Samvær, hvad er bedst?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.389 visninger
20 svar
40 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juli 2018

Anonym trådstarter

Jeg er i den situation at jeg en uge før jeg har termin er blevet alene. Vores forhold har haltet længe, men nu er det endeligt. Min nu ex behandler mig ikke særlig godt, og skriver utrolig grimme beskeder til mig og når vi snakker råber han ad mig og kalder mig grimme ting. 

Vi har aftalt at mødes for at aftale samvær med vores kommende datter, og jeg er virkelig meget i tvivl. Både med hensyn til hvor meget samvær en nyfødt har brug for og også med hensyn til fødslen.

Nogen der har erfaring mht samvær med et spædbarn eller ved hvad der er det bedste for barnet? Hvad gør jeg hvis faren fortsætter med at behandle mig grimt, det vil jo gå ud over vores datter. Skal jeg så bare stadig lukke ham ind i mit hjem selvom han ikke opfører sig pænt? 

Hvad med fødslen... jeg vil gerne have faren med, for vores datters skyld, men er det en god ide hvis vi har konflikter og har været rigtig uvenner inden? Kan man godt glemme konflikter og bare koncentrere sig om fødslen i sådan en situation? 

Håber nogen har nogle inputs, for jeg er virkelig i tvivl 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2018

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er i den situation at jeg en uge før jeg har termin er blevet alene. Vores forhold har haltet længe, men nu er det endeligt. Min nu ex behandler mig ikke særlig godt, og skriver utrolig grimme beskeder til mig og når vi snakker råber han ad mig og kalder mig grimme ting. 

Vi har aftalt at mødes for at aftale samvær med vores kommende datter, og jeg er virkelig meget i tvivl. Både med hensyn til hvor meget samvær en nyfødt har brug for og også med hensyn til fødslen.

Nogen der har erfaring mht samvær med et spædbarn eller ved hvad der er det bedste for barnet? Hvad gør jeg hvis faren fortsætter med at behandle mig grimt, det vil jo gå ud over vores datter. Skal jeg så bare stadig lukke ham ind i mit hjem selvom han ikke opfører sig pænt? 

Hvad med fødslen... jeg vil gerne have faren med, for vores datters skyld, men er det en god ide hvis vi har konflikter og har været rigtig uvenner inden? Kan man godt glemme konflikter og bare koncentrere sig om fødslen i sådan en situation? 

Din datter er da ligeglad, om han er der eller ej - har du lyst til, at han er der?

Kontakt Statsforvaltningen, de vil rådgive jer om samvær.

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym

Når barnet er spæd vil samværet typisk være korte besøg men oftere. En time eller to hver anden/tredje dag. Samværet vil som regel foregå i mores hjem med mor tilstede men mor lader far holde barnet, skifte barnet mm.  så meget som det er muligt så barn og far opbygger en relation.

senere når barnet kan være væk fra mor vil samvær måske være en time hvor mor ikke er tilstede. Eks en tur på legeplads. På statsforvaltningens hjemmeside har de en fin guide til samvær med spædbørn og hvordan man optrapper det i takt med barnet bliver ældre. 

Der er self ingen regler for at du SKAL lukke faren ind i dit hjem hvis du ikke er tryg ved det. Så vil samværet blot foregå andre steder. Kan faren slet ikke finde ud af at behandle dig pænt og i har konflikt hver gang kan du via kommunen søge om hjælp så samværet foregår hos dem men en tredje person tilstede. Når barnet er gammel nok til det vil du derefter skulle sidde udenfor samværsrummet og blive kaldt på hvis du skdl komme. 

Husk at uanset hvad og hvordan far er og har været overfor dig, hvis far kan holde det væk fra barnet så vil det ikke have betydning i en samværssag. At far skriver grimt til dig betyder intet hvis fatter ikke inddrager barnet, eller konflikter foran barnet. 

Mht til fødsel. Her kan kun du svare. Du kender ham bedst. Hvis han virkelig behandler dig dårligt og taler ned til dig så havde jeg personligt ikke taget ham med. I sådan en situation har man brug for støtte. Så her havde jeg valgt en anden som jeg vidste kunne give mig omsorg. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Din datter er da ligeglad, om han er der eller ej - har du lyst til, at han er der?

Kontakt Statsforvaltningen, de vil rådgive jer om samvær.

Helt ærligt har jeg intet behov for at se ham igen, da han virkelig har behandlet mig skidt. Men jeg vil gerne, for vores datters skyld, sørge for at de får et godt forhold til hinanden, og det tænker jeg der er de bedste forudsætninger for hvis han har været en del af hendes liv lige fra start. 

