Jeg var ved lægen i dag for at få en recept på p-piller, da minipiller ikke fungerer for mig.
Min læge synes ikke det var en udpræget god idé, da min mor har haft brystkræft, og derfor er østrogen selvfølgelig ikke så godt.
Vi snakkede så lidt frem og tilbage, og hun foreslog så, at jeg evt. kunne blive steriliseret. Det havde jeg egentlig slet ikke overvejet, da jeg ikke troede, at man ville gøre det på "unge" kvinder (jeg er 29).
Hormonspiral er jo ellers den oplagte mulighed, men jeg var i efteråret igennem et forløb med celleforandringer og keglesnit, hvor jeg i lang tid havde problemer med blødning og smerter. Derfor er jeg ikke udpræget glad for igen at skulle udsættes for noget der kan give langvarig blødning - jeg kan læse mig til, at man kan pletbløde op til et halvt år efter at få spiral op. Desuden er det jo samme hormon som i minipiller, og dem er min krop absolut ikke gode venner med. To gange har nu måttet stoppe fordi jeg begyndte at bløde og ikke stoppede igen, før jeg stoppede med pillerne. Mon det samme kan ske med spiral?
Jeg er egentlig meget afklaret med, at jeg ikke ønsker flere børn, og derfor tiltaler det mig faktisk ganske meget at blive steriliseret. Men det føles også meget "endeligt", og selvom jeg pt. er hundrede procent sikker på, at det er sådan det skal være, så kan ved man jo i princippet ikke hvad fremtiden bringer. Og det er trods alt mange fertile år jeg har tilbage.
Nogen der evt. kan tale for og imod det ene eller det andet?
Min mand nægter pure at lade sig sterilisere, så det er desværre ikke en mulighed.
Anmeld
Citér