Hej Karen
Jeg er i dag 19+5 og har et spørgsmål angående onani under graviditeten. Under onani oplevede jeg forleden, at min livmoder blev hård og spændt, og jeg fik efterfølgende orgasme imens den var hård. Jeg fik ikke smerter, men den blev ved med at være hård i nogle minutter. Nu er jeg bekymret for, om det kan være farligt at få orgasme imens livmoderen er hård?
Karens svar
Hej med dig
Og tak for dit spørgsmål.
Det er fint observeret, at din livmoder bliver hård under og efter en orgasme! Det gør den fordi, du under en orgasme frigiver store mængder af oxytocin, som er det samme hormon kroppen frigiver under fødslen for at lave veer.
Så det, der sker under en orgasme er bl.a. at din livmoder trækker sig kraftigt sammen! OG det er ikke farligt - tvært imod.
Din livmoder er en muskel som vokser fra størrelsen af en gråpære på ca 70-100g fra før graviditeten til op til 1 kilo lige inden fødslen.
Og den muskel skal trænes til det store arbejde, fødslen er. Det sker helt automatisk, når du har plukveer (det er ikke sikkert du mærker så meget til plukveer, hvis du er første gangsfødende) eller når du får orgasme. Så betragt orgasmen lidt som livmoder-træning til fødslen.
Hvis du tidligere har født for tidligt (før uge 37) eller hvis du er i risikogruppe for at føde for tidligt, skal du holde lidt igen med, samleje, ornani og for den sags skyld amning/udmalkning (som også frigiver oxytocin) under graviditeten.
Men ellers er der ikke noget til hinder for at du udlever dine sexuelle lyster.
Venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent
like facebook.com/jordemoder.net
Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om sex under graviditeten, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 145.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.
Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.
Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net