Hej Sarah
Jeg har en pige som er født ekstremt tidlig. Hun er 1 år nu ( korrigeret alder). Hun er småtspisende, og har gennem et halvt ikke rigtig taget på.
Hun får MME og grød. (Køber kun mærket semper). Jeg har også selv lavet grød til hende, men hun kan ikke lide dem. ??
Mit spørgsmål er; hvad vil du anbefale til min datter?!!
Mvh
Sarahs svar
Hej ’Mor’,
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan kun give dig en generelt svar, som måske ikke passer til din datter, da hun kan have nogle særlige udfordringer, når hun er født for tidligt – så du må tage det du kan bruge af mit svar :-)
Generelt vil et barn på 1 år kunne spise alt, bare det er tilpasset hvad barnet kan tygge og tåle. Det vil være godt at stile efter 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Ligesom for voksne gælder det, at børn skal spise varieret. En hjælp til at spise varieret kan være at huske på at maden skal indeholde:
- Brød, gryn og kartofler, ris og pasta.
- Frugt og grøntsager.
- Kød, fisk, mælk, ost og æg.
- Lidt fedtstof.
Hvis hun er glad for Semper grød, kan du prøve at variere smag og konsistens så meget som muligt ved at tilsætte moset eller findelt frugt eller grøntsager, fx revne gulerødder. På den måde sikrer du at maden ikke altid smager af det samme. Hvis hun altid har været vant til Semper grød, kan du introducere din egen hjemmelavede grød ved at tilsætte en skefuld af den til en portion Semper grød. Gradvist kommer du så mere og mere af din egen grød i, så hun til sidst kun får din grød. Denne metode kan også bruges til at introducere andre nye madvarer som fx grøntsagsmos.
Det er en god idé at tænke på at fordelingen af de forskellige madvarer på tallerkenen til aftensmaden følger et Y. Y-tallerkenen er en model, der illustrerer hvordan maden kan fordels hensigtsmæssigt mellem kød, grøntsager og kartofler, ris eller pasta. Den hensigtsmæssige fordeling er:
- 2/5 grøntsager og frugt
- 2/5 kartofler, ris, pasta eller groft brød
- 1/5 kød, fisk, æg eller ost
-
Der er stadig et par ting du skal være opmærksom på, når dit barn er over 1 år. Små børn bør indtil 3 års alderen kun spise 50 gram rosiner om ugen. Desuden anbefales det at man ikke serverer hele peanuts, nødder, mandler, rå gulerødder - hele eller i stave, popcorn og lignende, da de let kommer galt i halsen. Du skal også holde igen med rovfisk. Børn under 3 år bør ikke spise mere end 25 gram om ugen af store rovfisk. Rovfisk er fisk som tun, rokke, helleflynder, oliefisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, escolar og sandart, som alle er fisketyper vi ikke spiser så meget af i Danmark. En sidste ting er at persille og andre krydderurter ikke bør bruges som "grønt drys" til spædbørn og småbørn. Der kan nemlig være jord og dermed jordbakterier på - selv efter grundig vask. Og så bør du holde igen med slik, kage og sukkersøde drikke.
Når din datter er småtspisende, er det vigtigste, at du tilbyder hende mad mange gange i løbet af dagen. Så er sandsynligheden for, at hun får spist noget større, så hun får dækket sit energibehov. Du kan også sikre at hun får nok energi ved at komme ekstra fedtstof i maden, servere mælk og kød med højere fedtprocent, bruge smør under al slags pålæg og skære lidt ned på grøntsagerne, som mætter meget, men feder for lidt. Du kan sørge for at servere lødige mellemmåltider og variere maden så meget som muligt, så dit barn får de vitaminer og mineraler det har brug for. Når et barn er småtspisende er det endnu mere vigtigt, at det du tilbyder dit barn indeholder godt med vitaminer og mineraler - Så det er bedre, at du serverer lidt frugt, grøntsager eller evt en kødbolle til mellemmåltid end f.eks. kiks, som ikke indeholder så mange gode sager.
Jeg håber at noget af dette kan hjælpe dig.
Venlig hilsen
Sarah John
God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.
Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk