Hormonspiral eller sterilisation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.901 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. marts 2018

Anonym trådstarter

Jeg var ved lægen i dag for at få en recept på p-piller, da minipiller ikke fungerer for mig.

Min læge synes ikke det var en udpræget god idé, da min mor har haft brystkræft, og derfor er østrogen selvfølgelig ikke så godt.

Vi snakkede så lidt frem og tilbage, og hun foreslog så, at jeg evt. kunne blive steriliseret. Det havde jeg egentlig slet ikke overvejet, da jeg ikke troede, at man ville gøre det på "unge" kvinder (jeg er 29).

Hormonspiral er jo ellers den oplagte mulighed, men jeg var i efteråret igennem et forløb med celleforandringer og keglesnit, hvor jeg i lang tid havde problemer med blødning og smerter. Derfor er jeg ikke udpræget glad for igen at skulle udsættes for noget der kan give langvarig blødning - jeg kan læse mig til, at man kan pletbløde op til et halvt år efter at få spiral op. Desuden er det jo samme hormon som i minipiller, og dem er min krop absolut ikke gode venner med. To gange har nu måttet stoppe fordi jeg begyndte at bløde og ikke stoppede igen, før jeg stoppede med pillerne. Mon det samme kan ske med spiral?

Jeg er egentlig meget afklaret med, at jeg ikke ønsker flere børn, og derfor tiltaler det mig faktisk ganske meget at blive steriliseret. Men det føles også meget "endeligt", og selvom jeg pt. er hundrede procent sikker på, at det er sådan det skal være, så kan ved man jo i princippet ikke hvad fremtiden bringer. Og det er trods alt mange fertile år jeg har tilbage.

Nogen der evt. kan tale for og imod det ene eller det andet?

Min mand nægter pure at lade sig sterilisere, så det er desværre ikke en mulighed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Jeg var ved lægen i dag for at få en recept på p-piller, da minipiller ikke fungerer for mig.

Min læge synes ikke det var en udpræget god idé, da min mor har haft brystkræft, og derfor er østrogen selvfølgelig ikke så godt.

Vi snakkede så lidt frem og tilbage, og hun foreslog så, at jeg evt. kunne blive steriliseret. Det havde jeg egentlig slet ikke overvejet, da jeg ikke troede, at man ville gøre det på "unge" kvinder (jeg er 29).

Hormonspiral er jo ellers den oplagte mulighed, men jeg var i efteråret igennem et forløb med celleforandringer og keglesnit, hvor jeg i lang tid havde problemer med blødning og smerter. Derfor er jeg ikke udpræget glad for igen at skulle udsættes for noget der kan give langvarig blødning - jeg kan læse mig til, at man kan pletbløde op til et halvt år efter at få spiral op. Desuden er det jo samme hormon som i minipiller, og dem er min krop absolut ikke gode venner med. To gange har nu måttet stoppe fordi jeg begyndte at bløde og ikke stoppede igen, før jeg stoppede med pillerne. Mon det samme kan ske med spiral?

Jeg er egentlig meget afklaret med, at jeg ikke ønsker flere børn, og derfor tiltaler det mig faktisk ganske meget at blive steriliseret. Men det føles også meget "endeligt", og selvom jeg pt. er hundrede procent sikker på, at det er sådan det skal være, så kan ved man jo i princippet ikke hvad fremtiden bringer. Og det er trods alt mange fertile år jeg har tilbage.

Min mand nægter pure at lade sig sterilisere, så det er desværre ikke en mulighed.

Synes det lyder som en ret drastisk præventions model, især som 29-årig. Som du selv siger, ved du jo ikke hvad fremtiden bringer, og hvad du har lyst til om 5-7 år. At din mand ikke vil steriliseres, betyder det han muligvis ønsker flere børn i fremtiden? Det kan så ikke blive med dig, hvis du steriliseres..? Jeg kan ikke bruge p-piller eller andet hormon prævention, men vi bruger bare kondomer, så slemt er det ikke, i hvert fald noget jeg uden tvivl foretrækker frem for en endegyldig beslutning om aldrig at få børn igen. 

