Anonym skriver:
Åh, jeg er ved at bukke fuldstændig under.
Jeg har ligget i sengen i FEM uger nu pga. ekstrem kvalme og opkast. Jeg har kvalme døgnet rundt, og det går mellem at være 7-10 på en skala fra 1-10.
Jeg har tabt 10 kg, jeg spiser stort set intet, udover lidt melon og jordbær, som så blive kastet op med det samme igen.
Jeg får Ondansetron to gange om dagen og Metoclopramid tre gange om dagen, og det eneste det gør, er at reducere opkast fra 15 gange om dagen til 5 gange om dagen. Kvalmen, som er langt værre end at kaste op, gør de ikke noget ved.
Jeg kan stort set ikke bevæge mig uden at kaste op, eller at kvalmen bliver uudholdelig, så mine muskler og min krop svinder ind, og jeg er blevet utrolig svag. Min puls er høj, og jeg har svært ved at få vejret ordentligt.
Alt dette skal ses i sammenhæng med, at jeg er psykisk sårbar og har kæmpet med depression og angst i årevis. Min fysiske tilstand har gjort, at jeg nu er ved at falde ned i depressionen igen. Jeg er ikke længere glad. Jeg er ikke glad for min baby, jeg glæder mig ikke til den kommer, jeg har ingen positive følelser tilbage i mig. Jeg ved godt, det er min tilstand, der gør det, men jeg føler mig så langt nede, at jeg får meget sorte tanker. Jeg taler med min familie om det, men de kan jo ikke være der hele tiden.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Fysisk og psykisk. Og jeg aner snart ikke mine levende råd.
Nogle solskinshistorier derude, om hvordan andre er kommet igennem lignende?
Tak fordi I læste med.
Det er simpelthen så hårdt mens det står på. For mig var det frem til og med fødslen. Jeg var i den grad ramt både fysisk og psykisk.
Flere ting: frugt er "dejligt nemt" både når det kommer ned og op. Men prøv alligevel noget andet mere "tørt", der ikke har så let ved at komme op. Fx små knækbrød. Jeg ved godt, at alt kan komme op men prøv lidt. Små mængder.
Du skal have fat i din læge. Omgående. Han kan give dig en henvisning til en psykolog. Du skal tale med en prof, så du ikke får tilknytningsproblemer efterfølgende. Mit barn var planlagt og ønsket og var så velkommen. Men jeg fortrød simpelthen hver gang jeg lå med hovedet i toilettet. Og så kom selvbebrejdelserne over, at jeg tillod mig at tænke det. Tal med en professionel. Det er guld værd.
Derudover: mig bekendt findes der indsatser til sårbare, så de fx får flere scanninger, der er mere tid afsat ved jordemor-konsultationerne. Jeg ved ikke, hvor tidligt i en graviditet man starter der men det kan lægen undersøge.
Endeligt er mit sidste råd: sørg for at komme ud dagligt og fasthold en tilknytning til arbejde/aftal en gåtur med en veninde eller lign.
Rigtig god bedring.
Vh.