Skouboe skriver:
Jeg ved præcist hvordan du har det, og kampen mellem hensynet til arbejdet og sygdommen. Jeg arbejder selv stadig fuld tid, her knap 12 år efter min MS diagnose, og det regner jeg med at blive ved med..
Mit spørgsmål er, hvis du nu vidste, at du indenfor de næste 12 måneder blev ramt af det attak, der bare ikke gik over igen, og som efterlod dig i en kørestol eller ramte så hårdt kognitivt, at du ikke kunne fortsætte som klasselærer, hvilken løsning ville du så vælge?
Hvad er vigtigt for dig, helt inderst inde?
Til det sidste kan jeg jo kun svare, at det selvfølgelig er min mand og en stor oplevelse med ham, der er vigtigst. Jeg tror bare, jeg har vænnet mig så meget til situationen i forhold til sclerosen, at jeg efterhånden ikke har øje for, at det kan blive alvorligt en dag. Jeg har jo brugt oceaner af tid, kræfter og tanker på skrækscenarier, og da katastrofen indtil videre ikke er indtruffet alligevel, oplever jeg det, som om worst case er aflyst, og mit liv vil fortsætte som nu.
For to år siden var vi hele familien afsted på “den store tur” til USA - den, jeg havde drømt om i årevis. Det var netop med tanken om, at dét skulle vi nå, før jeg ikke kunne. Sådan har der været mange “dét skal jeg nå, mens jeg kan”-oplevelser, og på et tidspunkt er jeg holdt op med at leve og tænke sådan. Nu kan vi tage til USA igen, og så igen om nogle år - min bror og svigerinde bor i Los Angeles, så vi har en særlig grund til at rejse netop til USA flere gange - og jeg skænker det ikke en tanke, at det kan blive sidste gang, før jeg aner.
Og så ER mit arbejde meget vigtigt for mig, nok også FOR vigtigt, og det er dét, jeg “har” at bruge mit liv på, nu hvor mine børn snart er fløjet fra reden alle tre. Selvfølgelig er min mand også vigtig, men der skal jo være andet end ham til at fylde i mit liv.
Jeg ved ikke, om jeg bevægede mig ud af en tangent nu - pointen var, at når sygdommen er blevet hverdag, så glemmer jeg Carpe Diem og “hvad nu hvis ...”. Det er nok værd at huske på engang imellem - så selvfølgelig skal vi på den tur til USA.