4 mdr og dårlig rytme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.224 visninger
7 svar
14 synes godt om
27. april 2018

MegaMegetMor

Åh, ved ikke lige hvad vi skal stille op. Min søn er 4 mdr og har en lidt uhensigtsmæssigt døgnrytme. Jeg forstår at det er nu vi skal begynde lige så stille at få en rytme, gerne 3 lure dagligt, men det hænger slet ikke sammen. 

Kl. 2 om natten begynder han at ligge mega uroligt. Fra på det her tidspunkt får vi ikke mere søvn, fordi han vender og drejer og kaster sig rundt i søvne. Dette fordi hans tarmsystem arbejder. Han vågner så helt op omkring kl 5 og skider.. Så dette er første trælse ting. 

Så sover han første lur fra Ca 7-8.30.

Derefter er han vågen et par timer. Dvs hans "middagslur" starter allerede Ca 10.30. Hvis jeg er heldig sover han 2.5 time, men er uforudsigeligt. Så han vågner igen Ca. 13. Så sover han måske igen kl. 15-15.30. Og så er vi oppe på 3 lure. Han kan jo ikke holde sig vågen fra 15.30 til sengetid. Typisk er han her vågen indtil 17.30, hvor han tager en lille blunder. Og så i seng omkring 19-20 afhængigt af hvornår dagens lure har ligget, kommer jo meget an på længden af den lange lur som rykker resten af dagens lure.

Så dvs dagen starter kl 2 for os, kl 5 for ham, og han får 4 lure. 

Hvordan får vi skabt en lidt bedre rytme? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2018

Mor Christa

Overvej at have ham på et andet værelse, så I ikke vågner allerede kl 2, men i stedet kl 5. Det giver hvert fald jer lidt mere søvn. Det er jo uundgåeligt at hans tarmsystem arbejder, så det kan i jo ikke gøre så meget ved. 

Min den mindste havde også en tidlig morgenlur, tidlig formiddag/middag og tidlig eftermiddag.

det har hun faktisk stadig - hvis det stod til hense kom hun til middagslur kl 10.30, og hun er 1,5 år nu. Sådan har hun altid været. Nu kan vi dog skubbe den lidt, så det først er omkring kl 11, men da hun var helt lille, var det samme historie som hos jer. Vi endte med bare at finde os i det, og indrette os efter dét. Jeg tror alfa omega hos jer er, at I ikke skal op allerede kl 2, men i stedet kl 5. Og så husk at sig til dig selv, at det kun er en periode! Det bliver bedre - det lover jeg. 

Anmeld Citér

27. april 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Det lyder meget som min datter da hun var knap 4 mdr. 

Hun har altid startet dagen omkring kl 5 (og gør det stadig nu hun er knap 4 år). Hun har altid haft stort behov for at være pakket godt ind når hun skulle sove, så hun sov i sovepose i stedet for dyne om natten, og da hun var 4 mdr købte jeg en voksipose. Den var GULD værd for os. Uden voksiposen klat-sov hun meget og kom op på 4-5 små lure. Det var mega hårdt, for hun blev aldrig rigtig udhvilet! Med voksiposen vendte det fra den ene dag til den anden, og pludselig sov hun kun 2 lure om dagen, på 3 timer hver. Det var så godt, og lige hvad hun havde behov for! Hun stod op kl 5, første lur kom kl 8 og lur nr 2 foregik fra kl 13. Så var hun vågen fra 16 til kl 18-19 stykker hvor hun kom i seng. Det var uden tvivl voksiposen der gjorde forskellen her, og vi trivedes begge meget bedre efter hun kom i den. Hun begyndte også at være mindre vågen om natten efter hun fik den gode rytme om dagen.

Anmeld Citér

27. april 2018

Babilooo

Flyt ham i en seperat seng. Enten i jeres soveværelse eller på et andet værelse. Så vågner I kl 5 hvilket er mere menneskeligt.

Anmeld Citér

27. april 2018

CinemaStrange

Mit råd er så helt anderledes: lad være med at stresse over at han skal have en rytme! Heller ikke selvom SP siger det, det står i en bog eller de andre børn i mødregruppen har det. Babyer er så forskellige, og han er kun 4 måneder! Det er helt normalt at han stadig gerne vil sove mere end 3 lure dagligt, det ændrer sig når han er klar, jeg mener ikke man skal prøve at ændre på babyers søvn ved at holde dem vågne/vække dem for at de skal passe ned i et mønster som andre trækker ned over hovedet på en. Så slap bare helt af og lad din baby sætte dagsordenen lidt endnu - der er masser af tid til rutiner og skemaer i fremtiden 

Anmeld Citér

27. april 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg kan godt se det kunne være rart med en bedre rytme for Jer alle...

men vil så sige at du skal være lykkelig for han i det mindste sover så længe ad gangen at du også kan nå at ligge dig og slappe af imens...

vores søn sov 20 minutter- max 40 døgnet rundt de første 13 måneder af sit liv...

Så ro på...

nyd roen og få slappet af når han sover er mit allerbedste råd for det var jeg selv super dårlig til hvilket også fik mig til at vælte til sidst...

ved udmærket godt at bøger og SP og mødregruppe siger alt muligt...

luk ørene for dem...

er han glad og vågen når han er vågen? spiser han og virker mæt? udvikler han sig med at ville opdage nye ting?

hvis ja så glem alt om det andet... det skal nok komme af sig selv når han er klar...

Anmeld Citér

1. maj 2018

FruSteffensen

Først og fremmest: Har du overvejet om han vågner fordi det bliver lyst udenfor? Så kunne mørklægningsgardiner være et forsøg værd.

Ellers ville jeg arbejde på at få hans døgnrytme skubbet en time eller to så den bedre passer med jeres. Dvs. han til sidst står op kl 6 eller 7 i stedet for kl 5 som nu. Helt konkret ville jeg gøre det ved simpelthen at trække lurene lidt hver dag, så første lur først begynder 7.45 i stedet for 7.30 og de øl varige lure og sengetid skubbes tilsvarende. Et par dage efter ville jeg så skubbe med 15 minutter mere til han til sidst står op på et mere hensigtsmæssigt tidspunkt.

Jeg ville i den periode også køre med helt fast plan for dagen 5.00 står vi op, 7.45 puttes til første lur, 9.30 op igen osv. Det betyder at du ikke rigtig kan noget som er udenfor planen mens ændringen står på, men jeg tror det ville hjælpe ham til at lære sin nye døgnrytme at kende hurtigere.

Anmeld Citér

1. maj 2018

Camilla <3

CinemaStrange skriver:

Mit råd er så helt anderledes: lad være med at stresse over at han skal have en rytme! Heller ikke selvom SP siger det, det står i en bog eller de andre børn i mødregruppen har det. Babyer er så forskellige, og han er kun 4 måneder! Det er helt normalt at han stadig gerne vil sove mere end 3 lure dagligt, det ændrer sig når han er klar, jeg mener ikke man skal prøve at ændre på babyers søvn ved at holde dem vågne/vække dem for at de skal passe ned i et mønster som andre trækker ned over hovedet på en. Så slap bare helt af og lad din baby sætte dagsordenen lidt endnu - der er masser af tid til rutiner og skemaer i fremtiden 

Den er jeg med på. ���� Ved os kom det meget naturligt, at han røg ned på 3 lurer dagligt. Og han var i hvertfald noget ældre end 4 måneder, da det skete.  Så ikke stress over det og bare følg babys rytme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.