Planlagt kejsersnit - erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

549 visninger
7 svar
6 synes godt om
29. april 2018

Ellybelly

Hej kvinder

Nogle der har fået lavet planlagt kejsersnit og vil dele deres oplevelse før, under og især efter fødslen? Hvor længe var i indlagt? Var i meget hæmmede af det efterfølgende? 

Havde en fantastisk fødsel med min søn, men skal formentlig have pks til juli, og kunne godt bruge lidt viden/historier 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2018

Justthinking

Hejsa, jeg fik PKS i februar i år. Vi mødte på barselsgangen, skiftede tøj til hospitalstøj (far fik blå overtræksdragt på) og så blev vi udstyret med en "krybbe" der kunne køre. Så blev vi sendt ned på svangreambulatoriet, ventede i ca. 30 min pga. noget akut og så blev vi kaldt ind på stuen.

Her var stemningen super god, de tog sig god tid med at lægge drop og elektroder samt epiduralblokaden. Da denne virkede, lavede de adskillige smertetests for at teste den - og da de var klar spurgte de om vi var klar, satte forhænget op og så gik de i gang. 

Anæstesisygeplejersken som skulle holde øje med mig informerede os undervejs om, hvad der skete og pludselig jublede stuen, der lød den smukkeste babygråd og alle sagde tillykke - og frem kom jordemoderen med min smukkeste lille datter 

Så blev far bedt om at følge med ud til "klargøringsrummet", hvor hun blev målt og vejet og resten af navlestrengen blev klippet mens de syede mig sammen.

Vi blev kørt på opvågningen derefter, hvor vi lå i 4 timer indtil jeg havde fået mere følelse i mine ben og herefter tilbage på barselsgangen, hvor vi blev mødt af glade ansatte.

Vi var indlagt fra fredag-mandag eftermiddag (grundet psykisk sårbarhed), hvor de tjekkede arret hele den første aften, hjalp mig ud at gå og fjernede kateteret. En fantastisk oplevelse, ingen stress eller noget som helst - alt dette på Herlev hospital 

Anmeld Citér

30. april 2018

Justthinking

Jeg blødte forresten i en lille måneds tid, og da hun var fem dage gammel smuttede vi ud og gik fem km - så jeg var slet ikke mærket af det udover når jeg skulle sætte mig ned og rejse mig op. 

Var selvfølgelig en smule øm omkring arret og blev hurtigere træt. Da hun var tretten dage gammel gik vi en tur på 16 km

Anmeld Citér

30. april 2018

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Jeg har to akutte kejsersnit bag mig og skulle med fødsel af sidste skud på stammen have PKS. 

Vi blev indlagt og kom begge i det tøj vi nu skulle have på til operationen.

Kom ned i "venterummet" til selve operationen, hvor jeg fik lagt venflon. 

Baby født 10.23

Der var en dejlig og rolig stemning på stuen. Jeg fik lagt spinalbedøvelsen og da den havde virket lidt, begyndte de på selve indgrebet. Vi havde valgt det der hed en stor pakke, dvs. klædet blev sænket da lægen havde fat i hovedet på vores baby, så vi kunne følge selve fødslen og så fik jeg baby op at ligge hos mig med det samme. 

Efterfølgende ind på opvågningen, til jeg kunne bevæge mine fødder. Sygeplejerskerne tjekkede livmoderends fremgang med at trække sammen. Jordemoderen kom ind og målte og vejede den lille og tjekkede hvad de nu tjekker ved nyfødte. 

Kl. 14 var vi tilbage på barselsgangen og fik noget frokost og kl. 14.30 kom vores store børn og bedsteforældre og hilste på. 

Kl. 16 var jeg oppe at gå og stå lidt.

Kl. 19 på toilettet og ude at gå en lille rundtur på gangen

Kl. 10 næste formiddag sad vi i bilen på vej hjem

Jeg var rimelig mobil bagefter, havde ganske få smerter - selvfølgelig gør det lidt ondt når man skal rejse sig/lægge sig. 

Var til noget tam tam to dage efter fødsel på de stores skole og i zoo på 3. dagen da vi var inviteret til fødselsdag. 

Så jeg var hurtigt på benene.  

Anmeld Citér

30. april 2018

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

På min profil kan Su finde en rimelig detaljeret beretning om mine pks

Anmeld Citér

1. maj 2018

Ellybelly

Justthinking skriver:

Hejsa, jeg fik PKS i februar i år. Vi mødte på barselsgangen, skiftede tøj til hospitalstøj (far fik blå overtræksdragt på) og så blev vi udstyret med en "krybbe" der kunne køre. Så blev vi sendt ned på svangreambulatoriet, ventede i ca. 30 min pga. noget akut og så blev vi kaldt ind på stuen.

Her var stemningen super god, de tog sig god tid med at lægge drop og elektroder samt epiduralblokaden. Da denne virkede, lavede de adskillige smertetests for at teste den - og da de var klar spurgte de om vi var klar, satte forhænget op og så gik de i gang. 

