Nogle gange reagerer man uhensigtsmæssig og ud fra den følelse der opstår lige i situationen.
Din mand har reageret på at blive låst ude. Måske uhensigtsmæssigt ja, men måske med en form for nervøsitet, frygt og irritation.
Du ved jo ikke hvilke tanker der er fløjet igennem hovedet på ham i øjeblikket. Nogle gange tænker man ikke rationelt i nogle uvante situationer.
Og omvendt, du har heller ikke reageret hensigtsmæssigt da du kom hjem og startede en vrede ved kun at se det hele fra din søns side. Du starter med at være chokeret, nok før du overhovedet ved, hvad det hele drejede sig om.
Han er lille og har brug for omsorg og tryghed, men jeg er sikker på, at din mand havde reageret, hvis han havde fornemmet at jeres søn var igang med at drikke rengøringsmidler, eller smide tv'et på gulvet.
Jeg kender følelsen fra mig selv med at det er svært at slippe den. Fx nu hvor du er vred på din mand, men et godt råd er at prøve at vende situationen i hovedet og tænke på hvis det var dig selv. Din mand kommer hjem og bliver vred over en uheldig situation. Det kan nogle gange lette frustrationen lidt.
Jeg har engang gjort det med bilen. Jeg havde lige sat børnene i bilen, skulle til at lægge varer i bagagerummet, hvor jeg havde lagt bilnøglerne og af en eller anden årsag, låste bilen efter jeg havde smækket bagklappen.
Jeg gik seriøst i panik og vidste at mine børn sagtens ville kunne låse op indefra, men det kunne de slet ikke i situationen og jeg skældte ud og blev ked af det i øjeblikket. Heldigvis var der så søde mennesker omkring mig, som lånte mig en telefon. Men jeg ringede ikke efter hjælp, jeg ringede til min mand, som sad på sit arbejde 2 timer fra mig - heldigvis ringede han efter en der kunne komme og få bildøren op, men jeg tror slet ikke jeg tænkte før jeg havde børnene ude igen.