Anonym skriver:
Er der nogle af jer kvinder som har fået en udredning med henblik på en fedmeoperation - enten GBP eller GA - jeg kan ikke rigtig finde hoved eller hale i reglerne. Sådan som jeg forstår det er der efter den 1. Januar 2017 lavet nye regler for hvem der kan modtage som bliver målt individuelt af en faggruppe.
Jeg har siden et hospital ophold i 2006 været overvægtig - hvor jeg har haft problemer med den såkaldte yoyovægt. Prøvet alle former for livstilsændringer til hurtige slankekure i frustration over der ikke sker noget med vægttabet. Jeg var før min anden graviditet lige oppe og snuse til de 100 kg men måtte tabe mig grundet hjælp til graviditet til en BMI på under 30 - det lykkedes mig på Dukan (levede stort set af protein og blev til sidst SÅ dårlig jeg ikke kunne være nogen steder). Jeg blev gravid og trods jeg holdet godt igen tog jeg til min store skræk 28,5 kg på (det meste var dig væske) jeg blev beroliget med jeg bare skulle amme og så ville kg rasle af, det var i mit tilfælde ikke det der skete og jeg landede efter baby var født på de 100 kg - så var vi så heldige at vi fik endnu en baby på naturligvis hvor min startvægt var 100 kg (her tog jeg “kun” 7 kg på) jeg var død ulykkelig og frygtede at komme langt over de 120 kg heldigvis var det ikke tilfældet. Jeg endte på 106 kg så prøvede jeg Henrik duers kostændringer og tabte mig 17 kg. Så løb jeg ind i masse forandringer i mit liv som skabte en depression og jeg tog alle mine HÅRDT arbejdet kg på igen plus mere til. Nu sidder jeg med en “kampvægt” på knap 117 kg og er dødulykkelig over alle disse forringelser min vægt har medført. Jeg har så meget halsbrand at jeg må sidde oppe og sove, hvilket slet ikke er holdbart da jeg ikke kan falde i søvn sådan. Jeg har ikke fået konstateret det men jeg har alle symptomerne på PCOS: uren hud, ændret cyklus (min mens har ALTID været præcis på klokken, nu har den med 58 dages cyklus) uønsket hårvækst og meget af det og har haft rigtig mange cyster på æggestokkene før os. Dem har jeg fået igen. Der udover er jeg begyndt at døje med mit knæ, så meget at jeg næsten ikke kan gå op af trapper. Jeg lugter af fisk mellem benene MEGET! Jeg går i bad hver dag ellers lugter jeg rigtig meget af sved hvilket er et problem jeg aldrig har døjet med før. Jeg kan ikke engang nyde at købe tøj mere da jeg ikke kan være i andet end str. 48 og op
min psyke tænker på det konstant og det gør så ondt - jeg er pæreformet hvilket vil sige jeg har ALT siddende omkring mine hofter og numse. Jeg føler virkelig livskvaliteten er dalende og når man så har små børn er det bare ikke fedt!!
jeg vil gå til egen læge og høre om jeg kan blive taget i betragtning men er bange for jeg ikke fejler nok og derfor får en afvisning. Jeg kan ikke engang have numsen i en alm stol og mine lår flyder desværre ud over mit bilsæde.
Jeg beklager hvis mit indlæg støder nogen af jer det er ikke min hensigt i dette opslag, vil bare høre om hvad der skulle til for i fik den?!
alt er prøvet! Føler jeg har mistet modet totalt?!
Hejsa
Der kom nye regler ang fedmeoperationer sidste år, nu skal du have en bmi på 35 + en eller flere følgesygdomme (gigt, ukontrolerbart blodtryk, søvn apnø, uopfyldte graviditetsønske ( pcos er i sig selv ikke længere nok ) type 2 diabetes)
Hvis du har en bmi over 40 vil du blive vurderet af et specielt team, der vil tage stilling til om du er kandidat til operationen.
Du skal have været igennem flere livstilsændringer og der skal være dokumentation for det....
Du skal også være psykisk stabil....
Jeg fik selv en operation sidste år og er rigtig glad for Den, det har hjulpet mig så meget, men man skal være obs på at operationen er hjælp til selvhjælp, spiser du forkert tager du på igen 
Jeg tænker dit første skridt skal være at tage op og snakke med din læge, finde ud af om alle muligheder for vægttab er afprøvet og se om du opfylder kriterierne for at få en henvisning 
Der findes også en del Facebook grupper, dem havde jeg meget glæde af da jeg overvejede operationen, du er velkommen til at sende en pb hvis du har spørgsmål