Lille SF-mål og lav vægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

961 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juni 2018

Anonym trådstarter

Hej alle.

Jeg håber lidt på at høre fra nogen, der har stået i samme situation som mig. 

Sagen er den, at jeg er 33 uger henne. Ved sidste lægebesøg i starten af ugen fik jeg målt mit SF-mål til 23-24 cm. Målet har været for lille hver gang det er blevet målt, ved jordemoder for cirka en måned siden, hvor jeg var 29 uger henne, var det 21 cm. Fordi målet er en del under normalen og vokser langsommere end det burde, blev jeg ved jordemoderen henvist til ekstra scanninger.

Jeg har indtil videre været til to scanninger, der begge viser et foster der ligger under 0,75-percentilen. Vægtstigning ca. 500 gram på 4 uger. Derfor skal jeg følges med scanninger hver uge fra nu af, hvor der tjekkes flow og vækst. Alle scanninger bliver foretaget af læge herfra, som jeg også skal have samtale med hver gang. Lægen der scannede i dag fortalte, at det kan være de bliver nødt til at afbryde graviditeten før tid, hvis ikke baby begynder at tage mere på, for så får den ikke nok næring, selvom flowet i moderkagen umiddelbart ser fint ud.

Er der andre der har stået i den situation, og hvad blev udfaldet?  Må indrømme at jeg lige nu har lidt for mange bekymringer i hovedet, selvom jeg jo logisk godt ved, at baby sikkert har det helt fint derinde, for jeg mærker masser af liv.

Kh Katrine, 33+0

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2018

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Jeg lå også hele tiden lidt lavt i jordmoderens skøn og i uge 38 var jeg slet ikke vokset siden sidste tjek. Jeg blev sendt til ekstra skanning og de målte flow og babys størrelse, som desværre var for lille. Flowet var også for dårligt, så jeg fik et kejsersnit dagen efter, da barnet ikke ville have mere gavn af at være inde i maven. Der kom et barn på 2100 gram ud. Lille, men havde det ellers godt. Han fik ekstra mad (MME fra kop) den første uges tid efter fødslen, da han ikke måtte tabe sig yderligere indtil amningen kom op at køre. Men siden har der ikke været nogle komplikationer overhovedet og jeg ammede ham længe. Han er stadig lidt til den lille side, men hverken min kæreste eller jeg er særligt store.

Anmeld Citér

4. juni 2018

Anonym trådstarter

KmLarsen1 skriver:

Jeg lå også hele tiden lidt lavt i jordmoderens skøn og i uge 38 var jeg slet ikke vokset siden sidste tjek. Jeg blev sendt til ekstra skanning og de målte flow og babys størrelse, som desværre var for lille. Flowet var også for dårligt, så jeg fik et kejsersnit dagen efter, da barnet ikke ville have mere gavn af at være inde i maven. Der kom et barn på 2100 gram ud. Lille, men havde det ellers godt. Han fik ekstra mad (MME fra kop) den første uges tid efter fødslen, da han ikke måtte tabe sig yderligere indtil amningen kom op at køre. Men siden har der ikke været nogle komplikationer overhovedet og jeg ammede ham længe. Han er stadig lidt til den lille side, men hverken min kæreste eller jeg er særligt store.

Tak for svar  Dejligt at høre, at han har haft det godt og ikke har haft nogle problemer som følge af sin lille størrelse  

Anmeld Citér

4. juni 2018

Bellabum

Selvfølgelig er det godt at der bliver holdt øje, men ta det med et gran salt.

Var vel omkring uge 30 da de mente at vores datter var for lille og nok ville komme til at veje omkring 2000 g ved fødslen og man måske ville skulle sættes i gang.

Jeg gik til ekstra scanninger og endte med at miste tilliden til deres målinger, idet at hun var en scanning til den næste havde fået en lårbensknogle som var skrumpet 1 cm og tabt sig 500 g. Så deres målinger er ikke særlig præcise. Hun blev født 37+5 og var 50 cm men vejede 3715 g. Så selvfølgelig er det vigtigt at flowet er i orden, men de kan altså ikke bedømme størrelsen særlig præcist ved scanningerne.

så bare husk at de holder øje og passer på dig og den lille, en også lige prøv at slappe lidt af

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.