Anmeld Citér

23. marts 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

I din situation ville jeg nok vælge sterilisation. 

Når din krop er uvenner med hormonet i mini-piller ville jeg ikke begynde at lege med hormonspiral. 

Personligt har jeg dårlige erfaringer med hormonspiral. Jeg blødte konstant (og kraftigt) fra jeg fik den til den blev fjernet igen knap 4 mdr senere. Den blev fjernet fordi jeg pludselig fik meget kraftige smerter, uden anden forklaring end at det måtte være pga spiralen.

Jeg har efterfølgende forsøgt med flere forskellige slags hormonprævention og er kommet frem til at det bare ikke fungerer for mig. Så hvis jeg var afklaret med at jeg ikke skulle have flere børn, og havde en fast partner så ville jeg helt sikkert lade mig sterilisere.

Anmeld Citér

23. marts 2018

Tystys14

Hvorfor ikke bruge kondom ?  Måske et dumt spørgsmål. 

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym

Jeg er 30 og blev steriliseret i oktober - jeg har tre børn nu, det er rigeligt. Jeg valgte at blive steriliseret fordi jeg ikke vil risikere at blive gravid igen på grund af glemte piller eller en spiral, der måske falder ud. 

Anmeld Citér

23. marts 2018

Abracadabra

Jeg havde trælse pletblødninger, udflåd og underlivssmerter og træls med træls på i fu¤king 4 mdr. Havde flået den ud, hvis jeg havde haft tid og overskud. Så gik det hele i sig selv, og nu er den min bedste ven. Ingen graviditet, ingen menstruation. What's not to like?

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym

Tja - havde valgt sterilisering. Men også kun fordi je selv har dårlig erfaring med hormoner. Er blevet gravid 3 gange uden for livmoderen på hormonspiral

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Synes det lyder som en ret drastisk præventions model, især som 29-årig. Som du selv siger, ved du jo ikke hvad fremtiden bringer, og hvad du har lyst til om 5-7 år. At din mand ikke vil steriliseres, betyder det han muligvis ønsker flere børn i fremtiden? Det kan så ikke blive med dig, hvis du steriliseres..? Jeg kan ikke bruge p-piller eller andet hormon prævention, men vi bruger bare kondomer, så slemt er det ikke, i hvert fald noget jeg uden tvivl foretrækker frem for en endegyldig beslutning om aldrig at få børn igen. 

Min kæreste er også helt afklaret med, at vi ikke skal have flere. Det med at han ikke vil steriliseres er vist mere en eller anden mystisk mandeting, som jeg på ingen måde kan sætte mig ind i.

Kondom er desværre heller ikke en mulighed, da jeg slår voldsomt ud af dem. Vi har prøvet mange forskellige, også uden latex osv., og vi har ikke fundet nogen vi kan bruge.

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym trådstarter

Tystys14 skriver:

Hvorfor ikke bruge kondom ?  Måske et dumt spørgsmål. 

Ikke et dumt spørgsmål, men jeg kan desværre ikke tåle dem. Det er faktisk i den grad ikke på tale, at jeg helt glemte at nævne det i oplægget 

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Jeg havde trælse pletblødninger, udflåd og underlivssmerter og træls med træls på i fu¤king 4 mdr. Havde flået den ud, hvis jeg havde haft tid og overskud. Så gik det hele i sig selv, og nu er den min bedste ven. Ingen graviditet, ingen menstruation. What's not to like?

Hvis jeg med 100% sikkerhed kunne vide, at jeg efter 4-6 måneder ikke vil have flere gener, så kunne jeg måske nok leve med det. Jeg kunne sagtens leve med aldrig at skulle have menstruation igen. Men første gang jeg var på mini-piller stod jeg det igennem i 10 mdr., og det blev kun værre. Så jeg er ret nervøs for, om det vil være det samme med spiralen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.