Er der mon nogen herinde, der er skarpe på drømmetydning?
Jeg drømmer jævnligt, at min far gør mig fortræd, og at min mor er vidne til det, men ikke gør noget. Har blandt andet drømt, at han sætter en pistol mod min pande eller tager kvælertag på mig, og ofte handler det om, at jeg siger til ham, at jeg ikke vil finde mig i, at han fx taler grimt til mig eller et andet familiemedlem, hvorefter han truer mig med vold, og for at undgå at han så fx skyder/kvæler mig, tier jeg stille og finder mig i hans opførsel. Så drømmene handler meget om, at han har rigtig meget magt, og når nogen (/jeg) så siger fra eller forsøger at sætte en grænse, så demonstrerer han sin magt, hvorefter jeg/andre omkring ham underkaster sig.
Drømmene gør mig rigtig ked af det, og ofte vågner jeg grædende fra dem. I drømmene har min far ofte et meget vildt og nærmest psykopatisk udtryk i øjnene/ansigtet. Det skræmmer mig helt vildt.
Da jeg var yngre, havde jeg en periode på 8-9 måneder, hvor min far var meget efter mig og kørte meget på mig psykisk. Det bundede i, at da jeg var færdig med gymnasiet og startede på universitetet, fik jeg en krise omkring, hvad jeg egentlig ville med mit liv. Derfor droppede jeg ud og havde så en periode, hvor jeg kun havde et fritidsarbejde, da jeg ikke kunne finde noget på fuld tid, selvom jeg forsøgte. Samtidig var min far lige gået på pension, så vi gik meget op og ned ad hinanden, og han kunne slet ikke have, at jeg "stod stille" med mit liv.
Han blev meget adfærdsregulerende over for mig, bl.a. opstillede han regler for mig, fx at jeg skulle stå op og støvsuge hele huset kl 8 hver morgen, og at vi skulle spise frokost sammen hver dag (da jeg var yngre havde jeg rigtig svært ved at spise sammen med andre, hvilket han godt vidste). Derudover rettede han meget på mig, og han fik mig til at føle, at jeg hele tiden blev kigget over skulderen.
Efterhånden fik jeg følelsen af ikke at kunne gøre noget rigtigt, og jeg turde nærmest ikke foretage mig noget i hans nærvær af frygt for at lave fejl. Når jeg af og til fik nok og svarede ham igen, endte det i skænderier, hvor han altid fik det sidste ord, og det lykkedes ham altid at kaste skylden over på mig (og faktisk også at få mig til at påtage mig skylden, fordi han intet angrede og aldrig sagde "det var min fejl, undskyld"). Jeg nåede faktisk derud, hvor jeg sagde til mig selv, at når jeg flyttede hjemmefra, ville jeg kun komme på besøg hos mine forældre, når min far ikke var hjemme. Og jeg kan huske meget tydeligt, hvor sikker jeg var på, at jeg ikke ønskede at se noget som helst til ham fremover.
Min far var kun sådan, når vi var alene sammen. Så snart min mor og bror var hjemme, var det anderledes. Når jeg forsøgte at fortælle min mor, hvordan jeg havde det med min far, kunne hun derfor ikke forstå mig, for hun havde jo ikke været vidne til, hvordan han opførte sig over for mig, når hun ikke var der.
Når alt dette er sagt, giver mine drømme jo fin mening, for de afspejler tilsyneladende det magtforhold og den frustration, jeg forbinder med min far i den periode af mit liv.
Men det, der undrer mig lidt, er, at ovenstående skete for 5 år siden. Da jeg flyttede hjemmefra og kom i gang med en ny uddannelse, blev forholdet mellem min far og mig bedre. Jeg hygger mig rigtig meget i mine forældres selskab den dag i dag.
Dog bryder jeg mig stadig ikke om at være alene med min far. Når det sker, trækker jeg mig og forsøger at undgå ham, indtil der igen er andre i vores selskab. Men jeg føler ikke længere, at jeg bærer nag eller er vred på ham over det, han gjorde dengang. Heller ikke selvom jeg ikke er i tvivl om, at det, jeg i dag kæmper med rent psykisk, kan føres tilbage til den periode (bl.a. social angst og dårligt selvværd).
Alligevel tænker jeg, at drømmene måske er tegn på, at jeg undertrykker noget - at jeg i virkeligheden ikke er kommet helt så meget videre, som jeg tror og håber på. Måske har det også lidt at gøre med, at jeg skal være mor om 4 måneder, hvor han jo så bliver morfar til mit barn? For drømmene er lidt mere hyppige her i min graviditet.
Jeg har ikke lyst til at konfrontere ham og bebrejde ham en hel masse, som skete for flere år siden, for jeg er bange for at rippe unødvendigt op i et sår. Vil egentlig hellere bare tilgive ham og komme videre.
Efter at have skrevet det her indlæg, kan jeg godt se, at jeg måske selv har svaret lidt på mit spørgsmål om drømmenes betydning. Men jeg hører meget gerne fra jer, hvis der er nogen, der har været ude i noget lignende - at have haft et anstrengt forhold til jeres forældre og alligevel være kommet godt videre ind i voksen- og forældrelivet