Jeg var selv hårdt ramt af døgnkvalme fra uge 5 til uge 22, og det er så hårdt når den bare aldrig lader én være i fred men er der konstant.
Jeg prøvede Seabands, B6-vitamin, antihistaminer (Alnok og Postafen) og akupunktur, men der var intet der hjalp. Rådene om tørre kiks, mandler og æbler var heller ikke til nogen nytte - jeg kastede det bare op igen. Til sidst var der kun lægens tilbud om ondansetron (kvalmestillende medicin som typisk gives til kemopatienter) tilbage, men det var jeg overhovedet ikke tryg ved, så jeg accepterede omstændighederne og at jeg havde gjort hvad jeg kunne, men at der bare ikke var noget der hjalp.
Alene dét at acceptere min tilstand var faktisk en stor hjælp. Massiv kvalme er ofte bare noget der følger med graviditeten, og det er virkelig ikke sjovt, men det går heldigvis over igen. Du befinder dig sandsynligvis i toppen af kvalmen lige nu, da den jo oftest topper omkring uge 8-10 og derefter aftager lige så stille. I langt de fleste tilfælde forsvinder den inden uge 16-18 stykker.
Prøv at fokusere på, at kvalmen er udtryk for, at det graviditetsbevarende hormon i din krop er skyhøjt, og at den dermed indikerer en sund graviditet og at dit barn har det godt. I den første del af graviditeten gør det ingenting, at du kaster op og ikke spiser optimalt - barnet får hvad det skal bruge uanset. Det er kun dig, der lider under det.
Selvom jeg ikke selv fik noget ud af akupunktur, så er der rigtig mange der har gavn af det, så synes da du skal høre din læge, om du ikke kan få en henvisning. Hvis det ikke hjælper, kan din læge evt. sætte dig på B6 + Postafen, som også er effektivt for mange.
Forstår godt at du er træt af ikke at kunne deltage i ret meget, fordi du er lænket til toilettet. Jeg var selv sygemeldt i et par måneder, og især i december, hvor jeg havde det værst, gik jeg glip af en hel masse socialt. Hele den måned kunne jeg kun ligge i min seng og glo ind i væggen, fordi alt lys, lyd og bevægelse fik mig til at kaste op. Til gengæld har jeg det strålende nu, hvor jeg er 34 uger henne, og jeg har slet ingen gener haft i den sidste del af min graviditet (endnu). Kvalmen er forfærdelig mens den står på, men i det store billede er det jo for så kort en periode, og du skal nok snart få dit liv tilbage. Lige nu må du bare tage den med ro og pleje dig selv bedst muligt - hvil dig når du kan, spis det du kan få ned og glæd dig til at kvalmen aftager og det bliver lidt sjovere at være gravid.
Og nå ja, noget af det eneste, der kunne holde min kvalme lidt på afstand for en stund, var sodavandsis og vandmelon. Det er også en god måde at få væske i sig på - og især her i sommervarmen
Tillykke med din graviditet, og god bedring!
Anmeld
Citér