Voldsom kvalme i uge 8

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

448 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. marts 2018

Anonym trådstarter

Hvor langt skal man være hende før man kan melde sig syge ved gravitetdet gener? 

jeg er gravid med nr 2 - 

første barn havde jeg forfærdeligt kvalme om morgenen, det resulterede i jeg kastede op, før jeg tog i skole, og så var alt okay resten af dagen 

det stoppede fra en dag til den anden 

nr 2 gravidtet jeg har døgnet rundt kvalme, jeg er ved at kaste op flere gange dagligt, oveni tror jeg, jeg har ligament smerter eller jeg ved ikke

er sosu, og arbejder på en meget tung afdeling. 

jeg kom hjem kl. 14.00 havde fri efter 8 timers arbejde, har ligget i sengen siden . og intet havde med barn nr 1 at gøre i dag

jeg er så dårligt, har næsten intet spiste i dag - håber virkelig efter uge 12 det stopper - kan ikke holde det ud

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2018

Stivdie

Anonym skriver:

Hvor langt skal man være hende før man kan melde sig syge ved gravitetdet gener? 

jeg er gravid med nr 2 - 

første barn havde jeg forfærdeligt kvalme om morgenen, det resulterede i jeg kastede op, før jeg tog i skole, og så var alt okay resten af dagen 

nr 2 gravidtet jeg har døgnet rundt kvalme, jeg er ved at kaste op flere gange dagligt, oveni tror jeg, jeg har ligament smerter eller jeg ved ikke

jeg kom hjem kl. 14.00 havde fri efter 8 timers arbejde, har ligget i sengen siden . og intet havde med barn nr 1 at gøre i dag

jeg er så dårligt, har næsten intet spiste i dag - håber virkelig efter uge 12 det stopper - kan ikke holde det ud

Det er svært at vurdere. Jeg havde selv døgnkvalme I 3 måneder med nr 2 (fra ca 5 uger til ca 18 uger) og I halvanden måned af dem (fra 8-9 uger og frem) kastede jeg op dagligt. Jeg slæbte min bagdel på arbejde hver dag og passede mine ting.

Min veninde havde også døgnkvalme fra ca 3-4 uger og til hun var omkring 5 måneder henne, men hun kastede voldsomt op 10+ gange dagligt, da det var værst. Hun var selvfølgelig sygemeldt og boede i sin seng med en spand i 4 måneder.

Så grundlæggende synes jeg ikke at kvalme med evt enkelte opkastninger hver dag berettiger en sygemelding. Det er trods alt ikke sygdom men 'blot' hormonel forandring. Hvis der er risiko for dehydrering på grund af gentagne opkastninger, er det selvfølgelig noget andet.

Hvis du begynder at tabe dig meget som følge af kvalme/opkast eller ikke kan holde væske indenbords, skal du selvfølgelig søge læge. 

Anmeld Citér

20. marts 2018

Anonym trådstarter

Stivdie skriver:

Det er svært at vurdere. Jeg havde selv døgnkvalme I 3 måneder med nr 2 (fra ca 5 uger til ca 18 uger) og I halvanden måned af dem (fra 8-9 uger og frem) kastede jeg op dagligt. Jeg slæbte min bagdel på arbejde hver dag og passede mine ting.

Min veninde havde også døgnkvalme fra ca 3-4 uger og til hun var omkring 5 måneder henne, men hun kastede voldsomt op 10+ gange dagligt, da det var værst. Hun var selvfølgelig sygemeldt og boede i sin seng med en spand i 4 måneder.

Så grundlæggende synes jeg ikke at kvalme med evt enkelte opkastninger hver dag berettiger en sygemelding. Det er trods alt ikke sygdom men 'blot' hormonel forandring. Hvis der er risiko for dehydrering på grund af gentagne opkastninger, er det selvfølgelig noget andet.

Hvis du begynder at tabe dig meget som følge af kvalme/opkast eller ikke kan holde væske indenbords, skal du selvfølgelig søge læge. 

Det er nok ikke mest kvalme jeg snakker om... det er mere det fysiske arbejde synes jeg - jeg arbejder på en afdeling med meget meget meget tunge borger, så oveni en voldsomt kvalme hvor jeg føler afmagt 

er det bare så hårdt fysisk og psykisk jeg har tabt 3 kilo indtil videre - men jeg spiser ingenting så det er ikke så mærkeligt 

Anmeld Citér

20. marts 2018

Ina33

Anonym skriver:

jeg er gravid med nr 2 - 

Du kan i princippet være sygemeldt med graviditetsgener lige fra starten af din graviditet.

Det lyder som en rigtig slem kvalme du har, så selvfølgelig skal du sygemelde dig. 

Det er korrekt at graviditet ikke er en sygdom, men man kan blive rigtig rigtig syg af at være gravid. 

Jeg ville ikke være et sekund i tvivl om at jeg skulle sygemeldes hvis jeg konstant havde kvalme og intet kunne når jeg kom hjem.

Pas på dig selv og ikke mindst den lille baby. 

Anmeld Citér

20. marts 2018

Lje

Anonym skriver:

Det er nok ikke mest kvalme jeg snakker om... det er mere det fysiske arbejde synes jeg - jeg arbejder på en afdeling med meget meget meget tunge borger, så oveni en voldsomt kvalme hvor jeg føler afmagt 

er det bare så hårdt fysisk og psykisk jeg har tabt 3 kilo indtil videre - men jeg spiser ingenting så det er ikke så mærkeligt 

Du skal sørge for at spise. Ellers bliver det selvforstærkende (fysisk og psykisk). Knækbrød/tørt mad (der er svært at kaste op) i små mængder. Men hyppigt. Eller hvad der nu end virker for dig. Der er kun én ting at gøre: prøve dig frem. 

Mad = mere energi = mere overskud til dig selv, arbejde, dit barn og din graviditet .

Vh.

Anmeld Citér

20. marts 2018

Stivdie

Anonym skriver:

OK. 

Jeg erkender blankt  at jeg intet ved om fysisk belastning under graviditet, da jeg har kontorarbejde. Men at du allerede har taget dig 3 kg bør tænde enadvarselslampe. Som andre siger er det vigtigste job du har lige nu jo, at være "ovn" for din baby. Så tag en snak med din læge. 

I øvrigt fandt jeg lige lidt i forbindelse med arbejdsmiljøloven frem, blot til din information. Det er især 1.1.6 og 1.1.7 som måske kan være relevante for dig. 

Anmeld Citér

21. marts 2018

frkchili

Du kan vel sygemelde dig når som helst i graviditeten, hvis din læge udskriver en sygemelding? Jeg blev sygemeldt i uge 7 pga voldsom kvalme - er dog studerende, men lægen sagde, at hun skrev på, hvad sygemeldingen skyldtes, men at man normalt ikke gør dette ved sygemeldinger fra job, fordi de fleste arbejdspladser på dette tidspunkt endnu ikke ved, at man er gravid.

Snak med din læge om det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.