Jeg har faktisk taget snakken med ham før hvor han også sagde at det var mig der var sær og selvfølgelig elsket hun sin far (ja hun er glad for sin far for ellers ville hun ikke blive så glad for at se ham og de har det også sjov og leger) og at alle andre ville godt kunne forstå ham at fordi han jo kom træt og svedig hjem og når hun blev større så ville hun også godt kunne forstå at far lige skal i bad først før han siger hej. Men det kommer hun måske først til at kunne forstå når hun bliver 3 år. Derfor prøvede jeg at sige noget mens hans mor var der også fordi hun er tidligere dagplejemor. Men hun kunne godt forstå at han lige skulle ind af døren først og i bad. Og så kom han selv ind på hvor meget han lavede mere end mig fordi han jo også arbejdet og gik op med skrald og de andre til jeg nævnte og tidlig op osv. Og derfor skulle jeg være glad for ham fordi han var sådan en god mand i forhold til andre mænd og for de fleste mænd lagde sig bare på sofaen, mens han tog cyklen op og handlet for at spare bilen selvom han havde været på arbejde. Og jo selvfølgelig handler jeg også 1-2 gange i ugen, men hvis han alligevel kommer forbi brugsen på cykel så kan han jo ligeså godt handle hvis vi manlger en liter mælk ellers skal jeg jo til at bruge 1'5 timer på at tag barnevornen op i brugsen og vores datter gider ikke sidde i barnevognen rart længe og hun vågner altid når vi kommer ind i brugsen.
Grunden til at jeg ikke må bruge bilen er fordi at han er øm over den, den bliver beskidt og så betaler han til den selvom jeg har sagt jeg gerne ville betale halvdelen hvis jeg må bruge den. Kunne nemlig godt tænke mig at gå til svømning med vores datter da jeg tror vi kunne have glæde af det da jeg lider af social angst. Jeg er lige startet i legestue fordi der kunne jeg gå hen så jeg ikke skulle tag bilen og kan mærke det er godt for os begge selv om det kun er en lille gruppe.
Min svigermor har lige skrevet lige nu hvor hun ikke lyder til at kunne forstå at jeg var sur for han skulle jo lige ind af døren først.
Jeg bliv først sur bagefter da han kom ud fra badet hvor han ikke havde hilst på hans datter endnu, jeg ignoreret ham bare da han kom ind og viste sine bukser fordi han ignoreret hans datter.
Tænker der virkelig er nogle ting I begge to skal arbejde med.
At starte en diskussion mens din svigermor er tilstede, tænker jeg absolut ikke er en god idé, for at få medhold. Ingen skal have medhold i en diskussion. Det er noget dig og din mand skal ordne selv. Jeg ville virkelig blive ked af det, hvis min mand synes han skulle starte en diskussion, mens et familiemedlem var tilstede, i håb om at de ville holde med ham. - Det lyder lidt barnligt i mine ører.
Din mands spareidé omkring bilen forstår jeg ikke helt - er det en særligt dyr og unik bil? Hvis du kan/vil betale halvedelen til den - er muligheden så ikke at du/I investerer i en lille bybil, så din datter og dig kan komme rundt?
På en måde kan jeg godt forstå de mand ikke magter for meget hurlumhej og tæt kontakt, når han lige er kommet fra arbejde, hvis han har cyklet mange kilometer og sveder. - Hvad arbejder han med? Jeg er ikke særlig god til varme - og nu her, de her dage hvor det har været så varmt, har jeg næsten ikke kunne klare, når min mand kommer fra arbejde og vil kysse og kramme med mig, fordi jeg hader at være klistret og svedig. Men lige at kunne sige hej til hende og give et lille kys eller lignende synes jeg nu godt han kunne gøre, inden han smuttede ud i bad.
At give tilbage af samme skuffe er i min optik dybt latterligt - det løser ingen konflikter. Synes helt ærligt at du skal lægge den del væk, hvis I skal forsøge at nå til enighed om jeres problematikker - Du skriver: "jeg ignoreret ham bare da han kom ind og viste sine bukser fordi han ignoreret hans datter."
Det lyder til at I på en eller anden måde har formået at dele nogle opgaver op - altså din mand går med skrald, ordner badeværelse, støvsuger ind i mellem, vasker gulve, vasker hans eget vasketøj?- har I ikke fælles vask? Du siger han skal slå græs. Kunne I lave nogle bedre aftaler? Fx. hver fredag når han har fri, støvsuger han, så er der pænt til weekenden og I kan holde fri. Kan han evt. sætte en vask over om morgenen inden han tager på job, så kan du hænge den op/smide den tumbleren? Lave madplan, så der ikke skal handles flere gange om ugen.
Du skal lade være med at hænge dig i hvad svigermor synes. I skal selv finde ud af hvad der fungerer for jer og hvordan I kan få hverdagen til at fungere, så I alle kan holde til det. Jeg forstår godt din mand kan være udkørt efter en arbejdsdag. Min man arbejder - med 2 timers transport i bil om dagen, dvs. han er væk 11 timer om dagen og jeg står alene med 3 børn, hus og hjem i de timer. Nu lider jeg ikke af nogle psykiske eller fysiske problemer og har rigeligt med overskud(jeg er på barsel) så derfor føles det naturligt for mig at jeg sørger for hus og hjem - dog er det min mand der slår græs.
Men når jeg starter op på arbejde igen, er der helt klart nogle ting, min mand bliver nødt til at hjælpe med. Fx før, vi fik nr.3 satte han tit en vask over inden han kørte om morgenen og den kunne jeg så hænge op når jeg havde fri.
Jeg tænker I skal have en god snak, hvor I måske skriver nogle aftaler ned, om hvem der gør hvad. Og hvem der orker hvad. For ligesom du har nogle udfordringer og skal passe jeres datter, har din mand også nogle lange dage med arbejde. Og så prioriter jeres tid i weekenderne i stedet for praktisk arbejde og se om I ikke kan flette det ind i løbet af ugen. Og til sidst - lad være med at blande svigermor ind i jeres problemer.
Held og lykke