Zika virus test - hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.037 visninger
11 svar
6 synes godt om
22. august 2018

LA90

Hej,

Min mand og jeg vil gerne testes for zika virus, da vi var på sommerferie i et land med risiko for myggen. Men min læge mener ikke, at det er nødvendigt (kun hvis man allerede er gravid) hun siger, at det blot anbefales, at vente. Jeg ved og har læst, at man kan testes via blodprøve for om man har eller har haft virussen i kroppen, men hvis vores læge ikke vil hjælpe, hvem skal jeg så ringe til? Sygehusets blodprøve afdeling? Har nogen af jer prøvet at blive testet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom

Du kan læse mere på dette link:

https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/smitsomme-sygdomme/zikavirus

Desuden hvis det er over 2 måneder siden at I kom hjem, eller der fra hjemkomst til graviditet er gået 2 måneder, behøver I vist ikke bekymre jer.

"Kvinder, der har rejst i de berørte områder, og som planlægger graviditet, opfordres til at vente to måneder efter hjemkomst med at blive gravide." - taget fra linket.

Når jeres læge mener at det ikke er nødvendigt, mener jeg at I bør lytte til det

Anmeld Citér

22. august 2018

Stivdie

Hvorfor vil i testes? Der er der ingen grund til at blive det, I skal blot vente 2 måneder fra I kom hjem med at gå i gang med PB. 

https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/smitsomme-sygdomme/zikavirus

Jeg tænker din læge ikke vil få Jer testet, netop fordi der ingen grund er - og måske også fordi testen er dyr at lave?

Faktuelt set har man kun Zika virus i kroppen 5-7 dage (ligesom fx influenza), så når der i Danmark anbefales at vente 2 måneder (hvor manden bruger kondom), så er det med en stor sikkerhedsmargin indregnet.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/sa-laenge-skal-du-vente-med-lave-born-hvis-du-har-vaeret-i-et-zika-land

Anmeld Citér

22. august 2018

LA90

Tror jeg har læst nettet tyndt for viden om zika, har fået mange svar, forskelligt mht ventetiden. Kvinden bør vente 1-2 måneder, men har læst at det kan sidde i mandens sæd i op til 6 måneder  Det er dog snart 2 måneder siden vi kom hjem, så måske vi blæser det for meget op Men tak for dit svar!

Anmeld Citér

22. august 2018

StjerneFrø

Min mand og jeg rejste også til et land med risiko for zikavirus. Vi blev rådet til, at vente to måneder efter vi kom hjem. Nu har det så bare vist sig at jeg blev gravid på vores ferie 

Så jeg skal tjekkes for zika på sygehuset, men ved ikke hvordan det foregår. Lægen sagde dog at risikoen var meget lille. 

Anmeld Citér

22. august 2018

LA90

StjerneFrø skriver:

Min mand og jeg rejste også til et land med risiko for zikavirus. Vi blev rådet til, at vente to måneder efter vi kom hjem. Nu har det så bare vist sig at jeg blev gravid på vores ferie 

Så jeg skal tjekkes for zika på sygehuset, men ved ikke hvordan det foregår. Lægen sagde dog at risikoen var meget lille. 

Det er præcis det vi gerne ville, men når lægen ikke vil sende os videre, kan vi enten vente som anbefalet eller selv forsøge at tage kontakt til sygehuset, til hvilken afdeling er jeg dog i tvivl om. Det er så vidt jeg har forstået blot en blodprøve Hvor langt er du henne? Og hvor og hvornår var i på ferie? Ja, fornemmer lidt at risikoen ikke er så stor som den bliver blæst op til at være Vi har ikke haft nogen former for symptomer eller ubehag på noget tidspunkt.

Anmeld Citér

22. august 2018

Rockertand

LA90 skriver:

Det er præcis det vi gerne ville, men når lægen ikke vil sende os videre, kan vi enten vente som anbefalet eller selv forsøge at tage kontakt til sygehuset, til hvilken afdeling er jeg dog i tvivl om. Det er så vidt jeg har forstået blot en blodprøve Hvor langt er du henne? Og hvor og hvornår var i på ferie? Ja, fornemmer lidt at risikoen ikke er så stor som den bliver blæst op til at være Vi har ikke haft nogen former for symptomer eller ubehag på noget tidspunkt.

Du får ikke noget ud af at ringe til sygehuset, vi tager ingen henvendelser uden henvisning.

Anmeld Citér

22. august 2018

LA90

Rockertand skriver:

Du får ikke noget ud af at ringe til sygehuset, vi tager ingen henvendelser uden henvisning.

Okay, så ved jeg det.

Anmeld Citér

24. august 2018

StjerneFrø

LA90 skriver:

Tror ikke, at I selv kan kontakte sygehuset - det er jo egen læge som skal sende en henvisning. 

Jeg er sikker på, at de ikke tester hvis man ikke allerede er gravid. Er der lang tid til de to måneder? For ellers ville jeg nok bare vente 

Jeg er i dag 6+1 

Anmeld Citér

24. august 2018

LA90

Tror ikke, at I selv kan kontakte sygehuset - det er jo egen læge som skal sende en henvisning. 

Jeg er sikker på, at de ikke tester hvis man ikke allerede er gravid. Er der lang tid til de to måneder? For ellers ville jeg nok bare vente 

Jeg er i dag 6+1 

Nej, tænkte jeg heller ikke at man kunne. Nej, det er der ikke  Ih hvor spændende med de 6+1! Hvor var i henne på ferie?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.