Fødselsdage - når man har et barn og 4 halvsøskend

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.284 visninger
9 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juni 2018

Anonym trådstarter

Jeg bliver nødt til at høre jer ad Hvordan I gør med fødselsdagsgaver i familien. Jeg kan nødig være den eneste i denne situation.  

Et eksempel : jeg har en søn og han har 4 store halvsøskende. Jeg plejer at give hver halv søster for 200 kr i gave til jul og fødselsdag. Af de 4 søskende får han tilsammen én gave for 200 kr. Er det fair ? Jeg synes det er en stor mundfuld for mig at betale 800 kr 2 gange om året - også fordi vi praktiserer samme fordeling til min søns 4 kusiner/fætter 

Er det mig der går i små sko her ? Hvordan håndterer I det med én vs flere halvsøskende /kusiner?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2018

nille

Profilbillede for nille
Anonym skriver:

Jeg bliver nødt til at høre jer ad Hvordan I gør med fødselsdagsgaver i familien. Jeg kan nødig være den eneste i denne situation.  

Et eksempel : jeg har en søn og han har 4 store halvsøskende. Jeg plejer at give hver halv søster for 200 kr i gave til jul og fødselsdag. Af de 4 søskende får han tilsammen én gave for 200 kr. Er det fair ? Jeg synes det er en stor mundfuld for mig at betale 800 kr 2 gange om året - også fordi vi praktiserer samme fordeling til min søns 4 kusiner/fætter 

Er det mig der går i små sko her ? Hvordan håndterer I det med én vs flere halvsøskende /kusiner?

Vi har ikke nogle halvsøskende her, men vi har masser af kusiner og fætre. 

Jeg har to søskende, den ene har 1 barn og den anden har 3 børn, jeg har selv 3 børn. 

Når vi giver gaver gør vi det som en samlet familie, dvs at jeg og mine tre børn giver for ca 300 kr til fødselsdage og jul til hver af vores kusiner og fætre, og mine søskende og deres familier gør det samme. Det betyder at min ene søskende betaler til 6 børn udover sit eget a ca 300 kr og vi andre to betaler til 4 børn udover vores egne. Så i princippet betaler den med færrest børn mest til resten af familien.

vi har altid gjort sådan uden nogen har tænkt nærmere over det eller gjort indsigelser.

når vores børn blir voksne, hører de stadig sammen med familien når der skal købes gaver til de øvrige, så længe de er studerende. Herefter betaler de på lige fod med os andre.

håber det giver mening:-)

Anmeld Citér

16. juni 2018

Anonym trådstarter

Hvis jeg hsr forstået det korrekt, så er det ligesom hos os. 

Problemet -for mig- er bare at jeg synes det i forvejen er svært at få til at løbe rundt økonomisk, men én indtægt og en x børnepenge. 

Anmeld Citér

16. juni 2018

Baby17

Det lyder som om det er halv søskende på fars side og du er enlig?

I så fald tror jeg slet ikke at jeg ville give gaver! Det må da klart være farens opgave at din søn giver eller er med i gaver til sine søskende. Og omvendt selvfølgelig. 

Anmeld Citér

16. juni 2018

Anonym trådstarter

Baby17 skriver:

Det lyder som om det er halv søskende på fars side og du er enlig?

I så fald tror jeg slet ikke at jeg ville give gaver! Det må da klart være farens opgave at din søn giver eller er med i gaver til sine søskende. Og omvendt selvfølgelig. 

Det er korrekt. Jeg er ikke sammen med ham mere og moren til de store halvsøskende er også enlig. 

Vil du mene at ansvaret ligger på ham ? 

Anmeld Citér

16. juni 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det er korrekt. Jeg er ikke sammen med ham mere og moren til de store halvsøskende er også enlig. 

Så det er hans børn du giver gave til? Ja gu er det hans ansvar. 

hvis du vil giv dem noget, så få din søn til at lave noget eller find en lille ting.

hvis i havde været sammen, ville jeg forstå, men det må da være Farens ansvar at sørge for gaver til SINE børn fra SIT barn. 

Anmeld Citér

16. juni 2018

Anonym

Anonym skriver:

Ja!!! Jeg synes aldrig at det kan være dit ansvar. Det er hans børn! 

Jeg synes du skal sige til ham at det er hans ansvar.

Anmeld Citér

16. juni 2018

1518

Enig med de andre - det kan aldrig være dit ansvar, at din ekskærestes børn får gaver til jul og fødselsdag. Det er HANS ansvar.

Anmeld Citér

16. juni 2018

Lje

Anonym skriver:

Jeg synes, det er fantastisk, du på den måde bidrager til, at dit barn har et godt forhold til sine halvsøskende. Og du er opmærksom på, at en fødselsdagsgave er en fin lille gestus i en større relation. Men det er aldrig dit ansvar at give så flotte gaver til dit barns halvsøskende på faderens side

En hjemmelavet ting, en udflugt med madkurv eller en anden gestus (alt afhængig af hvor tæt du er på børnene/moderen til de andre børn) er altså 'rigeligt'. Specielt i en presset økonomi. 

Du kan jo tage snakken med moderen til de andre halvsøskende og tale med hende om, at I dropper de dyre gaver (der må far tage over) og så tager I fx på tur et par gange om året og sikre et godt forhold børnene i mellem (jeg antager, at far heller ikke er sammen med de 4 halvsøskendendes mor - hvis han er, så er det endnu mere gak, at du betaler for gave).

Vh .

Anmeld Citér

20. juni 2018

Karina12

Lje skriver:

Jeg synes, det er fantastisk, du på den måde bidrager til, at dit barn har et godt forhold til sine halvsøskende. Og du er opmærksom på, at en fødselsdagsgave er en fin lille gestus i en større relation. Men det er aldrig dit ansvar at give så flotte gaver til dit barns halvsøskende på faderens side

En hjemmelavet ting, en udflugt med madkurv eller en anden gestus (alt afhængig af hvor tæt du er på børnene/moderen til de andre børn) er altså 'rigeligt'. Specielt i en presset økonomi. 

Du kan jo tage snakken med moderen til de andre halvsøskende og tale med hende om, at I dropper de dyre gaver (der må far tage over) og så tager I fx på tur et par gange om året og sikre et godt forhold børnene i mellem (jeg antager, at far heller ikke er sammen med de 4 halvsøskendendes mor - hvis han er, så er det endnu mere gak, at du betaler for gave).

Vh .

Jeg er helt enig her! 

Skal du endelig give en gave, så find dem et sted online eksempelvis, hvor det ikke koster det blege. Der findes et hav af sådanne hjemmesider ( brugte denne sidst, mener jeg) hvor man kan få alt muligt til billige penge -  men som ikke ser ud til at være "billigt"

Er dog ret enig med Ljes besked om, at hjemmelavet ting også kunne være kanon (søg evt på YouTube efter inspiration - her ligger en masse!

Om ikke andet, så har du været  rigtigt god at give så mange  større gaver indtil nu, Men du bliver nødt til at tænke på økonomien også og hvad der er fair. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.