Eksperthjælp: Jerntilskud under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

824 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. maj 2018

Sarah John

Hej. Jeg håber du kan hjælpe mig vedr et spørgsmål om min søn som er godt halvandet år. Kom tilfældigvis til forleden at læse om jern og at jerntilskud anbefales til gravide. Har ikke taget ekstra jern da jeg var gravid med ham. Ikke udover gravitamin. Var ikke obs og ingen nævnte det. Mener bestemt jeg gjorde under min første graviditet for 6 år siden. Han har heller ikke selv fået jern tilskud og fuld ammet indtil 9 mdr. Jeg har heller ikke taget jern i amme periode. Kan han mangle jern? Kom til at læse det kan påvirke deres udvikling og indlæring. Han er født 5 dage før termin, vejede 3336 gram. Fødslen ukompliceret. Han tog godt på og gør fortsat. Trives alt i alt fint, men nok lidt bagud sprogligt. Blev scannet ekstra til slut i graviditeten pga søsters alt for tidlig fødsel. De sagde alt så fint ud.

Sarahs svar

Hej,

Tak for dit spørgsmål. Under graviditeten er behovet for de fleste vitaminer og mineraler lidt større end normalt, men en varieret kost dækker det meste. Der er dog ekstra brug for især folsyre, D-vitamin og jern, og gravide anbefales derfor at tage kosttilskud af folsyre, D-vitamin og et jerntilskud på 40-50 mg jern per dag. Grunden til at man anbefaler det er, at danske undersøgelser har vist, at ca. en femtedel af gravide udvikler jernmangel sidst i graviditeten, hvis de ikke tager jerntilskud. Det skyldes dels, at kvinder ofte har ret små jerndepoter, når de bliver gravide, dels at de ikke får tilstrækkelige mængder jern i kosten til at dække det øgede behov under graviditet. Jern er også vigtig for fosterets udvikling. Du har født en sund og rask dreng, og det lyder som om alt er som det skal være. Du kan sikre, at han får nok jern i gennem kosten ved at servere kød (specielt lever), fisk og fjerkræ, tørret frugt, grønne grøntsager (spinat, grønkål og broccoli) og bælgfrugter, brød, kerner, havregryn, tofu, miso og nødder.

Jeg håber at det kan give dig lidt ro.

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.