Lockout - har brug for råd!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

295 visninger
6 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. april 2018

Anonym trådstarter

Sagen er den at jeg har fået et 8 ugers vikariat på en skole. Skal starte på mandag. Dog lurer der strejke og lockout lige om hjørnet. Hvis vi bliver lockoutet får jeg hvad der svarer til dagpenge, fra A-kassen. Men dette er et lån, som skal betales tilbage efter konflikten. Nu går jeg og overvejer om jeg skal takke nej til vikariatet og fortsætte på dagpenge og derved ikke blive ramt af konflikten!?

Jeg ved godt at det er mega usolidarisk, men vores økonomi hænger i laser og vi har simpelthen ikke råd til at stå uden indkomst eller stifte yderligere gæld.

Hvad tænker I? Hvad er mine muligheder?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2018

Pernillus83

For det første må man vel ikke sige nej til arbejde når du er på dagpenge? 

Derudover er det rigtigt at det er et lån men dit kontingent bliver nedsat.  Tror dem der tog lån sidst havde en merudgift på ca 100 kr.  Og mon ikke lockouten er noget kortere denne gang.  

Vær også opmærksom på,  at hvis en vis procentdel er udelukket så risikerer du alligevel at miste dagpenge.  Jeg ved ikke om det er gjort op endnu. 

Så min anbefaling er da at tage jobbet og alt andet lige så med 8 uger ( og hvem ved om det kan ende i fast job)  så er den lille ekstra udgift til lånet,  altså 100 kr,  hurtigt tjent ind.  

Anmeld Citér

17. april 2018

Anonym trådstarter

Pernillus83 skriver:

For det første må man vel ikke sige nej til arbejde når du er på dagpenge? 

Derudover er det rigtigt at det er et lån men dit kontingent bliver nedsat.  Tror dem der tog lån sidst havde en merudgift på ca 100 kr.  Og mon ikke lockouten er noget kortere denne gang.  

Vær også opmærksom på,  at hvis en vis procentdel er udelukket så risikerer du alligevel at miste dagpenge.  Jeg ved ikke om det er gjort op endnu. 

Så min anbefaling er da at tage jobbet og alt andet lige så med 8 uger ( og hvem ved om det kan ende i fast job)  så er den lille ekstra udgift til lånet,  altså 100 kr,  hurtigt tjent ind.  

Jeg har bare fået det opfattelse at det vil blive en dyr affære. Har en veninde, hvis forældre begge er lærere. De er først blevet færdige med at betale af fra sidste konflikt, nu.

Anmeld Citér

17. april 2018

Pernillus83

Det tog 4 år men altså ikke ret dyrt da kontingentet blev nedsat. Det glemmer mange bare at italesætte og så ser det ud til at have været meget dyrt. 

Jeg tog ikke lån så jeg har bare haft billigt kontingent.

Men med en noget højere løn end dagpenge burde lockouten da hurtigt være tjent ind end 8 uger på dagpenge. Lønnen den øvrige tid er jo væsentligt højere.  

Jeg ville tage jobbet.  Økonomien burde ikke kunne blive ringere samlet set end på dagpenge.  

Og måske bliver lockouten slet ikke til noget - og så er det da rigtig surt at gå glip af jobbet.  

Anmeld Citér

17. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Enig med de andre!

Og det er jo en oplagt måde at få foden indenfor. Siger du nej nu, er det næsten sikkert at de en anden gang, ik vil ansætte dig! Vh Stine 

Anmeld Citér

17. april 2018

Anonym trådstarter

Pernillus83 skriver:

Det tog 4 år men altså ikke ret dyrt da kontingentet blev nedsat. Det glemmer mange bare at italesætte og så ser det ud til at have været meget dyrt. 

Jeg tog ikke lån så jeg har bare haft billigt kontingent.

Men med en noget højere løn end dagpenge burde lockouten da hurtigt være tjent ind end 8 uger på dagpenge. Lønnen den øvrige tid er jo væsentligt højere.  

Jeg ville tage jobbet.  Økonomien burde ikke kunne blive ringere samlet set end på dagpenge.  

Og måske bliver lockouten slet ikke til noget - og så er det da rigtig surt at gå glip af jobbet.  

Du har nok ret. 

Anmeld Citér

17. april 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Enig med de andre!

Og det er jo en oplagt måde at få foden indenfor. Siger du nej nu, er det næsten sikkert at de en anden gang, ik vil ansætte dig! Vh Stine 

Det er det bestemt og det er også derfor at jeg i første omgang takkede ja. Jeg kan bare mærke at usikkerheden nager mig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.