Teenager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.103 visninger
12 svar
28 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. juli 2018

Anonym trådstarter

Hej min datter på 14 ønsker at tabe sig. Er der nogen der ved hvor mange kalorier hun skal spise for at tabe sig ?

hun har sommer ferie nu ellers går hun til yoga en gang om ugen og 2 gange om ugen går hun til zumba. Ellers er hun inaktiv her i sommerferien  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2018

Anonym

Jeg ville gå efter Sense modellen, fremfor kalorietælling. Kalorietælling kan meget hurtigt blive en besættelse og en mani hos unge piger. 

Anmeld Citér

9. juli 2018

Anonym

For det første - se på hende. Har hun overhoved brug for at tabe sig?

Har du en læge der har udtalt at hun er overvægtig?

Hvis nej, så ville jeg slet ikke gå i de baner og bare lade hende være som hun er. 

At lærer sit barn at tælle kalorier når hun er 14 er en utrolig usund vane at præsentere hende for. Sund varieret kost er vejen frem og det er her forældrene skal gå forrest og vise sunde kost og motionsvaner og præsenterer et sundt forhold til mad.

For det andet, hvad laver hun så her i sin sommerferie - hun må jo lave et eller andet?.. Du siger hun går til sport i hverdagen?.. Men altså, nu kan man jo også bevæge sig på andre måder. Gå en tur i skoven, tag på cykeltur med en madpakke, tag på stranden, tag en tur i svømmehallen,  spil bold med veninderne, hjælp til i haven med at slå græs, fjerne ukrudt osv.....jeg kunne blive.. 

Anmeld Citér

9. juli 2018

ErDuHerIkkeSnart

Jeg ville være meget, meget varsom med at hjælpe en 14-årig med at gå på slankekur. Dels virker slankekure jo i det hele tage sjældent, dels skulle der være tale om decideret overvægt før jeg ville gå den vej med så ungt et menneske - og i så fald ville jeg tale med en læge/kostvejleder før jeg gjorde noget.

Det jeg i stedet ville gøre, var at sikre at vi som familie fik sund og varieret kost og at vi allesammen dagligt fik rørt os fornuftigt - meget gerne sammen og som en måde at nyde ferien. Spil i haven, gåture, cykelture, leg og løb på stranden, svøm osv. Og så ville jeg selvfølgelig tale med pigen om, hvorfor hun er ked af sin krop og hvad vi sammen kunne gøre for vedvarende at få nogle gode vaner...

Anmeld Citér

10. juli 2018

Tommelise

Du skriver, at hun ønsker at tabe sig - men har hun brug for det ?

Jeg ville nok vælge at lave noget aktivt med hende. Gåture, cykelture, en tur i svømmehallen, løbe på rulleskøjter, eller hvad I nu synes, der er sjovt.

Jeg ville være meget varsom med en decideret slankekur.

Men måske kunne I gå i køkkenet sammen og lave sund mad. 

Anmeld Citér

10. juli 2018

Babilooo

Men om børn er inaktive er vel også noget vi tillader. Man kan jo sige “kom nu går vi en tur/cykler en tur”.

jeg ville kigge på at øge motionsniveauet og så spise mindre is og slik i ferien.

Anmeld Citér

10. juli 2018

Skouboe

Prøv at kigge på bogen Sense for hele familien. 

Anmeld Citér

10. juli 2018

Mortilah

Som alle de andre siger:-) du må ændre hendes mad. Hvis du laver kylling, fisk, masser af lækkert grønt og i dropper pasta, brød osv. Og så ellers putter extra aktiviteter ind i hverdagen. Gå en aftentur, cykeltur til købmanden.. spil speedminton i haven sammen osv. Så kommer det helt af sig selv. Uden at hun skal være på “kur”.. bivirkningen er at hele familien får mere energi

Anmeld Citér

10. juli 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hvis hun reelt er overvægtig! Og kun hvis hun er! 

Ville jeg sige "ved du hvad min skat! Du har sgu ret, vi burde spise sundere herhjemme. Det vil gavne os alle! Det er hermed noteret!" Og så ville jeg - for hele familien begynde at købe ind til og lave en sundere kost.  

Hun skal i en alder af 14 ikke på kur eller have fokus på SIN mad og sidde der udenfor selskabet og tælle kalorier eller spise markant mindre end jer andre. I skal bare støtte op om hendes ønske og ændrer kosten for hele familien så ingen er udenfor   

hvis hun IKKE er overvægtig! Ville jeg tale mer hende om hendes tanker. Og forsøge at overbevise hende om at hun er helt perfekt som hun er. 

Anmeld Citér

16. juli 2018

Anonym

Hej min datter på 12 vil også tabe sig, hun er så godt nok en smule overvægtig, samt en for høj bmi. Det med at tælle kalorier kan være et problem i forhold til træning. Min ældste datter på snart 20 får ca 3000-3500 kalorier om dagen, men hun er så også meget aktiv, hun træner min 1 gang om dagen, med vægte. Så det er et godt spørgsmål om hvad din datter skal have af kalorier om dagen. Det jeg gør for min yngste på 12 er at jeg sørge for at hun får 3 sunde hovedmåltider om dagen, der består af ylette, med hjemmelavet mysli, til middag får hun nogle gange pasta salat med kylling, æg, tun eller andet protein. Til aftensmad får hun grønt i form af salat eller grøntsager og pasta, ris eller kartofler. Så der er nok ikke andet for end at du må prøve dig fram. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.