Jer der tager Aminojern

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

893 visninger
5 svar
1 synes godt om
26. marts 2018

Anonym trådstarter

Hej

Jeg var til første jordemoderkonsultation for en uge siden, hvor hun påpegede, at man skal tage 2 tabletter Aminojern, da 1 tabl. består af 25 mg og den anbefalede dosis er 40-50 mg dagligt.

Det undrer mig en smule, for på Aminojerns hjemmeside, i foldere mv. står der, at det kun er nødvendigt med én tablet dagligt - også ved graviditet, da det optages 3-4 gange bedre end alm. jernpræparater.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2018

MillyMy

Profilbillede for MillyMy
Anonym skriver:

Hej

Jeg var til første jordemoderkonsultation for en uge siden, hvor hun påpegede, at man skal tage 2 tabletter Aminojern, da 1 tabl. består af 25 mg og den anbefalede dosis er 40-50 mg dagligt.

Det undrer mig en smule, for på Aminojerns hjemmeside, i foldere mv. står der, at det kun er nødvendigt med én tablet dagligt - også ved graviditet, da det optages 3-4 gange bedre end alm. jernpræparater.

Hmm det produkt brugte jeg også i min graviditet, og fulgte bare anvisningerne på pakken som var 1 pille dagligt  Men min jordemoder eller læge har heller aldrig nævnt noget om dosis andet end jeg skulle tage et tilskud.

Har du prøvet at skrive til producenten ? Det kan være der er en god forklaring 

Anmeld Citér

26. marts 2018

Konjac

Profilbillede for Konjac

Du skal kun tage en tablet. Som du selv skriver, så optages denne form for jern meget bedre i tarmen, i stedet for at blive i tarmen og komme ud med afføringen og evt give hård mave, som de fleste andre jernpræparater gør. 

Det er jo ikke sikkert at din jordemoder ved noget om Animojern, men bare tænker på at skal have de “almindelige” 40-50 mg

Anmeld Citér

27. marts 2018

Anonym trådstarter

Konjac skriver:

Du skal kun tage en tablet. Som du selv skriver, så optages denne form for jern meget bedre i tarmen, i stedet for at blive i tarmen og komme ud med afføringen og evt give hård mave, som de fleste andre jernpræparater gør. 

Det er jo ikke sikkert at din jordemoder ved noget om Animojern, men bare tænker på at skal have de “almindelige” 40-50 mg

Hun viste mig en brochure over generelle anbefalinger. Her stod der listet en række jernpræparater, mg og anbefalinger mht. dosis.

Der stod også Aminojern, 25 mg, 2 tabletter dagligt. Det protesterede jeg imod og nævnte, at optageligheden var bedre hos Aminojern end de resterende præparater - men det var jordemoderen som sådan ligeglad med.

jeg er også begyndt at døje med rigtig træg mave, efter jeg er opstartet med 2 tabletter nu - så overvejer, om jeg kan få målt min jernstatus og så se, om 1 tablet ikke er tilstrækkelig

Anmeld Citér

27. marts 2018

HvidSne

Det lyder mærkeligt. Men læge sagde specifikt, at een tablet var nok under graviditet, når det var AminoJern. 

Jeg tog alligevel to i en kort overgang, hvor mit jernniveau var lidt lavt. Der undgik jeg hård mave ved at tage dem på to forskellige tidspunkter af døgnet.

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

Opdatering : 

Jeg fik i går taget blodprøver og det viser sig at min hæmoglobin er faldet til 6.2  på trods af aminojern og en c vitamin som jeg begge tager tidlig morgen. Drikke Ingen mælk, kaffe eller lign de efterfølgende timer så jeg overholder egentlig alle "regler".

Såå for mit vedkommende er en aminojern ikke nok. Jeg skal tage 2 resten af graviditeten, nye blodprøver om 3-4 uger..

Så forstår jeg bedre hvorfor jeg har været grotesk træt de sidste mange uger

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.