Hej,
Lidt for historie: fra vores datter var 14 dage kom hun på MME, og fra hun var omkring 1-2mdr begyndte hun at gylpe meget. Vi fik at vide SP og læge at det var refluks, men noget undrede mig for hun gylper aldrig om natten, og er meget generet af sit gylp. Da hun blev 4mdr begyndte vi på grød, men det fortsatte. Endelig fik vi en henvisning til sygehuset, som mener hun lider af laktose allergi, så det er vi pt ved at få udredt. Hun gylper stadig og med garanti når hun får en flaske. Hun får grød tre gange om dagen, har afføring hverdag.
Mit spørgsmål er om hun vil kunne klare at få havregrød (blendet helt fin) til morgenmad, øllebrød til frokost og grøntsagsmos til aftensmad?
Jeg vil bare gerne at det gylp snart holder op....
Hilsen (en lettere frustreret mor) Tessa
Sarahs svar
Hej Tessa,
Tak for dit spørgsmål. De lyder som om I har været igennem en lidt hård tid, men jeg er glad for at høre, at I er i kontakt med faglige eksperter og at I er i gang med en udredning. Jeg håber, at der snart kommer lidt mere ro på for jer.
Jeg har rigtig svært ved at svare på dit spørgsmål, både fordi børn ikke er ens, og fordi mit faglige område kun strækker til raske børn. Jeg har således ingen faglig kendskab til eller erfaring med refluks, og jeg vil derfor anbefale, at du rådfører dig med din sundhedsplejerske eller børnelæge. Jeg er også lidt i tvivl om hvor gammelt dit barn er nu, men fra 6 måneders alderen vil det som regel være passende med 3 hovedmåltider med skemad, 2 mellemmåltider og supplerende amning eller erstatning, lidt afhængig af hvornår man er gået i gang med at give skemad. Det vil generelt være rigtig fint at variere mellem grød og grøntsagsmos med kød eller fisk, så barnet får så mange forskellige madvarer som muligt. For nogle børn med refluks er det sådan, at små hyppige måltider og mere og mere fast føde gør, at barnet får nemmere ved at holde maden i sig, men I er desværre nok nødt til at prøve jer frem og se hvad der er det rigtige for jeres barn. Det er nok ikke så præcist et svar som du kunne tænke dig, men jeg håber, at det alligevel kan hjælpe dig lidt.
Venlig hilsen
Sarah John
God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.
Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk
Anmeld
Citér