Hjælp til slem kvalme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

586 visninger
8 svar
0 synes godt om
7. juni 2018

Minori

Jeg er ved at blive en smule desperat.

Jeg er i 8. uge og har kvalme fra ½ time efter jeg er vågnet og indtil jeg falder i søvn. Morgen og formiddag er kvalmen så slem at jeg ikke kan foretage mig ret meget. Den eneste grund til at min dag nogenlunde fungerer er at jeg har sommerferie fra mit studie (hvilket absolut er held i uheld at jeg kan blive i nærheden af badeværelset hele tiden).

Jeg får kvalme hvis jeg ikke spiser og kort tid efter jeg har spist starter det igen - jeg kan ikke være nogen steder uden at skulle have kiks eller en banan i nærheden. Sukker lader generelt til at gøre kvalmen værre, så en del ting er opgivet.

Kvalmen betyder at det er svært at tage nogen steder hen, fordi jeg altid skal være bange for at kaste op. Der er rigtig mange arrangementer med familien i de kommende uger, og det ville være rart ikke at skulle bruge tiden på toilettet eller aflyse arrangementer, der ikke foregår i folks hjem.

Har I nogle gode råd til hvordan jeg mindsker kvalmen? Hvad har hjulpet for jer andre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB

Hvad med at købe seaband, prøve akupunktur og/eller zoneterapi? 

Ellers kan du jo henvende dig til lægen, som kan vurdere om det er nødvendigt at hjælpe dig medicinsk.

Anmeld Citér

7. juni 2018

mor til 2 skønne piger .

Jeg spiste agurk / guelrødder kiks stort set hele tiden og drak vand det hjalp mig igennem de første 3 mdr 

Anmeld Citér

7. juni 2018

HBV

Jeg havde god effekt af seabands men det er der ikke alle der har. De var ret billige og tænker at 115 kr er et forsøg værd, når man er så slemt medtaget som dig. Du skal sørge for at de sidder helt præcist på de punkter. Jeg tegnede på mine håndled en lille prik med en kuglepen 

Anmeld Citér

8. juni 2018

Minori

Min mand har købt mig et par Seabands efter jeres råd, og de tager lige toppen, men desværre ikke det hele. Der ligger altid agurk klar i køleskabet, så det er også et godt råd.

Jeg skal snakke med lægen på mandag, og ville prøve lidt i mellemtiden. 

Jeg er rigtig glad for jeres råd indtil videre 

Anmeld Citér

8. juni 2018

frkchili

Jeg var selv hårdt ramt af døgnkvalme fra uge 5 til uge 22, og det er så hårdt når den bare aldrig lader én være i fred men er der konstant. 

Jeg prøvede Seabands, B6-vitamin, antihistaminer (Alnok og Postafen) og akupunktur, men der var intet der hjalp. Rådene om tørre kiks, mandler og æbler var heller ikke til nogen nytte - jeg kastede det bare op igen. Til sidst var der kun lægens tilbud om ondansetron (kvalmestillende medicin som typisk gives til kemopatienter) tilbage, men det var jeg overhovedet ikke tryg ved, så jeg accepterede omstændighederne og at jeg havde gjort hvad jeg kunne, men at der bare ikke var noget der hjalp.

Alene dét at acceptere min tilstand var faktisk en stor hjælp. Massiv kvalme er ofte bare noget der følger med graviditeten, og det er virkelig ikke sjovt, men det går heldigvis over igen. Du befinder dig sandsynligvis i toppen af kvalmen lige nu, da den jo oftest topper omkring uge 8-10 og derefter aftager lige så stille. I langt de fleste tilfælde forsvinder den inden uge 16-18 stykker. 

Prøv at fokusere på, at kvalmen er udtryk for, at det graviditetsbevarende hormon i din krop er skyhøjt, og at den dermed indikerer en sund graviditet og at dit barn har det godt. I den første del af graviditeten gør det ingenting, at du kaster op og ikke spiser optimalt - barnet får hvad det skal bruge uanset. Det er kun dig, der lider under det.

Selvom jeg ikke selv fik noget ud af akupunktur, så er der rigtig mange der har gavn af det, så synes da du skal høre din læge, om du ikke kan få en henvisning. Hvis det ikke hjælper, kan din læge evt. sætte dig på B6 + Postafen, som også er effektivt for mange. 

Forstår godt at du er træt af ikke at kunne deltage i ret meget, fordi du er lænket til toilettet. Jeg var selv sygemeldt i et par måneder, og især i december, hvor jeg havde det værst, gik jeg glip af en hel masse socialt. Hele den måned kunne jeg kun ligge i min seng og glo ind i væggen, fordi alt lys, lyd og bevægelse fik mig til at kaste op. Til gengæld har jeg det strålende nu, hvor jeg er 34 uger henne, og jeg har slet ingen gener haft i den sidste del af min graviditet (endnu). Kvalmen er forfærdelig mens den står på, men i det store billede er det jo for så kort en periode, og du skal nok snart få dit liv tilbage. Lige nu må du bare tage den med ro og pleje dig selv bedst muligt - hvil dig når du kan, spis det du kan få ned og glæd dig til at kvalmen aftager og det bliver lidt sjovere at være gravid.

Og nå ja, noget af det eneste, der kunne holde min kvalme lidt på afstand for en stund, var sodavandsis og vandmelon. Det er også en god måde at få væske i sig på - og især her i sommervarmen  

Tillykke med din graviditet, og god bedring!

Anmeld Citér

8. juni 2018

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Jeg levede af kakaomælk, en lille brik her og der..det fylder lidt i maven uden alligevel at fylde noget. Drak en som det første når jeg stod op og så kunne jeg bedre overskue tanken om mad og fik også lidt ned.

Anmeld Citér

8. juni 2018

Fitmommyherning

Minori skriver:

Jeg er ved at blive en smule desperat.

Jeg er i 8. uge og har kvalme fra ½ time efter jeg er vågnet og indtil jeg falder i søvn. Morgen og formiddag er kvalmen så slem at jeg ikke kan foretage mig ret meget. Den eneste grund til at min dag nogenlunde fungerer er at jeg har sommerferie fra mit studie (hvilket absolut er held i uheld at jeg kan blive i nærheden af badeværelset hele tiden).

Jeg får kvalme hvis jeg ikke spiser og kort tid efter jeg har spist starter det igen - jeg kan ikke være nogen steder uden at skulle have kiks eller en banan i nærheden. Sukker lader generelt til at gøre kvalmen værre, så en del ting er opgivet.

Kvalmen betyder at det er svært at tage nogen steder hen, fordi jeg altid skal være bange for at kaste op. Der er rigtig mange arrangementer med familien i de kommende uger, og det ville være rart ikke at skulle bruge tiden på toilettet eller aflyse arrangementer, der ikke foregår i folks hjem.

Har I nogle gode råd til hvordan jeg mindsker kvalmen? Hvad har hjulpet for jer andre?

Danskvand var det eneste som hjalp her og sunlolly

Anmeld Citér

11. juni 2018

Minori

Tak igen for rådene. Jeg håber at det er toppen af kvalmen jeg er på nu, for der er ikke meget, der bliver nede. Jeg trøster mig ved at vide at fosteret bare tager den næring det har brug for og at det kun er mig der "lider" 

Min mand har været sød til at løbe ud efter de ting, I har foreslået og sodavandsis har jeg kunnet holde nede, selv om min mave ellers bliver sur over slik. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.