Fordele / ulemper ved at flytte på “landet”

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.980 visninger
8 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. juni 2018

mor til 2 skønne piger .

Hej  nogle der vil dele deres erfaringer med at flytte på “landet “   Da vi overvejer kraftigt at flytte 8 kilometer ud fra Holbæk da vi får natur og meget plads for pengene i forhold til byen hvor vi bor nu . Del endelig fordele og ulemperne 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Overvej - bruger i byen aktivt nu? Hvis ja, kan i se jer undvære det? Selvom det kun er 8km, så får man ikke bare lige taget en tur for at gå og hygge. Det bliver kun når det har et formål.

gå en tur i omgivelserne ved huset. Er der noget omkring? Jeg selv har fortrudt mit "område", da her vitterligt ikke er noget. Ingen hyggelige stier, ingen skove at gå i, intet vand at gå til. Man gider ikke gå en tur her når der kun er landevej. Så enten er man på matriklen, eller kører et sted hen i bil.. det er jeg træt af. men havde der været noget natur eller nogen stisystemer havde det været perfekt her jeg har vænnet mig "af" med byen selvom jeg stadig elsker at tage derind og spise og shoppe  

Anmeld Citér

13. juni 2018

mor til 2 skønne piger .

Mor11 skriver:

Overvej - bruger i byen aktivt nu? Hvis ja, kan i se jer undvære det? Selvom det kun er 8km, så får man ikke bare lige taget en tur for at gå og hygge. Det bliver kun når det har et formål.

gå en tur i omgivelserne ved huset. Er der noget omkring? Jeg selv har fortrudt mit "område", da her vitterligt ikke er noget. Ingen hyggelige stier, ingen skove at gå i, intet vand at gå til. Man gider ikke gå en tur her når der kun er landevej. Så enten er man på matriklen, eller kører et sted hen i bil.. det er jeg træt af. men havde der været noget natur eller nogen stisystemer havde det været perfekt her jeg har vænnet mig "af" med byen selvom jeg stadig elsker at tage derind og spise og shoppe  

Tak for svar

Anmeld Citér

13. juni 2018

Loa

Jeg bruger på ingen måde byen (storbyen).. 

Kan dog godt lide man lige kan gå ned til en netto og handle 

Dog gad jeg aldrig flytte så langt ud at det blev et “problem” mht børn og komme rundt omkring. De skal kunne gå/cykle frem og tilbage til venner og andre ting når de bliver lidt større. Så det ville være en dealbreaker for mig, hvis det ikke kunne lade sig gøre.

Anmeld Citér

13. juni 2018

L-mor

Mor11 skriver:

Det er en virkelig god pointe. Mange, der bor på landet midt i naturen, kan ikke gå ud i naturen, men skal køre hen et sted ig gå en tur.

Anmeld Citér

13. juni 2018

drabo

Profilbillede for drabo

Vi er lige flyttet tættere på byen for os var det lige at kunne smutte i fakta på gå-ben og at børnene kan gå/cykle i skole og børnehave uundværligt. 

Nu var vi så heldige at vi kunne få den samme plads - og vi er nok ikke så meget til at bruge naturen alligevel - så de ting har vi ikke skulle tage stilling til.

Men overvej, hvor fedt det bliver når børnene bliver større og skal køres til alt - om legekammeraterne kommer til at bo tæt på - kan i nøjes med en bil eller skal i have to for at den ene ikke sidder fanget, hvis den anden skal noget.

Men det er jo en smagssag og for nogen vægter mere plads, have og natur højere end at være tæt på tingene - så det er jo noget i skal gøre op med jer selv.

Anmeld Citér

13. juni 2018

Anonym

mor til pige 2011 skriver:

Hej  nogle der vil dele deres erfaringer med at flytte på “landet “   Da vi overvejer kraftigt at flytte 8 kilometer ud fra Holbæk da vi får natur og meget plads for pengene i forhold til byen hvor vi bor nu . Del endelig fordele og ulemperne 

Vi flyttede (før vi fik børn) fra by til en fantastisk landejendom med storslået udsigt og helt uforstyrret. Vi har virkelig elsket at bo her.

Nu har vi så 4 børn og skal køre til alt, vi skal køre til fodbold, til svømning, i skole, når vi mangler mælk til morgenmaden i morgen tidlig, når én har legeaftale kl 10 og en anden kl 13, vi skal køre til alt, og vores gæster kan kun få én genstand - fordi de skal køre hjem, blot få eksempler.

Vi flytter tilbage til (udkanten) af byen, bygger nyt igen og får goderne ved det - men så kan børnene selv komme rundt - og vi kan gå eller cykle til købmanden.

Anmeld Citér

13. juni 2018

Anonym

Vi flyttede “på landet” for 4 år siden, efter at have boet 10 år i centrum af 2 af DKs største byer. Har ikke fortrudt det ét sekund. Det altafgørende for os, er at infrastrukturen er enormt velfungerende her hvor vi bor. Vi vil IKKE have 2 biler, så vidt det kan undgås. Inden længe er vi en familie på 4, og så kan det være vi bliver nødt til at omprioritere, men indtil videre fungerer det bare. 

De store bevæggrunde for os, var at få mere “luft under vingerne”, meget mere bolig for pengene og have mulighed for at indrette vores liv med mange flere “frie penge” end vi kunne i de større byer. 

Vi elsker vores hus og vores kvarter, men HVIS jeg skulle ændre noget, skulle vi have købt et endnu større hus (+200 m2) og gerne i et område med lidt mere natur. Men man kan ikke få det hele. 

Anmeld Citér

14. juni 2018

Anonym

Jeg bor "på landet" i den lille landsby jeg er vokset op i. Da jeg fyldte 18 skulle jeg bare væk derfra, fordi der ingenting var og jeg var træt af at skulle cykle eller tage busser hele tiden.

Jeg endte så med at flytte tilbage til byen og leje et hus, da jeg fik mit første barn, så jeg var tæt på mine forældre og de kunne hjælpe mig (jeg var 21 og uduelig).

Byen har ændret sig meget fra den by jeg voksede op i. Vores lille lorte skole er blevet en fantastisk friskole, som mit barn snart skal starte i. Gamle huse er blevet lavet om til henholdsvist en B&B, en Café hvor man også kan købe/bestille købmandsvarer og en lille kunstforretning. Så den her lille landsbyflække er i kæmpe vækst lige nu og jeg synes at det er vidunderligt at være vidne til.

Mine børn er stadig små, så de går ikke til hverken fodbold eller noget, men der hvor de KAN gå til f.eks. gymnastik, er der 200 meter. Fodbold er godt nok lige knapt 2 km væk.

Der er en vidunderlig skov, med picnicpladser og en stor bakke, hvor man kan se ned over byen omkring 1 km væk og en sød lille å der løber lige udenfor bygrænsen. Der er marker, små hyggelige gåstier og rent faktiske dyr, såsom dådyr og ræve der tuller rund omkring. Og så har vi både natur-dagpleje og natur-børnehave her, begge steder med dyr (heste, grise, geder, høns, m.m.), som børnene kan få lov til at være med til at passe.

Jeg synes at jeg har "fundet" det helt perfekte sted for mig og min familie. Så jeg synes virkelig at du skal tænke på:

Hvad er det du ønsker? Sådan helt specifikt. (Skov tæt på, hyggelige stier, tæt på skole osv.)

Hvad er det du kommer til at undvære? Er det noget du decideret kommer til at mangle?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.