Anonym skriver:
Jeg har brug for råd og vejledning, til hvor man kan gå hen og få hjælp og vejledning, til min bror.
Min lillebror er i starten af 20erne. Vi har ikke haft en nem barndom og har begge haft voldsomme traumer heraf. Jeg er kommet ud på den anden side, for snart mange år siden og har idag et godt liv, med uddannelse, eget hus, mand, barn og godt job. Desværre er det ikke sket for min elskede bror. Han er hash misbruger + diverse narkotika engang imellem tror jeg. Han har aldrig gennemført en uddannelse, og har været ind og ud af kontanthjælps systemet siden han blev 18 år. Han har diagnosen social angst og et par andre angst diagnoser. Jeg og resten af den nære familie har igennem hele hans ungdom og nu tidlige voksenliv forsøgt at hjælpe ham gentagne gange med at få hjælp,overskud og bare lidt medvind her i livet. Dog falder han altid tilbage til det samme, nemlig indelukketheden, vrede og hash.
Lige nu er situationen den at han ikke længere får kontanthjælp,fordi han ikke vil i aktivering... min familie har betalt hans husleje og faktisk alt (ink. Mad og div.) De sidste par måneder. Nu kan og vil de ikke mere. Min mor har tilbudt at han skal komme hjem til dem og bo, hvilket jeg håber at han kommer til inden længe. De har også flere gange betalt hans narko gæld fordi han er kommet grædende og bedt om hjælp og penge.
Det som jeg helt konrekt søger råd omkring er, HVOR kan man gå hen og få hjælp til ham?
Han har været tilknyttet psykiatrien, senest med samtaler, som han så til sidst er udeblevet fra. De havde også ordineret benzodizapiner til ham, men den har han ikke ville tage. Er ret sikker på at han stedet har solgt dem.. Jeg er samtidigt også ret overbevist om at han er fejldiagnosiret, eller ihvertfald skulle have et par andre diagnoser oveni..
Jeg vil så gerne hjælpe ham ud af sit misbrug først og fremmest! Men også med at bearbejde vores barndom. Men det er som om at han bare er tabt af systemet og ingen gør noget eller vil hjælpe.
Jeg er så bange for at miste ham, og det gør jeg en dag hvis ikke han kan få den rette hjælp..
Jeg undskylder hvis mit indlæg er langt og rodet, men det er mine tanker omkring dette altså også.
Jeg får en klump i halsen af at læse dit indlæg fordi det kunne have været mit eget indlæg.
Min storebror er dog 29 år, men er i nøjagtig samme situation som din bror. Mine forældre har betalt hans husleje 5 gange det seneste år og de hjælper ham pt. med mad, frisør mm. Han er den dejligste fyr, men ikke når han misbruger. Min bror drikker også øl. Selv er jeg som dig, godt gift, eget hus, i gang med drømmeuddanelsen og har to børn.
Vores barndom har været overvejende god, men vores forældre blev skilt og dette var en turbulent tid. Faktisk flere år.
Jeg har ikke mange råd, fordi min bror har været tilknyttet misbrugscenter af flere omgange men han føler ikke de tager ham alvorligt. Egen læge har han også gået ved et stykke tid, men lige pt er han ikke motiveret for at skabe et bedre liv. Mine forældre er så kede af det og jeg ligeså.
Hvad stiller man lige op?
Pointen er at du er ikke alene om dine tanker