅ mange jobs indenfor det felt, måske ikke lige præcis der hvor du ser dig selv i mange år frem, men du kan jo altså søge noget andet, hele tiden. Det står dig frit for, og nu hvor det kun er et vikariat du har, er det samtidig en god idé at søge en fast stilling. 

Og dertil vil jeg nævne, at hvis det er inde for sundhedsfaget du arbejder, så kan du næsten lige så godt vænne dig til presset. Sådan er det desværre rigtig mange steder, der er sparret alt for meget på normeringerne, og det giver pressede og sure medarbejdere.

Anmeld Citér

14. oktober 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Følg din mavefornemmelse og søg videre. Det lyder som om der er er rigtig dårligt arbejdsmiljø og det slider på en personligt. 

Jeg havde engang sådan et job, hvor mavefornemmelse ikke var der men jeg beholder det alligevel da det også var første job osv - jeg blev kørt helt ned og fortryder meget den dag idag at jeg ikke skyndte mig væk. Så det er min erfaring, er man ked af det/hader sit arbejde i mere af tiden end man er glad og elsker det - sø er det tid til at komme videre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.