Anonym skriver:
Jeg forstår så meget jeres reaktion, for har haft det på præcis samme måde når jeg har hørt om andre i den situation. Nu fik jeg vist ikke skrevet at han går til møder hver uge og har en sponsor som skal hjælpe ham. Desværre så slappede han lidt for meget af med at holde fast i rutinerne hver dag. Han har allerede nu givet mig hans kort og jeg skal stå for alt. Han vil ikke have noget med det at gøre mere. Han vil have lommepenge og Thats it.
Jeg kunne slå ham ihjel i dag hvis ikke det var fordi han er mit barns far. Han er allerede startet med sin sponsor i dag og skal læse i sin bog omkring det at tage 12 trin. Ved ikke hvor meget i kender til det, men det skal alle misbrugere igennem.
Lyder måske mere rolig nu end før, og i ryster nok på hovedet, men det er en svær balance at være i og kun dem der lever i det kan sætte sig ind i det. Jeg går til mine møder, som giver mig styrken til at ville mig selv det bedste. Derfor får han på ingen måder lov til at lade det her køre psykisk på mig i længere tid.
Jeg synes, der lyder til, at der er støtte om jer begge, og jeg tror ikke, at nogen kan forestille sig, hvordan det er, at være i jeres og din situation, med mindre man selv har prøvet det.
Jeg tror dog ikke, at jeg ville kunne holde til det. Med de tillidsbrud der har været, og nu endnu et, der jo unægteligt griber voldsomt ind i jeres hverdag, ville jeg nok ikke formå at kunne genopbygge tilliden til ham igen. Jeg ville ende med at være konstant på vagt, og overvåge ham hele tiden. Vende hvert ord og hver handling, og måske endda se spøgelser hele tiden. Og det ville hverken jeg eller han være tjent med. Så jeg havde nok sagt fra nu.
Men det er jo - heldigvis - ikke ensbetydende med, at du skal gøre det samme. Du lyder som en stærk kvinde, der også får og tager imod støtte, og trods frustrationen, som er både fair og naturlig, kan se bag om hans sygdom - som det reelt er. Så du skal jo egentlig “bare” finde ud af, om du kan leve det liv, med risiko for tilbagefald. Hvis du kan det, har du min fulde respekt - og det samme, hvis du ikke kan.
Jeg håber på det bedste for både sig og din kæreste