Gravid og diabtes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

518 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. april 2018

Teenfreaker

Hej alle sammen, 

jeg fandt for nyligt ud af at jeg er gravid, hvilket var et chok for både min kæreste og jeg. Et godt chok, men stadig. 

Jeg har type 1 diabetes, og ville hører om nogen kan fortælle mig noget konkret info, da jeg er kommet lidt i en ond cirkel. 

Mit blodsukker har været utroligt velreguleret i flere uger, men så fandt jeg ud af at jeg er gravid, og vupti! Nu svinger det hele tiden, og min mikrokontrolering hjælper ikke. 

Jeg er bange for at jeg gør, eller allerede har gjort, skader på barnet og dets udvikling, og da min behandler (Holbæk sygehus) ikke har givet mig megen info, må jeg søge det andre steder.. 

jeg har ikke været højere end 13, foruden en nat hvor jeg kort rundede 18, og i nat hvor jeg rundede 15. Mit blodsukker har på samme måde ikke været under 3. Men jeg er bange, nervøs, og ny til det hele, og har ikke styr på noget som helst. 

Jeg har kontaktet Holbæk sygehus, som har henvist mig Rigshospitalet, dem venter jeg på en indkaldelse fra. Samtidigt skal jeg mandag ringe til egen læge, så jeg kan begynde på folinsyre osv. 

Samtidigt har jeg menstrautions lignende kramper i underlivet og maven. Det føles som at have menstruation, og giver lidt smerte, oftest i op til 40-50 minutter ad gangen. Læste at det kan være normalt at have dem i starten af en graviditet? 

Hvis kogen kan hjælpe, ville det være virkelig værdsat.

- er 4+4 henne 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2018

MillyMy

Profilbillede for MillyMy

Jeg kan desværre ikke hjælpe som sådan - Men der findes denne App om graviditet og diabetes - 

https://diabetes.dk/diabetes-1/fakta-om-diabetes-1/gravid-og-diabetes-1/app-om-graviditet-og-diabetes.aspx

Anmeld Citér

28. april 2018

Carina:-)

Jeg har type 1 

Og for det første tag det roligt.

Det er naturligvis bedst at være helt velreguleret inden graviditet ,men jeg er selv blevet uventet gravid flere gange og det er for det meste gået godt. 

Jeg plejer at blive kaldt ind med det samme til 1 kontrol . 

Der tjekker de for hjertelyd,kigger på blodsukre tager blodprøver og stixer urin. 

Alt efter hvordan din diabetes ellers kører kommer du til kontrol hver 2 uge eller hver 4 uge indtil uge 28 hvor det er hver 14 dqg og efter uge 32 hver uge.

Førhen satte de fødslen i gang i uge 37 som max ( Jeg er kun gået til uge 36 og sidste gang til uge 34) 

De skanner tit - min hver 4 uge i starten og derefter hver 2 og tilsidst skiftevis skanning og ctg-. 

De tjekker flow og vækst fra uge 28 . 

Og før hvis der er mistanke om for lav eller for øget vækst. 

Der tages blodprøver hver gang ,og der skal medbringes urinprøve .

På skejby stixer man selv urin og tager så sedlen med ind til lægerne. 

Du skal forvente tæt kontrol og ja det er kompliceret at være gravid som dibetiker 

MEN det kan sagtens gå godt jeg har selv født 8 børn . 

Og du bliver fulgt tæt- 

Lad fro guds skyld være med at google - du kan ikke bruge det til en skid andet end at blive bange 

Lægerne er skide dygtige ,og nu hvor det er samlet på de 4 store sygehuse er der endnu mere ekspertise at trække på 

Du er i gode hænder

Og tillykke 

Anmeld Citér

28. april 2018

Teenfreaker

Carina:-) skriver:

Jeg har type 1 

Og for det første tag det roligt.

Det er naturligvis bedst at være helt velreguleret inden graviditet ,men jeg er selv blevet uventet gravid flere gange og det er for det meste gået godt. 

Jeg plejer at blive kaldt ind med det samme til 1 kontrol . 

Der tjekker de for hjertelyd,kigger på blodsukre tager blodprøver og stixer urin. 

Alt efter hvordan din diabetes ellers kører kommer du til kontrol hver 2 uge eller hver 4 uge indtil uge 28 hvor det er hver 14 dqg og efter uge 32 hver uge.

Førhen satte de fødslen i gang i uge 37 som max ( Jeg er kun gået til uge 36 og sidste gang til uge 34) 

De skanner tit - min hver 4 uge i starten og derefter hver 2 og tilsidst skiftevis skanning og ctg-. 

De tjekker flow og vækst fra uge 28 . 

Og før hvis der er mistanke om for lav eller for øget vækst. 

Der tages blodprøver hver gang ,og der skal medbringes urinprøve .

På skejby stixer man selv urin og tager så sedlen med ind til lægerne. 

Du skal forvente tæt kontrol og ja det er kompliceret at være gravid som dibetiker 

MEN det kan sagtens gå godt jeg har selv født 8 børn . 

Og du bliver fulgt tæt- 

Lad fro guds skyld være med at google - du kan ikke bruge det til en skid andet end at blive bange 

Lægerne er skide dygtige ,og nu hvor det er samlet på de 4 store sygehuse er der endnu mere ekspertise at trække på 

Du er i gode hænder

Og tillykke 

Du er simpelthen himmelsendt!! 

Mit blodsukker opfører sig underligt som pokker, selv det i lang tid ikke har forvoldt nogen problemer.. men håber lidt jeg kan få en sensor imens jeg er gravid, så at det kan hjælpe lidt på situationen..

har du nogen gode råd? Især til håndtering af blodsukker? 

Anmeld Citér

28. april 2018

Carina:-)

Teenfreaker skriver:

Du er simpelthen himmelsendt!! 

Mit blodsukker opfører sig underligt som pokker, selv det i lang tid ikke har forvoldt nogen problemer.. men håber lidt jeg kan få en sensor imens jeg er gravid, så at det kan hjælpe lidt på situationen..

har du nogen gode råd? Især til håndtering af blodsukker? 

Det er hormonerne der gør det kan drille. 

Jeg skar helt vildt ned på kulhydraterne - men du skal forvente at som graviditeten skrider frem øges du i insulin .

Motion motion og atter motion er godt til at takle det hvis det drøner deropad og du ikke kan styre det med hurtigvirkende. 

Men du skal samtidig passe på at du ikke ryger i bund - det er en træls balancegang

Sørg altid for at have juice osv på dig sådan hvis du får føling kan du gribe ind., 

Men det er helt normalt at det kan drille vildt her i starten ,og det tager baby ikke skade af. 

Det er kun ved konstant højt at der er øget risiko for skader ,men kender godt bekymringerne for baby. 

Lægerne vil især kigge på langtidsblodprøven frem for de nu og her målinger ,men du skal forvente de gerne vil have du måler morgen /før hvert måltid/ efter 2 timer og aften og inden nat. 

Jeg synes det  bliver lettere efter uge 12/13 stykker hvor moderkagen tager over. 

Men det vigtigste er at du trækker vejret dybt ,og tænker på at der bliver født diabetes 1 babyer hvert år og det går godt . 

Og så husk du er type 1 - så når velmende veninder der har haft en graviditetsbetinget sukkersyge vil vejlede dig - så luk ørene 

Det er ikke i nærhende af hvad din situation ,så det kan skade mere end det gavner. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.