Min far er også alkoholiker og det har han været lige så længe jeg kan huske. Det var dog i det skjulte og han var aldrig ubehagelig eller andet og man kunne ikke mærke på ham når han havde drukket. Men det var skjult for omverdenen mens jeg var barn og ung. Selvom han kun tog et par øl om dagen som jeg så, ja så vidste jeg det godt. Jeg Mistede min mor som 13 årig og der eskalerede det for han. Nogle år senere mødte han en ny og hun fik ham på rette køl igen ( men stadig med et lille misbrug af øl).
På et tidspunkt for knapt 5 år siden havde jeg en snak med ham om hans alkohol problem. Jeg gav ham valget. Øllene eller hans barn ( mig) og børnebørn. Efter lidt betænkningstid valgte han heldigvis os. Han kom i behandling og var clean i 2 år. Efterfølgende dør hans kæreste han har været sammen med i 15 år. Efter der eskalere det igen.
Denne gang kan jeg ikke nå ham. Jeg hører ikke fra ham særlig meget og mine børn kender ham ikke rigtig længere. ( vi bor i hver vores ende af landet) . Han besøger os aldrig og hans interesse for mig og min familie er der ikke. Og jeg har efterhånden accepteret at jeg har “tabt” ham og jeg gider ikke kampen. Gider ikke bruge min energi på det.
Nu fik du lige min historie ( Gud hvor er det rart at få skrevet ned)
Det jeg vil sige er at du er nød til at acceptere at det er den vej din far har valgt at gå. Det er HANS valg. Du kan ikke andet end håbe på at han en dag “ vågner op” og indser at han har tabt. Men hold stadig en dør på klem, men pas samtidig på dig selv. Det er hårdt .
Anmeld
Citér