Anæstesisygeplejersken som skulle holde øje med mig informerede os undervejs om, hvad der skete og pludselig jublede stuen, der lød den smukkeste babygråd og alle sagde tillykke - og frem kom jordemoderen med min smukkeste lille datter 

Så blev far bedt om at følge med ud til "klargøringsrummet", hvor hun blev målt og vejet og resten af navlestrengen blev klippet mens de syede mig sammen.

Vi blev kørt på opvågningen derefter, hvor vi lå i 4 timer indtil jeg havde fået mere følelse i mine ben og herefter tilbage på barselsgangen, hvor vi blev mødt af glade ansatte.

Vi var indlagt fra fredag-mandag eftermiddag (grundet psykisk sårbarhed), hvor de tjekkede arret hele den første aften, hjalp mig ud at gå og fjernede kateteret. En fantastisk oplevelse, ingen stress eller noget som helst - alt dette på Herlev hospital 

Hvor er det en dejlig fødselsberetning, blev helt rørt da jeg læste den. Det gør mig lidt mere tryg at høre lidt omkring andres oplevelser og forløb Og fantastisk at du ikke mærkede mere til det efterfølgende end det. Da jeg havde født “normalt” var jeg i hvert fald ikke i stand til at gå så langt allerede efter 5 dage 

Anmeld Citér

1. maj 2018

Ellybelly

Babyklar87 skriver:

Jeg har to akutte kejsersnit bag mig og skulle med fødsel af sidste skud på stammen have PKS. 

Vi blev indlagt og kom begge i det tøj vi nu skulle have på til operationen.

Kom ned i "venterummet" til selve operationen, hvor jeg fik lagt venflon. 

Baby født 10.23

Der var en dejlig og rolig stemning på stuen. Jeg fik lagt spinalbedøvelsen og da den havde virket lidt, begyndte de på selve indgrebet. Vi havde valgt det der hed en stor pakke, dvs. klædet blev sænket da lægen havde fat i hovedet på vores baby, så vi kunne følge selve fødslen og så fik jeg baby op at ligge hos mig med det samme. 

Efterfølgende ind på opvågningen, til jeg kunne bevæge mine fødder. Sygeplejerskerne tjekkede livmoderends fremgang med at trække sammen. Jordemoderen kom ind og målte og vejede den lille og tjekkede hvad de nu tjekker ved nyfødte. 

Kl. 14 var vi tilbage på barselsgangen og fik noget frokost og kl. 14.30 kom vores store børn og bedsteforældre og hilste på. 

Kl. 16 var jeg oppe at gå og stå lidt.

Kl. 19 på toilettet og ude at gå en lille rundtur på gangen

Kl. 10 næste formiddag sad vi i bilen på vej hjem

Jeg var rimelig mobil bagefter, havde ganske få smerter - selvfølgelig gør det lidt ondt når man skal rejse sig/lægge sig. 

Var til noget tam tam to dage efter fødsel på de stores skole og i zoo på 3. dagen da vi var inviteret til fødselsdag. 

Så jeg var hurtigt på benene.  

Der lyder da helt fantastisk - kan jo bare håbe på at jeg klarer den lige så godt, selvom jeg tror vi prøver at holde kalenderen fri de første uger  Men det er dejligt at være hurtigt klar, så jeg også kan lave nogle ting med vores store søn på 3 år. Og skal faktisk til brylluo et par uger efter formentlig  Tak fordi du delte din oplevelse!

Anmeld Citér

3. maj 2018

Buller4321

Jeg fik pks i december, jeg blev indlagt kl 10 og kom først ned kl 14, da hende før mig begyndte at bløde efter de havde lukket hende sammen ��

der var en god stemning på stuen, spinalbedøvelsen gjorde ikke ondt men nev lige lidt. Han kom hurtigt ud og op at ligge på mit bryst. Efterfølgende Kunne jeg ikke bevæge benene i 5 timer og havde mange efterveer - så var rimelig dopet på både fentanyl morfin og ketogan.

jeh var indlagt i to dage, pga min søn har en dårlig sutteteknik og skulle ha klippet tungebånd. Og fordi jeg ikke blødte, og måtte egentlig ikke komme hjem, før jeg blødte - men så kunne jeg ha ligget derude indtil jeg stoppede amning, da han var tre måneder, har nemlig først blødt da jeg fik mens. (de forventer man bløder som efter en normal fødsel, fik jeg af vide) 

Selv var jeg frisk og da bedøvelsen endelig stoppede med at virke, var jeg hurtigt oppe og havde kun smerter i form af efter veer.

Jeg startede med at træne (håndbold) igen efter 6 uger (fik ok fra min læge) og var på skiferie efter 8 uger. 

Det var en god oplevelse og er glad for jeg fik kejsersnit i stedet for at skulle føde selv. Har født min datter vaginalt og det gjorde min inkontinens 10 gange værre, så nu får jeg botex i blæremuskelen hvert halve år, for ikke at skulle rende på wc 24/7. Efter kejsersnittet er min inkontinens ikke værre, men blot det samme som før. 

held og Lykke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.