Anonym skriver:
Jeg har gennem hele min graviditet (er i uge 26) været lidt tilbageholdende med at spise koldtrøget laks, da der jo er delte meninger omkring, hvorvidt det er en god idé, når man er gravid. I dag til frokost hos mine forældre spiste jeg så en skive på et halvt rundstykke, og da jeg næsten har spist det hele, kommer jeg til at kigge over på pakken og ser, at der står "sidste anvendelsesdato 6/4", altså for 5 dage siden.. Og nu er jeg bare rigtig bekymret for risikoen for listeriose hos min datter i maven
Jeg ved godt at der stadig er størst sandsynlighed for, at der intet sker, men kan bare ikke slippe tanken om, at hun måske bliver dødeligt syg, og især at jeg intet mærker til det, fordi det jo tit er sådan med listeria hos gravide, at man ikke selv får symptomer, men at man smitter barnet, som det er langt farligere for.
Det gør det bare heller ikke ligefrem bedre, at mine forældre slet ikke kan forstå min bekymring og sidder og siger, at jeg skal holde op med at være hys, og at så længe laksen lugter og smager fint er der jo ingen risiko.. For man kan jo ikke smage eller lugte listeria. Men mine forældre holder fast i, at det bare er mig der overreagerer. Det er ikke første gang, jeg har udtrykt opmærksomhed på madvarer i forbindelse med min graviditet når jeg er sammen med dem, de driller mig nærmest med det ved hele tiden at komme med kommentarer som "uha, pas nu på at den ikke er for gammel", "åh nej, nu dør vi alle sammen" og sådan noget. Synes det er vildt ubehageligt ikke at kunne få lov at passe på sit ufødte barn uden at blive kaldt for hys og få at vide, at man skal tage sig sammen. Især når jeg faktisk er rigtig bange for, at der skal ske min datter noget, fordi jeg ikke lige læste på pakken og kom til at spise noget, som var flere dage over sidste anvendelsesdato.
Ved ikke helt om jeg skal kontakte lægen med min bekymring. Skal alligevel til lægen om et par uger til almindelig graviditetsundersøgelse, så måske skal jeg bare vente og nævne det dér? Hvad ville I gøre?
Fordi en vare er udløbet er det ikke ensbetydende med at det er gået i forrådnelse.
Jeg ville ikke være bange.
Hvis du følger lidt med i, hvad der sker omkring dig, er der enormt stor fokus på madspild. Dette indebærer jo rent faktisk at der bliver kasseret en masse varer der er tæt på udløb/udløbet varer som egentligt er ganske fine og ufarlige at spise.
Selvfølgelig skal man være opmærksom på letfordærvelige fødevarer som fx fisk.
Prøv om ikke du kan slappe lidt af. Jeg forstår godt at du gerne vil passe på dig selv/kommende baby, men hvis du skal gå i petitesser, kan du slet ikke være til af bare bekymring. Mine forældre ville også kalde mig hys, hvis jeg reagerede som dig. Der er ting der er langt værre for baby.
Jeg er uddannet indenfor sundhed og ernæring, arbejder til daglig med fødevarehygiejne og kvalitetssikring.