Eksperthjælp: Second opinion

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

514 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. august 2018

Karen Bøhrnsen

Hej

Jeg har to dejlige unger, den yngste er 3 år gammel. Med den yngste blev jeg sat i gang i uge 38 pga svangreskabsdiabetes og for meget fostervand.
Med den første havde jeg også svangreskabsdiabetes (dog begge gange kun de sidste 7-10 dage inden fødslerne)
Igangsættelsen endte dog med at jeg fik moderkageløsning, og kejsersnit.
Det var rigtig skræmmende, blodet flød bare ud af mig og var seriøst bange for at jeg ikke ville overleve og komme hjem til mit barn jeg havde i forvejen.
De vidste ikke rigtig hvorfor jeg blødte, men den lille havde det godt. Jeg bedte om kejsersnit fordi jeg kunne mærke noget var helt galt, og det skulle stoppes.
Efterfølgende sagde de at moderkage måske havde siddet lidt foran fødselskanalen, og det var derfor jeg havde fået en rift, og at det var en risiko ved for meget fostervand, diabetes og igangsættelsespiller, at man kunne få moderkageløsning.
de fortalte også at jeg havde mistet mere blod end de havde regnet med, og jeg nok skulle have haft lidt (var meget svimmel længe efter, følte ofte jeg var ved at besvime)
Til efterfødselssamtale snakkede vi også om hvorvidt jeg måtte få flere børn, var i en lykkerus over mine nye titel som mor til to, og næsten allerede klar på en mere. Men lægen som havde været med til kejsersnittet sagde at hun synes jeg bare skulle nyde de to jeg har, at man skulle tænke over hvad man hiver sin familie igennem, og at min krop ikke har talent for at være gravid. Her nævne hun gravidotetsdiabetes og moderkageløsning.
Nu har jeg i midlertidigt fået en dejlig kæreste og bonusfar til mine børn, efter at have været alene med dem et par år.
Både min kæreste og jeg ønsker et barn sammen, men min frygt pga min sidste fødsels, og lægens udtalelse ligger så dybt i mig at jeg ikke tør springe ud i det, selvom jeg så gerne ville.
Vil jo ikke sætte mit liv på spil, vil gerne blive hos de børn jeg allerede har.
Synes jeg læser om flere som har haft lignende komplikationer som gerne må få flere.
Men hvad er op og ned her, er det uforsvarligt at blive gravid igen?
Hilsen mor til to

Karens svar

Kære mor til to

Tak for dit udførlige brev. Sikke en omgang, du var igennem her i sidste fødsel!

Dejligt for dig, du har fået en kæreste og en god bonusfar til dine to børn.

Jeg har også hørt om andre med lignede fødsler, der har fået flere børn helt ukompliceret. 

Men du skal bede om en snak med din fødselslæge. Hvis det er den samme, som har sagt alt det til dig, kan du bede om en ‘sekund opinion’, bed om at få en anden fødselslæges vurdering.

Det er din egen læge, der skal henvise dig til en snak med fødselslægen.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.