Højtlæsningsbøger til 5 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

686 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. marts 2018

Naturlig

Hej alle erfarne mødre.

Jeg har brug for alle jeres gode tips til højtlæsningsbøger til min søn på 5 1/2 år. Det er til godnathistorie.

Vi har været igennem et par Pippi-bøger, Ronja Røverdatter og Bimseling-serien. Derudover har vi læst Sigurds gudebøger tynde - den med bibelhistorier og dem med græsk og nordisk mytologi.

Så.. hvad skal vi læse nu? Om dagen læser vi Vitello, Alfons, Villads og andre af de kortere bøger, men til aften skal det helst være bøger med en længere historie og kapitler.

Jeg er i tvivl om, om Brødrene Løvehjerte er for barsk endnu? Og derudover er jeg ret grøn, da han er vores første og jeg derfor ikke kender mange af de nyere bøger til børn.

Så.. kom med alle jeres gode idéer. Hvad hitter eller har hittet hos jer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2018

Lenchick

Skulle til at anbefale Sigurds bøger   Du nævner ikke Danmarkshistorien - har I læst den? Af alle Sigurds bøger er min pige gladest for Danmarkshistorien. 

Desuden har vi alle Sebastians bøger om dyr og de hitter hos min 6-årige nørd 

Anmeld Citér

11. marts 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg er ved at læse brødrene løvehjerte for begge mine piger. Alberte er 5 og Thea er 9 og det er vildt, så forskelligt de oplever historien. Men begge elsker den!! Vh Stine 

Anmeld Citér

11. marts 2018

lineog4

Jeg ville vente med brødrene Løvehjerte, mest fordi jeg synes den har så mange fantastiske lag og synes den skal nydes. 

Ville i stedet tage nogle af de bøger der er mere lige ud af landevejen og ikke kræver den store fortolker. Fx Ole Lund Kierkegaard og en del af det nye børnelitteratur også selvom de også kræver fortolker og har en masse lag, men når de kan læses på en aften så er det lettere at få lov igen ;-) fx flere af Kim Fupz Aakesons bøger fx Mor, Verdens uartigste dreng, lillebror og mange flere - ikke kun Vitello, der er også fabler og eventyr som jeg synes er fantastiske at få med i rygsækken til når man selv skal være fortolker. Eventyrene for 1001 nat er også fantastiske fx når man har læst Hodja fra Pjort - man kan jo eventuelt læse den "rigtige" version af Alladin.

Jeg er også lige blevet introduceret til Lillefingeren af Jesper Wung-Sung både fantastiske illustrationer og en skøn historie - skal helt klart se efter flere Jesper Wung-Tung bøger. Og Farfar af Lilja Scherfig - den er dog måske for svær, men også fantastisk i både historie og illustrationer.

Vi er selv i gang med August i glemmebogen, men den er nok også til de ældre igen fordi der er mange spændende tanker i den. Og så skal vi snart i gang med Erik menneskesøn (også til 7 -8 år). Tænker også Iqbal Farouq kunne være en mulighed. Men i hvert fald en opfordring til også at se på nogle af de nyere værker og eventur/fabler

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.