Anonym skriver:
Lad mig starte med at sige, at jeg synes ikke, at man - fordi man får børnebørn - skal være tvangsindlagt til at passe, stå evigt standby osv. I sidste ende vælger man jo selv. Men det der med at være ret ligeglad, den har jeg svært ved at forstå, og den gør mig ked.
Det handler om min far og stedmor. De skriver ikke og spørger ind til os, hvordan det går. Jeg skriver først. Jeg sender dem opdateringer ind i mellem om os og børnene og spørger ind til dem, ellers er der ikke noget den anden vej. Og størst af alt, mine børn er nu 5 og 7 og de har aldrig nogensinde lavet noget med børnene alene. De har aldrig vist interesse for det og aldrig gidet. Én gang har min far passet dem i nogle timer, fordi jeg skulle akut til lægen, men ellers ikke.
Men når vi så ses, hvilket stort set kun er til fødselsdage og højtider, spammer de løs på Facebook om deres fantastiske børnebørn, så de fremstår som årets bedsteforældre.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke interesse i at presse på, for mine børn og min familie skal ikke være en tvangsgerning. Men på samme tid gør det helt klart ondt på mig, at de ikke er mere involverede og interesserede.
Hvordan finder man fred med det, og hvad siger man til børnene, når de er større? Farmor og farfar ser de mindst en gang om ugen, og de har lige været ude at rejse i en uge med dem uden os forældre. Mormor er super engageret, døjer med kroniske smerter, men har dem alligevel på overnatning på skift hver anden uge, og den uge hun ikke har, er hun på besøg én dag om ugen og henter dem og spiser med.
Så jeg tænker, at på et tidspunkt vil de studse over, hvorfor morfar og bonusmormor ikke rigtig vil dem. Hvordan forklarer man det, uden at bagtale og også uden at såre børnene?
Har du snakket med dem om det?
Min far er heller ikke der kommer til at passe sine børnebørn, kommer forbi ofte eller henter, men han elsker dem, og de er velkomne, men han kommer ikke til at have dem på overnatning, men derfor er hans stadigvæk en skøn morfar og farfar. Og han viser det på hans måde, han er stolt.
Nogen mennesker har bare ikke interesse i andres børn, også børnebørn.
Men snak med dem, invitere dem med når der er bedsteforældre dag. Lav en familie udflugt, og hold jer lidt i baggrunden.
Spørg hvad de ville sige, hvis jeres børn ville overnatte hos dem, eller bare være sammen med dem nogle timer.