Hej Sarah.
Jeg har en datter på 2 år som er meget kræsen .
Da hun var 1, 5 år gammel gjorde jeg den fatale fejl at give hende telefonen for at se youtube når hun skulle spise i håbet om at hun så ville spise mere f.eks brød som jeg ellers ikke kunne få hende til at spise. Det var for at give en større mæthedsfirnemmelse til natten. Oplevede tit at hun var urolig om natten hvilke førte mine tanker hen på at hun nok ikke havde fået nok at spise . Dengang spiste hun dog godt til aften . Jeg var nødt til at give hende kl 17 ellers kunne hun ikke koncentrere sig om at spiste efterfølgende blev hun sulten og jeg forsøgte da at give hende mad der mættede uden held.
Jeg kunne få hende til at sove ved 20.00 tiden inden alt det pjat med fjernsyn.
Jeg forsøger nu endelig langt om længe at vænne hende af med at spise med fjernsyn tændt men hun har svært ved at fokusere om at spise og afviser tit maden selvom hun selv har sagt mam mam. Nu bliver hun puttede alt for sent.
Jeg stræber efter at putte hende til kl 19 men det kniber meget .
Jeg er helt ulykkelig og frygter om hun har fået madlede.
PS: Hun stoppede med at spise rugbrød 10 mdrs alderen .
Havregrød og øllebrød gider hun ikke.
Det er meget det samme jeg laver:
Frikadeller
Fiskefrikadeller
Medister
Kyllingkyletter
Pomfritter ( ikke friturestegte men med rapsolie. Jeg kan ikke lokke hende til at spise kartofler , stegte/ brasede kartofler , mos eller ris )
Jeg ved ikke om jeg skal undgå kampen med rugbrød der er bare så mange fordele ved at hun lærer at spise rugbrød :
Stabilt blodsukker døgnet rundt
Som alenemor giver det mig mere tid sammen med min datter . F.eks mere overskud til nærvær
Nemmere at lave madpakke til udflugter og lignende.
Kan hun have udviklet madlede eller er der potentiale for at hun begynder at spise godt igen ? Dertil skal lige siges at hun godt kan begynde at spise nu når hun er meget sulten og der ikke er underholdning tændt. Det er bare ikke ret meget og så siger hun mange mam mam senere på aftenen .
Puha. Jeg er virkelig ulykkelig og håber du kan give mig råd
Sarahs svar
Hej Emma Amalie,
Tak for dit spørgsmål.
Det er dejligt at høre, at du er opmærksom på, at din datter får spist nok, og at du gerne vil ud af vanen med at der skal skærm til at hun får spist. Der er helt sikkert potentiale for, at det bliver godt igen! Jeg vil anbefale, at du holder fast i, at der ikke er skærm til måltiderne. Prøv i stedet at give hende ro til at spise, uden at nøde hende mange gange under måltidet. For meget fokus på hvad og hvor meget hun spiser, kan få mange børn til helt at stå af, selvom hun endnu ikke har spist sig mæt.
Jeg vil anbefale, at I spiser aftensmad tidligt, hvis det kan hænge sammen for dig i hverdagen. Mange børn er trætte efter en lang dag og trives bedst med at spise aftensmad tidligt, kl. 17-17.30, og hvis batterierne er flade, vil hun måske være for træt til at spise. Hvis det kniber med at have maden klar så tidligt, kan du fx lave en tallerken med de grøntsager, du skal bruge til aftensmaden eller evt lidt rester fra dagen i forvejen. Server fx grøntsagerne i små skåle for sig, evt. med en dip til at dyppe grøntsagerne i (fx hummus, ærtemos, kødsovs eller yoghurtdressing) – det kan nogle gange give mod på at smage nye ting, og kan være en god måde at få hende til at spise flere grøntsager end hun plejer til aftensmaden. Har du fx brug for tid i køkkenet og lader hende se skærm mens du laver mad, kan nogle børn få snack’et sig igennem en del grøntsager på den måde.
Det lyder som nogle gode børnevenlige retter du laver, så bliv endelig ved med at servere det som fungerer for jer. Lige præcis kartofler er der faktisk en del børn som ikke er så vilde med, og du kan sagtens servere andre ting, som også er gode, så det er jeg ikke så bekymret for. Som alternativt kan du koge pasta eller fx kan du prøve om gnocchi kunne være et hit.
Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have at hun spiser rugbrød, det er sundt og mætter godt, og det er nemt i madpakken Men husk at børn i andre lande ikke spiser lige så meget rugbrød som vi har tradition for i Danmark:-) En grov fuldkornsbolle kan være lige så godt, og en bolle med pålæg eller rester fra middagsmaden; en frikadelle, et kyllingelår og kogte broccoli buketter kan fx være en lækker madpakke.
Jeg håber, at det kan hjælpe dig lidt videre.
Venlig hilsen
Sarah John
God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.
Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk