morgenmad og frokost, 1.5 år inspiration

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.309 visninger
8 svar
4 synes godt om
27. marts 2018

Astrid&alex

Hej, jeg søger lidt inspiration til morgenmad og frokost til en på 1.5 år. det går rimeligt med spisning - men det har været et problem tidligere, og jeg syntes at det ofte bliver det samme. endvidere kunne jeg godt tænke mig lidt nemme ideer til frokost - altså noget som ikke indvolverer at forberede en varm ret (vi bor i italien, så varm ret er almindeligt til frokost, og det får han også i vuggestuen). 

til morgenmad spiser han frugt (kivi, æble, clementiner, pære), får mælk og brød. jeg laver også tit æg, som han er meget glad for. Han kan ikke lide søde ting. og han kan ikke lide grød (heller ikke da han var lille). Hvad giver i, og hvad er jeres børn glade for?

til frokost bliver det normalt til en ret (pasta, ris eller kartofler) med grønt og/eller fisk/kød - samt grønsager (tomatsalat, broccoli, ærter, courgette). Han kan ikke lide kogte gulerødder.

Hvad giver i, som atså ikke er for besværligt, og som jeres børn syntes er lækkert? Lækkert er (desværre) vigtigt. 

Tak for hjælpen! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2018

Mom of Two

Hvad med at holde den i noget æg til morgenmad? Kogte æg, røræg, omelet osv? Jeg laver ofte en gang æggemuffins med ungernes favoritfyld og så er der morgenmad til de dage det skal gå lidt stærkt, og vi voksne kan tage en i hånden på vej ud af døren.

I dagplejen får de ofte serveret rugbrødsmadder til frokost. Af og til har de laver frikadeller eller andet de får til. Børnehavebarnet får madpakke med bestående af rugbrød og så lidt forskelligt som fx æg, tomater, ostestænger, peberfrugt, agurk, rester fra aftensmaden, osv.

Til frokost hjemme får vi gerne rester fra aftenen før. Eller jeg laver en æggekage, pandekager med fyld, fiskefilet, sandwich med hvad ungerne kan lide, toast, pisabrød og hvad jeg ellers lige finder på.

Anmeld Citér

27. marts 2018

Astrid&alex

Mom of Two skriver:

Hvad med at holde den i noget æg til morgenmad? Kogte æg, røræg, omelet osv? Jeg laver ofte en gang æggemuffins med ungernes favoritfyld og så er der morgenmad til de dage det skal gå lidt stærkt, og vi voksne kan tage en i hånden på vej ud af døren.

I dagplejen får de ofte serveret rugbrødsmadder til frokost. Af og til har de laver frikadeller eller andet de får til. Børnehavebarnet får madpakke med bestående af rugbrød og så lidt forskelligt som fx æg, tomater, ostestænger, peberfrugt, agurk, rester fra aftensmaden, osv.

Til frokost hjemme får vi gerne rester fra aftenen før. Eller jeg laver en æggekage, pandekager med fyld, fiskefilet, sandwich med hvad ungerne kan lide, toast, pisabrød og hvad jeg ellers lige finder på.

Tak for det! har aldrig hørt om æggemuffins, men det vil jeg da prøve. putter du dem i fryseren, eller hvordan holder de sig? 

A

Anmeld Citér

27. marts 2018

Mom of Two

Astrid&alex skriver:

Tak for det! har aldrig hørt om æggemuffins, men det vil jeg da prøve. putter du dem i fryseren, eller hvordan holder de sig? 

A

Nu har vi ikke fryserplads til dem, så jeg laver ofte i stedet. Men de kan sagtens fryse med. Her holder de 2-3 dage i køleskab.

De er så nemme at lave. Man skal bare have en af Muffinformspladerne i tin. Jeg har en med plads til 12 styks. Hæl sammenpiskede æg i og put det fyld i som hver enkelt ønsker. Skinke, ost, peberfrugt, majs, tomat... mulighederne er så mange og herhjemme har vi alle vores favoritter.

