Søvn... kolde tyrker?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.051 visninger
11 svar
28 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. april 2018

Anonym trådstarter

Min søn på omkring 10 mdr sover i hans egen seng på hans eget værelse, det er som sådan ikke et problem at få ahm til at sove osv, men man skal sige ved ham i en halv times tid og nusse, synge og hvad ved jeg. Og så vågner han ca 30 gange de første 3-4 timer... uden at være vågen men bare SKRIGER

min veninde tog den kolde tyrker med hendes søn og han bliver bare lagt, og så sover han! BUM! Ville jeg så gerne med vores søn, men kan ikke lide at lade ham skrige, og hvor læne af gangen skal jeg så lade ham skrige før jeg går derind igen? 

Nogen herinde som prøvede “den kolde tyrker”?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2018

Dorthe1986

Jeg er bestemt ikke fortaler for den kolde tyrker. Han er stadig en lille gut og ved at lave den kolde tyrker, forstår han ikke det du mener med den. Han vil holde op med at skrige på et tidspunkt ja, men kun fordi hans hjerne fortæller ham at selvom jeg skriger får jeg ikke det jeg har brug for, så lader vi være. Altså han lærer at hans omsorgspersoner ikke kommer når han har brug for det. 

Det kan godt være det er hårdt det andet, men det er godt givet ud på den lange bane, at fylde op med det tryghed de har brug for.

Anmeld Citér

21. april 2018

Anonym

Nej nej nej ingen kold tyrker.. det var da det største svigt du kunne give dit barn! Læs om Night terror.

det kan nogen gange hjælpe at flytte på ham en halv time før “anfaldet” kommer. Det hjalp hos os.. det har noget med de forskellige søvnfaser at gøre

Anmeld Citér

21. april 2018

KissMeKissMeKissMe

Enig med ovenstående omkring at kold tyrker virkelig er en dårlig ide!

og hvis du synes, det er hårdt at gå ind til ham 30 gange pr nat (hvilket jeg godt forstår), så kan jeg anbefale at tage ham ind i din seng, indtil han viser sig lidt mere klar til at sove selv.

Alternativt stille hans seng helt opad din. Så kan I nusse uden at du skal op 

Anmeld Citér

21. april 2018

Molka

Min holdning er, at "den kolde tyrker" (eller godnat og sov godt, om det også kaldes) er regulært omsorgssvigt. Måske ikke i den størrelsesorden, der medfører besøg fra kommunen, men det er et barn, har brug for omsorg, som det ikke får, og barnet oplever et svigt fra forældrene = omsorgssvigt. 

Børnepsykologer er af samme opfattelse, og "metoden" lader da heldigvis heller ikke til at være så udbredt længere som den var for nogle år siden.

En halv time er virkelig ikke lang tid at bruge på at putte et barn på 10 mdr., og det er også em del af den kvalitetstid, man har med sit barn i løbet af dagen, at man sidder stille og roligt og lader barnet vide, at man er der. Mht. de hyppige opvågninger kan du læse lidt om night terror og se, om det passer. Men jeg tænker også, at det bare kan være fordi, det er utrygt for barnet at vågne helt alene i et mørkt værelse. Hvis det var mit barn, ville jeg flytte sengen ind i soveværelset eller bare tage barnet ind i min seng og nyde at være tæt på ham.

Anmeld Citér

21. april 2018

God-mor

Anonym skriver:

Min søn på omkring 10 mdr sover i hans egen seng på hans eget værelse, det er som sådan ikke et problem at få ahm til at sove osv, men man skal sige ved ham i en halv times tid og nusse, synge og hvad ved jeg. Og så vågner han ca 30 gange de første 3-4 timer... uden at være vågen men bare SKRIGER

min veninde tog den kolde tyrker med hendes søn og han bliver bare lagt, og så sover han! BUM! Ville jeg så gerne med vores søn, men kan ikke lide at lade ham skrige, og hvor læne af gangen skal jeg så lade ham skrige før jeg går derind igen? 

Nogen herinde som prøvede “den kolde tyrker”?

Jeg har oprettet en lignende tråd i går, dog vil jeg fraråde at lade ham skrige sig i søvn. Det er et stort svigt for et lille barn og er bestemt ikke at fortrække. Jeg har desværre ingen råd, da min søn er meget svær at putte alene så famler selv lidt i blinde. 

Håber det bare er en fase. 

Anmeld Citér

21. april 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Vil også kraftigt fraråde det. Han har sikkert brug for tryghed!

hvad med at prøve at rykke hans seng ind til jer? 

Anmeld Citér

21. april 2018

Anonym

Jeg arbejder indenfor børn og familie med familier, som står til at få tvangsfjernet deres børn. "Den kolde tyrker" er omsorgssvigt. Og noget vi I vores felt vurderer som værende manglende forældreevne. 

Anmeld Citér

21. april 2018

L-mor

Har du/kan du indrette hans værelse og gerne rummet udenfor, så du kan gøre noget andet samtidig/imellem at du putter, nusser og trøster? Fx læser en bog i en god stol, lægge vasketøj sammen, se fjernsyn, strikke, osv. Så hører han små trygge morlyde og du føler ikke, at du ‘spilder tiden’. Frem for at du kæmper for at blive færdig med putningen og komme ind i stuen, kan du indrette hans værelse og rummet udenfor til at være nogle rare steder at tilbringe en god del af aftenen.

Anmeld Citér

21. april 2018

Anonym trådstarter

Som jeg også skriver i mit opslag har jeg heller ikke gjort det, selvfølgelig lader jeg ikke mit barn skrige sig i søvn, nen har bare hørt at det kan være en god ide egentlig havde jeg mere tænkt om andre havde nogle andre gode råd til at “lære” barn at falde i søvn måske..

Jeg har gjort hvad han har haft brig for, netop at jeg sider og nusser og synger osv, det har jeg jo selvfølgelig gjort, men har også en datter på 2,5 år og er alene med dem så det kunne gøre det noget nemmere at han bare sov, for det kan være ret svært at have en på 2 samtidig med når jeg sidder på hans værelse i 30-45 minutter.

Men undskyld mig indlæg! Kan ikke finde ud af at slette

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.