Min mand og jeg har sammen en lille datter. Han har på det sidste fået mere og mere arbejde og kommer hjem mellem 17 og 18 de fleste dage, når han da ikke lige er ude at rejse på arbejdet og er væk i en uge af gangen. Jeg er hjemmegående med vores datter.
I starten ærgrede og irriterede det mig, da jeg så stod med rengøring, tøjvask, indkøb, aftensmad og hele molevitten selv, men på det sidste er jeg faktisk begyndt at foretrække det på den måde og de dage, hvor han slet ikke kommer hjem er begyndt at være de bedste. (Ja, jeg er hjemmegående, vil folk så indvende, så jeg bør jo gøre alt det - men når jeg arbejder, gør jeg stadig det hele. Han gør kun lige akkurat det, han har fået besked på og ikke én eneste ting mere! Han er doven og ubetænksom på det punkt)
Når han kommer hjem, så føles det nærmest som om, der pludselig er to børn i huset. Han farer rundt og leger så vildt, at barnet knap nok når at få et lille pusterum. Hun griner og elsker sin far, men det er som om (og det har det været fra starten) det eneste han vil, er at få hende til at grine. Han kilder og flyver og angriber og fanger. Det er alt for meget og han gør hende nogle gange så vild, at når vi skal spise er hun stadig så meget oppe i legegear, at al maden bare flyver på gulvet og der intet bliver spist. Hvorefter jeg så skal amme hele natten. Han arbejder, så han er jo "fredet" hele natten...
Jeg ved godt, at fædre gerne leger vildt, mens mødre står og ryster på hovedet og siger "Pas nu på". Sådan er det vist tit. Men hvorfor fanden har de fædre så travlt med at kyle rundt med deres afkom? Jeg bliver sindssyg. Ser bare datterens hektiske røde kinder, hvordan hun begynder at svede, hvordan hun bare kaster sig rundt og ja... jeg føler, at jeg har to børn. Og det er simpelthen klamt at føle, at man er mor til sin mand.
Jeg er også selv kedelig og står der og siger "dæmp jer nu lidt", "lad nu være med at råbe så højt" og så videre. Så står jeg der ved kødgryderne, mens "børnene" leger. Han har jo ikke set sit barn hele dagen, så derfor er det altid mig, der laver mad. Og det er også fordi, han har savnet hende og det er den eneste måde, åbenbart, at han kan vise det på.
Jeg føler bare, at det er bedst, når vi er alene. Og det har fået mig til at tænke den frygtelige tanke, at det måske var bedst, om jeg bare var alene hele tiden. De dage, hvor han slet ikke kommer hjem, er altid de bedste. Og når han så er hjemme en hel dag, så skændes vi tit meget, fordi vi jo slet ikke ses til dagligt og så er der på en eller anden måde en masse vrede og spændinger og bebrejdelser.
Omvendt elsker min datter sin far og bliver lykkelig, når han kommer hjem. Hun elsker også deres lege og jeg ved jo godt, at børn også skal have sig deres flyve- og kildeture, især da hun ingen søskende har at slås med.
Ville dog ønske, at jeg ikke følte, at jeg stod med to børn... men at manden faktisk var en mand og ikke en legekammerat for vores datter...
Og jeg ikke altid stod der som den sure mor med vasketøj og aftensmad og oprydning...
Når jeg snakker med ham om det (på en pæn måde) og siger, hvordan jeg har det, så siger han bare (stolt) at sådan er han. Det må jeg bare finde mig i.
Hvad ville jeg med dette? Jeg ved det ikke... ville nok bare ud med det. Og måske have et lille råd fra andre, der har prøvet det samme.