Jeg hader mig selv og føler mig så alene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

870 visninger
2 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. april 2018

Anonym trådstarter

Hej

Jeg skriver herinde, da jeg har brug for at dele mine følelser og høre om andre har/har haft det på samme måde. 

Jeg skubber mine venner væk fra mig, og jeg kan efterhånden virkelig mærke det nu. Jeg hader mig selv og har ikke lyst til at ses med folk. Jeg vejer 15 kg for meget, og føler mig så grim og ulækker. Stort set alle mine venner og bekendte er sådan nogle små nips, så jeg føler mig kæmpe sammen med dem, og jeg er konstant utilpas og tænker hele tiden over de må synes jeg er klam at se på. Så jeg skubber dem væk og undgår at ses med dem, og nu føler jeg mig så alene og jeg føler de er sure på mig alle sammen. 

Jeg går ind for man skal elske sig selv ligemeget hvordan man ser ud, så længe man har en sund krop. Hvilket jeg jo ikke har siden min BMI først er på normal når jeg vejer 15 kg mindre. Jeg vil rigtig gerne tabe mig, spise sundt og træne fordi min krop har det så meget bedre når den får noget godt at spise og brugt sine muskler, men alt virker uoverskueligt. 

Jeg ved ikke helt hvor jeg ville ende henne med det her - jeg skulle bare ud med det til nogen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2018

Lunae

Anonym skriver:

Hej

Jeg skriver herinde, da jeg har brug for at dele mine følelser og høre om andre har/har haft det på samme måde. 

Jeg skubber mine venner væk fra mig, og jeg kan efterhånden virkelig mærke det nu. Jeg hader mig selv og har ikke lyst til at ses med folk. Jeg vejer 15 kg for meget, og føler mig så grim og ulækker. Stort set alle mine venner og bekendte er sådan nogle små nips, så jeg føler mig kæmpe sammen med dem, og jeg er konstant utilpas og tænker hele tiden over de må synes jeg er klam at se på. Så jeg skubber dem væk og undgår at ses med dem, og nu føler jeg mig så alene og jeg føler de er sure på mig alle sammen. 

Jeg går ind for man skal elske sig selv ligemeget hvordan man ser ud, så længe man har en sund krop. Hvilket jeg jo ikke har siden min BMI først er på normal når jeg vejer 15 kg mindre. Jeg vil rigtig gerne tabe mig, spise sundt og træne fordi min krop har det så meget bedre når den får noget godt at spise og brugt sine muskler, men alt virker uoverskueligt. 

Jeg ved ikke helt hvor jeg ville ende henne med det her - jeg skulle bare ud med det til nogen.

Nu siger jeg det bare lige ud - jeg tror ikke på at din selvopfattelse ændres tilstrækkeligt blot fordi du taber dig 15kg. Det er en hård kamp at skulle gå ned i vægt og hvis man ikke har overskuddet er det praktisk talt umuligt. Du lyder til at være temmelig demotiveret fordi du slås med mange andre ting. Jeg tror at du skal forsøge at arbejde med dit selvværd først. Om det er en opgave, som du kan klare alene, er jeg ikke sikker på. Men det er i hvertfald en glidebane at skubbe sine tætteste fra sig. Vær åben og fortæl om dine tanker om dig selv, din sårbarhed og dine kampe. Hvis det er gode venner vil de gøre hvad de kan, for at støtte dig og hjælpe dig med at få opbygget noget selvtillid og dernæst selvværd. Hvis du selv tror, at et vægttab er det der skal tolv for at du får det godt psykisk, så fortæl dine nærmeste det og bed dem om at bakke dig op.

Med ærlighed kommer man længst.

Anmeld Citér

7. april 2018

CinemaStrange

1) Fortæl helt sikkert dine veninder hvorfor du har opført dig anderledes og taget afstand fra dem. Det er rigtig vigtigt du gør det, også selvom det er svært.

2) Gør op med dig selv om du virkelig skal tabe dig 15kg eller om du psykisk ville have bedre af at arbejde med at acceptere din krop som den er nu. Et vægttab er hårdt arbejde for psyken og det kan være både umuligt og virkelig drænende hvis man er et dårligt sted i forvejen. Er et vægttab på 15 kg nødvendigt for at du får det bedre? Og er det realistisk for dig nu? 

3) Beslutter du dig for at gå i krig med vægttabet, så vær standhaftig, find motivationen, bed om alt den hjælp du kan få og læg en plan. Vurder hvordan du bedst taber dig; langsomt på en mindre hård diæt (som ikke er så fysisk og psykisk krævende) eller hurtigt, for at få det bedre hurtigt og bevare motivationen. 15 kg kan realistisk set tabes på godt 4-5 måneder afh. af flere faktorer. Du kan altså reelt være ved dit mål om 4 måneder hvis du starter idag. Og ikke bare det; allerede om 5 kg vil du have det mærkbart bedre, om 10 kg endnu bedre osv. Det er altså delmål du kan nå om allerede 1-3 måneder.

For at svare på dit spørgsmål: det du føler er ikke unormalt, tværtimod. Men det er uproduktivt og potentielt skadeligt for dit selvværd og dine venskaber. Involver dine veninder, tag en beslutning om hvad der skal ske og stå ved den. 

Held og lykke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.