Indstilling til AKT - hvad er det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.385 visninger
7 svar
2 synes godt om
29. maj 2018

Anonym trådstarter

hejsa

Min søn på snart 9 har det lidt svært i skolen. Jeg har haft kontakt til klasselæreren adskillige gange, hun har haft samtaler med ham, hvor han udtrykker, at han har det godt nok men til mig siger han, at det ikke går bedre. Han føler sig ikke godt tilpas i klassen. Klasselæreren har lige skrevet, at hun kan indstille ham til AKT - er der nogen der ved, hvad det er og hvad det indebærer? Er der en masse instanser der går i gang nu eller ? Skal kommunen involvere osv. ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2018

Morsept16

Profilbillede for Morsept16

AKT står for børn med Adfærds, Kontakt og Trivselsproblemer. 

Der hvor jeg kommer fra er det en “special klasse” som har nogle undervisningstimer adskilt fra de andre klasser. 

Men ved selvfølgeligt ikke hvad det har af betydning for jer! :-) 

Anmeld Citér

29. maj 2018

Hallopolina

Man samler en lille grupper børn med samme problematikker. Det plejer at være 3-4 lektioner pr uge. Børnene rages ud af den almindelige undervisning. Børnene arbejder så med deres problem i den lille gruppe, det kan være små lege, tillidsøvelser og andet. Typisk er et forløb på 10 uger. 

Det er kun en sag mellem forældre og skole. Hverken kommune eller andre er ind over. 

Anmeld Citér

29. maj 2018

Nomnom

Det står som én nævner tidligere for adfærd, kontakt og trivsel. Det er så forskelligt hvordan skolerne gør, men det er rigtigt at kommune osv. ikke inddrages - så ville det være PPR læreren indstillede til og det ville hun ikke kunne uden forældreunderskrifter.

På mit tidligere arbejde betød en indtilling til AKT, at skolens AKT-vejleder i dialog med først læreren og herefter eleven og forældre finder frem til en fælles hanslingsplan til at hjælpe både elev og lærer i udfordringen. Nogen gange kan det betyde at eleven tages ud nogle lektioner ugentligt, for at få støtte/hjælp eksempelvis i det faglige. Det kan være på et lille hold med andre elever, eller alene alt afhængig af hvad udfordringen er. 

Andre gange kommer der en AKT-lærer med ind i klassen og hjælper eleven og læreren i det fælles klasserum. Det hele afhænger af udfordringen og hvad der vurderes er bedst for eleven i den givne kontekst

Anmeld Citér

29. maj 2018

Nomnom

Og så vil jeg lige sige at på min tidligere arbejdsplads var det aldrig et barn med adfærd, kontakt og trivselsproblemer. Så giver man automatisk barnet skylden for udfordringerne. Det kan lige så vel være at der er noget omkring barnet, som gør der er udfordringer.

Vi brugte faktisk AKT til alle børn i perioder. Alle børn har godt af at man ser på deres adfærd, kontakt og trivsel. Ved hvert klassetrin havde vi eksempelvis AKT-fokusområder, som vi gennemgik i emneuger osv. Eksempelvis venskaber, følelser osv. Dette vel og mærke til hele klasser.

Anmeld Citér

29. maj 2018

Anonym trådstarter

Nomnom skriver:

Og så vil jeg lige sige at på min tidligere arbejdsplads var det aldrig et barn med adfærd, kontakt og trivselsproblemer. Så giver man automatisk barnet skylden for udfordringerne. Det kan lige så vel være at der er noget omkring barnet, som gør der er udfordringer.

Vi brugte faktisk AKT til alle børn i perioder. Alle børn har godt af at man ser på deres adfærd, kontakt og trivsel. Ved hvert klassetrin havde vi eksempelvis AKT-fokusområder, som vi gennemgik i emneuger osv. Eksempelvis venskaber, følelser osv. Dette vel og mærke til hele klasser.

Min søn har gentagne gange sagt, at han ikke befinder sig godt i klassen pga. lærerne. Han føler, at specielt klasselæreren er efter ham og han føler, at han får skæld ud for alt rigtig ofte. På den måde føler han sig anderledes, han føler sig ensom i klassen selvom han evner at lege med alle børn og det har han altid gjort.

Er det så klasselæreren, som indstiller ham og som fortæller, hvad problemstillingen er? Jeg har skrevet til hende over forældreintra, at han føler sig skældt meget ud og at hun er efter ham.

Vil denne person høre min søns og min version af sagen eller?

Min søn har rigtig meget tendens til at lukke sig ind i sig selv, når der skal snakkes om følelser, så jeg er bange for, at han måske også vil gøre det overfor denne person

Anmeld Citér

29. maj 2018

Soonmom

Nomnom skriver:

Det står som én nævner tidligere for adfærd, kontakt og trivsel. Det er så forskelligt hvordan skolerne gør, men det er rigtigt at kommune osv. ikke inddrages - så ville det være PPR læreren indstillede til og det ville hun ikke kunne uden forældreunderskrifter.

På mit tidligere arbejde betød en indtilling til AKT, at skolens AKT-vejleder i dialog med først læreren og herefter eleven og forældre finder frem til en fælles hanslingsplan til at hjælpe både elev og lærer i udfordringen. Nogen gange kan det betyde at eleven tages ud nogle lektioner ugentligt, for at få støtte/hjælp eksempelvis i det faglige. Det kan være på et lille hold med andre elever, eller alene alt afhængig af hvad udfordringen er. 

Andre gange kommer der en AKT-lærer med ind i klassen og hjælper eleven og læreren i det fælles klasserum. Det hele afhænger af udfordringen og hvad der vurderes er bedst for eleven i den givne kontekst

Man kan godt få råd og vejledning og holde møder med PPR uden en indstilling (uden der kommer til at ligge papir på det hos kommunen)

det er først når der kommer en ud fra PPR og observerer eller andet at det kræver en indstilling 

Anmeld Citér

29. maj 2018

Cvbn

En akt lærer kommer ikke for at afgøre, hvem af din søn eller læreren, der “har ret”.

Akt er en mulighed for at give din søn noget støtte, så han kan få det bedre i skolen - det kan fx være hjælp til at åbne op omkring hans følelser. Hvordan det konkrete tilbud ser ud på din skole, må du spørge læreren om, da det er meget forskelligt. 

Jeg ville helt klart takke ja, da din søn ikke har det godt, og særligt når han ikke er tryg ved sin lærer kunne det måske være godt med en anden voksen ind over...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.