Børn der slår ‘HELT umotiveret’

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.630 visninger
7 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. marts 2018

Anonym trådstarter

I mit arbejde tilbringer jeg rigtig meget tid i indskolingen på mange forskellige skoler og her overhører jeg ofte konflikter mellem børnene i de små klasser.

Og gang på gang er der en lærer/pædagog, som kommer med udtalelsen om at et barn ‘slog/sparkede/skubbede HELT UMOTIVERET!’

Er jeg den eneste, der er ved at få fniller af den udtalelse?!?!?

I min verden er der ingen børn, der er ‘onde’ ved andre helt umotiveret! I min verden drejer det sig om, at der er en voksen, som ikke formår at undersøge/sætte sig ind i, hvad der er på spil for barnet!

Skulle bare lige ud med noget frustration.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

I mit arbejde tilbringer jeg rigtig meget tid i indskolingen på mange forskellige skoler og her overhører jeg ofte konflikter mellem børnene i de små klasser.

Og gang på gang er der en lærer/pædagog, som kommer med udtalelsen om at et barn ‘slog/sparkede/skubbede HELT UMOTIVERET!’

I min verden er der ingen børn, der er ‘onde’ ved andre helt umotiveret! I min verden drejer det sig om, at der er en voksen, som ikke formår at undersøge/sætte sig ind i, hvad der er på spil for barnet!

Det er yderst sjældent at et barn slår helt umotiveret - er min erfaring. 

Tit kan der være foregået noget et par minutter før, som man ikke har set. Oftest har der været en forudgående konflikt. Nogle gange med et andet barn end det barn der bliver slået. 

Men det sker også at et barn slår umotiveret. Det er ikke et synonym for at barnet er ondt. Det betyder jo blot at der ikke umiddelbart har været en forudgående konflikt. Men det kan jo være udtryk for at der er noget som ikke er i orden - måske derhjemme, måske noget ift. Institutionens struktur eller noget helt tredje.

Uanset synes jeg det er vigtigt at observere barnet i en uges tid og se hvornår disse umotiveret slag kommer og i hvilke sammenhænge før man bare slår dem hen som 'helt umotiveret'

Anmeld Citér

22. marts 2018

Anonym

Jeg har et roligt og sårbart barn, som grundet sin kroniske sygdom og kognitive og motoriske udfordringer går i specialbørnehave. Et lille sted med 14 børn og 6 fuldtids pædagoger plus en leder.

Der er et barn i børnehaven, som ofte slår helt umotiveret, både børn og voksne. Senest da jeg hentede mit barn for 2 dage siden, gik dette barn forbi os og tæskede mig i ryggen. Jeg oplevede også dette barn slå mit barn mens de to sad og legede. Det var altså også helt umotiveret. 

Samme barn kan godt finde på tømme andre børns garderober, smider deres ting på gulvet og træde på dem. Desuden er dette barn meget pågående i sin kontakt med forældre, som enten henter eller afleverer børn. 

Begge de nævnte børn er 4 år

Anmeld Citér

22. marts 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Jeg har et roligt og sårbart barn, som grundet sin kroniske sygdom og kognitive og motoriske udfordringer går i specialbørnehave. Et lille sted med 14 børn og 6 fuldtids pædagoger plus en leder.

Der er et barn i børnehaven, som ofte slår helt umotiveret, både børn og voksne. Senest da jeg hentede mit barn for 2 dage siden, gik dette barn forbi os og tæskede mig i ryggen. Jeg oplevede også dette barn slå mit barn mens de to sad og legede. Det var altså også helt umotiveret. 

Samme barn kan godt finde på tømme andre børns garderober, smider deres ting på gulvet og træde på dem. Desuden er dette barn meget pågående i sin kontakt med forældre, som enten henter eller afleverer børn. 

Begge de nævnte børn er 4 år

Men nu nævner du selv special bh og kan der så ikke være nogle udfordringer i det barns liv der gør at det reagere som det gør?

Alt så at grunden ikke altid er synlig men opstår pga barnets udfordringer sådan at det ikke er umotiveret ?

Lige som når et lille barn bider uden grund eller rettet en grund vi ikke kan se. 

Anmeld Citér

22. marts 2018

MorTilN

Der er ALTID en årsag til hvorfor børn gør som de gør, diagnose eller ej. Det bare ikke altid vi voksne lige kan se den og sammenkæde årsag og reaktion.

Anmeld Citér

22. marts 2018

migxher

MorTilN skriver:

Der er ALTID en årsag til hvorfor børn gør som de gør, diagnose eller ej. Det bare ikke altid vi voksne lige kan se den og sammenkæde årsag og reaktion.

Enig !

Anmeld Citér

22. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg tror, der menes, at barnet ikke i den aktuelle situation er blevet generet/provokeret af andre. Selvfølgelig er læreren/pædagogen klar over, at der ligger noget bag, men det kan jo spænde vidt - frustration over uro på hjemmefronten, et sydende raseri, der har ulmet siden dagen før, misforståelser i kommunikationen med andre etc. etc. Og det rammer så i nogle tilfælde den forkerte på det forkerte tidspunkt. 

Jeg ville ikke lægge andet og mere i det, end at læreren mener, der ikke er tale om en helt åbenlys grund til, at barnet slår den pågældende lige netop i dén situation. 

Anmeld Citér

23. marts 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Selvfølgelig slår et barn ikke umotiveret, men det er bare ikke sikkert at det er det barn der bliver slået der er årsagen til aggresiviteten. Jeg er temmelig sikker på, at det er det der menes. Jeg kunne godt have sagt det samme. Har ofte som lærer, oplevet børn slå "umotiveret" altså bare slået på den nærmeste eller den der uforvarende kom til at trigge noget i barnet.

Man kan jo også blive slået ned af en voldsperson på gaden...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.