Anmeld Citér

27. marts 2018

AlwaysAno

Vi er nok lidt kedelige, men ungerne spiser godt. 

Mine får enten joghurt eller havregrød til morgenmad, og til middag får de næsten altid rugbrød med grønt til ☺️

Anmeld Citér

27. marts 2018

Lje

Astrid&alex skriver:

Hej, jeg søger lidt inspiration til morgenmad og frokost til en på 1.5 år. det går rimeligt med spisning - men det har været et problem tidligere, og jeg syntes at det ofte bliver det samme. endvidere kunne jeg godt tænke mig lidt nemme ideer til frokost - altså noget som ikke indvolverer at forberede en varm ret (vi bor i italien, så varm ret er almindeligt til frokost, og det får han også i vuggestuen). 

til morgenmad spiser han frugt (kivi, æble, clementiner, pære), får mælk og brød. jeg laver også tit æg, som han er meget glad for. Han kan ikke lide søde ting. og han kan ikke lide grød (heller ikke da han var lille). Hvad giver i, og hvad er jeres børn glade for?

til frokost bliver det normalt til en ret (pasta, ris eller kartofler) med grønt og/eller fisk/kød - samt grønsager (tomatsalat, broccoli, ærter, courgette). Han kan ikke lide kogte gulerødder.

Hvad giver i, som atså ikke er for besværligt, og som jeres børn syntes er lækkert? Lækkert er (desværre) vigtigt. 

Tak for hjælpen! 

Jeg ville forsøge at få noget lidt fyldigere i ham om morgenen. Rugbrød og lidt frugt, æg og rugbrød eller fx Havrefras/braunflakes/grove morgenmadsproduktet med mælk (eller tørt) hvis I kan få det. Frugt banker blot deres blodsukker op og giver ikke rigtig mæthed. Vores søn spiser tørre rugfras med et kvart æble om the side og mælk i kop. Nogle gange mælk på rugfrasene. Det styrer han selv.

Til frokost spiser han rugbrød med pålæg: postej, pølse, frikadeller, fisk, sild, humus eller rester fra dagen før samt altid gnavegrønt. Nok meget typisk dansk.

Jeg ved ikke, om det giver så meget inspiration. 

Vh. 

Anmeld Citér

29. marts 2018

Birthdaybaby

Min datter (15 mdr) får havregrød 9 ud af 10 dage, det er hun rigtig glad for. Ellers får hun en bolle med ost / smøreost eller fx scrambled eggs + rugbrød med smør og lidt ketchup til. Generelt får hun det samme som os. 

Frokost er ALTID rugbrød med forskelligt pålæg / rester fra aftensmad. Igen - generelt får hun det samme som os. Vi spiser sammen, og det motiverer jo altid til at spise. 

Anmeld Citér

29. marts 2018

anjo01

Til hverdag får min søn gerne havregryn. Stod det til ham spiste han det morgen, middag og aften 

Er han vågnet ekstra tidligt om morgenen samt i weekender laver jeg gerne havregrødspandekager (gerne med lidt most banan i), scrambled eggs, små pandekager eller hjemmebagte boller. Nogle gange også french toast. 

Ovenstående er også fantastisk som snacks i løbet af dagen eller hvis man skal på tur 

Til frokost får han som regel rugbrød med tunsalat, leverpostej og nogle gange kun smør på. Eller fiskefrikadeller. 

Han blir to år til maj. 

Anmeld Citér

24. april 2018

nemisis

Profilbillede for nemisis

Da min daatter var i den alder lavede jeg ofte bananpandekager til morgenmad. Kunne også være pandekager på sød kartoffel. Ligeledes klatkager af havregrød. French toast var og er også et hit, altså blødt brød søppet i mælk og æg og stegt på panden. Derudover ymer med hjemmelavet ymerdrys bestående af ristet rugbrød med en lille smule brun farin. Røsti er også et hit.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.