Nogle tanker til andre forældre, hvis børn ikke er helt som “de andre” - hvordan dét så end er:
Min yngste søn blev udredt, da han gik i børnehave, og fik diagnosen Aspergers Syndrom. Han var en blid og stille og gammelklog lille fyr, som forsvandt ind i sig selv i gentagne, montone aktiviteter - tegnede samme tegning om og om igen, lærte sig alfabetet forfra OG bagfra, startede hver dag med at klæde sig ud som prinsesse. Han legede med én pige fra sin stue og holdt sig langt væk fra vild, fysisk leg. Og så faldt han i søvn de særeste steder fra det ene øjeblik til det næste.
Før han gik ud af børnehaven, lærte han sig selv at læse. At tale med ham var ofte som at åbne for et leksikon, hvor han fx opremsede fakta om H.C. Andersen, en af hans særinteresser.
Vi frygtede hans skolestart. Ville klassekammeraterne synes, han var sær og drille ham? Ville han få venner eller blive en underlig enspænder? Jeg var altid bekymret for min særlige, følsomme dreng.
I skolen var han så heldig at komme i en klasse med meget videbegærlige elever. De syntes, han var megaklog og sej. Han fik venner, og med tiden blev han mindre og mindre “sær”, lærte sig at tale som de andre og ikke altid remse lange foredrag op med tusind fremmedord. Han havde det rigtigt godt. Og vi glemte hans diagnose med tiden, selvom han fra tid til anden var og er professordistræt - glemmer og mister stadig sine ting, kan ikke overskue at rydde op på sit værelse etc.
Han bliver student på onsdag. Har nu scoret fire 12-taller i rap til de afsluttende eksamener. Men det er overhovedet ikke det vigtigste! Han er meget politisk engageret, har derigennem en kæmpe flok af venner over hele landet, stillede op til kommunalvalget 18 år gammel og fik næstflest stemmer i sit parti, og tager ofte initiativ til demonstrationer og happenings. Han er også aktiv i LGBT-bevægelsen - han er selv homoseksuel og har en skøn, jævnaldrende kæreste. For nyligt gik vi sammen i optoget til Aarhus Pride, omgivet af hans skønne, modige jævnaldrende venner. Han er ikke en asocial, ensom ung mand, og hans selvværd fik ikke de skrammer, jeg sådan frygtede. Og så er han stadig en blid og god fyr, omsorgsfuld og eminent til at aflæse andre menneskers følelser.
Studenterhuen er hjemme igen og klar til på onsdag, efter at han glemte den i toget samme dag, han fik den udleveret. Samme dag, han fik 12 i filosofi ved at perspektivere Kierkegaard til Camus, som ikke stod på pensum, men som han selv har fordybet sig i. Helt klassisk ham at være så teoretisk klog og så åndsfraværende “dum” på én gang.
Om kort tid flytter han hjemmefra, hvilket kan gøre mig både lidt trist og nervøs - vil han kunne strukturere sin hverdag, huske at betale regninger, passe på sine ting? Han flytter som det eneste af vores tre børn langt væk, helt til København, fra vores lille, østjyske stationsby, så der bliver langt til mors og fars hjælp. Men det er ikke, og har i mange år ikke været, tanken om hans Aspergers, der rumsterer - det er tanken om HAM med de svagheder, han også har, for han ER ikke sin diagnose. Og mon ikke, han lærer at navigere i sit nye liv også?
Mennesker er først og fremmest mennesker, uanset særpræg, diagnoser og diverse afvigelser, og mange moderlige bekymringer går aldrig i opfyldelse.