Men jeg er rigtig bange for at han vil fortsætte med at behandle mig grimt mens han har samvær, for det kan vel ikke være meningen at jeg bare må acceptere det, bare fordi vi har fået et barn sammen. Min pige skal i hvert fald ikke opleve at far råber eller jeg bliver rigtig ked af det. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Når barnet er spæd vil samværet typisk være korte besøg men oftere. En time eller to hver anden/tredje dag. Samværet vil som regel foregå i mores hjem med mor tilstede men mor lader far holde barnet, skifte barnet mm.  så meget som det er muligt så barn og far opbygger en relation.

senere når barnet kan være væk fra mor vil samvær måske være en time hvor mor ikke er tilstede. Eks en tur på legeplads. På statsforvaltningens hjemmeside har de en fin guide til samvær med spædbørn og hvordan man optrapper det i takt med barnet bliver ældre. 

Der er self ingen regler for at du SKAL lukke faren ind i dit hjem hvis du ikke er tryg ved det. Så vil samværet blot foregå andre steder. Kan faren slet ikke finde ud af at behandle dig pænt og i har konflikt hver gang kan du via kommunen søge om hjælp så samværet foregår hos dem men en tredje person tilstede. Når barnet er gammel nok til det vil du derefter skulle sidde udenfor samværsrummet og blive kaldt på hvis du skdl komme. 

Husk at uanset hvad og hvordan far er og har været overfor dig, hvis far kan holde det væk fra barnet så vil det ikke have betydning i en samværssag. At far skriver grimt til dig betyder intet hvis fatter ikke inddrager barnet, eller konflikter foran barnet. 

Mht til fødsel. Her kan kun du svare. Du kender ham bedst. Hvis han virkelig behandler dig dårligt og taler ned til dig så havde jeg personligt ikke taget ham med. I sådan en situation har man brug for støtte. Så her havde jeg valgt en anden som jeg vidste kunne give mig omsorg. 

Det tjekker jeg lige, tusind tak. 

Jeg kan bare mærke hvor skidt jeg får det af at blive behandlet så grimt, og vil ikke gå og være ked af det og græde foran vores datter. Det ved jeg hun vil kunne mærke og det synes jeg ikke vil være okay. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

xStinepigen

Anonym skriver:

Da min søn var spæd ( fra Nov 15 ) var det to gange om ugen i en halv time til en hel. Det er for st skabe tilknytningen, og sådan skulle det forsætte til han var 2, nu er det en gang hver 14 dag ( overvåget samværd ) 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym

Jeg kan slet ikke forestille mig at have en person med til en fødsel, som behandler mig grimt. Det er en exceptionel presset og sårbar situation, hvor du har brug for støtte.

Jeg forstår godt, du gerne vil gå langt for din datter og hendes samvær med sin far. Men jeg synes, du ofrer sig selv, hvis du lader ham være med til fødslen, når du ikke er tryg ved ham.

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym

Jeres forhold har haltet længe, men alligevel får i et barn sammen? Medmindre længe er under 9 måneder selvfølgelig. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym

Med de følelser du har for ham,skal han selvfølgelig ikke med til fødslen.

Jeg ville heller ikke lukke ham ind i mit hjem,de første pr uger.

Jeg ville vente,til jeg havde knyttet bånd til den lile,og fået amningen op og køre.

Hvis han gik i statsforvaltningen,ville han få 1 -1,5 time et pr gange om ugen i dit hjem,så det kan du jo tage udgangspunkt i.

Og stiller han sig på bagbenene,må du jo bede ham søge om samvær.

Anmeld Citér

8. juli 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Et spædbarn har i teorien slet ikke brug for at være væk fra sin mor. 

Men jeg ved, at standarden for samvær og spædbørn hedder 1-2 timer et par gange om ugen - som regel med mor tilstedet og I eget hjem hvis det kan lade sig gøre. 

Når barnet begynder at løsrive sig mere fra mor ernæringsmæssigt, dvs omkring de 6 måneder, mener jeg en optrapning begynder - og derfor optrappes op til 1 år hvor man forventer at der heromkring, hvis der er opbygget en god relation, kan indgå 1 overnatning. 

Desværre må jeg fortælle dig, at statsforvaltningen er fuldstændig ligeglad med hvordan faren har behandlet dig. Og ligeså er de fuldstændig ligeglade med hvordan faren ellers er når han ikke har samvær. Han kan slå dig, tage stoffer og jeg ved ikke hvad - bare han ikke gør det når han har samvær med barnet - det er det der betyder noget for statsforvaltningen. 

Så du skal ikke regne med at den måde din eks har behandlet dig på har nogen som helst betydning for det fremtidige samvær, desværre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.