Sandratoft skriver:
Når forældre skilles, skal de blive enige om barnets bopæl. Den forælder barnets bor hos, bliver Bopælsforælder.
Forældreansvarsloven giver denne forælder opbakning til at kunne flytte hvorhen i landet, vedkommende ønsker det, uden hensyntagen til barnets behov for at vokse op tæt på begge forældre!
Vi bør ændre denne lov - og din underskrift gør en forskel!
https://www.facebook.com/141107783344962/videos/173324880123252/
Håber du vil bakke op om en god sag!
☺️ Barnets bedste #fairforalle
Nej det vil jeg ikke skrive under på....
Jeg er helt med på, at vi som forældre har et ansvar og det er at tænke på barnets bedste. Og ja det er skønt for et barn at have både sin mor og sin far tæt på, men man kan ikke isolere en ting ud og sige: det alene er for barnets bedste.
I videoen skabes en historie, hvor det er kærligheden til en anden voksen der gør barnet kommer længere fra den ene part. Men det kunne jo også være muligheden for at få en uddannelse, muligheden for at gå fra arbejdsløs til arbejdende og selvforsørgende - er det at mor/far får en uddannelse, kan forsørge sig selv mm. Ikke også for barnets bedste? Og ja er det ikke også for barnets bedste at mor og far er glade også med en ny partner?
Og hvor går den famøse grænse, hvornår kommer man for langt væk? Er det fx at flytte fra København til Roskilde? For tro mig for børn er det også langt, og det er i endnu højere grad det at i samværsperioden er man ikke i nærheden af sine venner (især når man bliver teenager - min far boede i en lille by bare 20 minutter på cykel væk fra Roskilde, men jeg følte mig isoleret i de weekender jeg skulle være der, for kunne jo ikke bare lige....), så hvor går grænsen, for skal det batte er den grænse meget meget lille - og det er jo uholdbart.
Og så ville jeg også gerne vide om det gælder for begge parter, må samværsforældren flytte?
Jeg kan sagtens forstå det gør ondt at ens barn pludselig flytter over sundet, og man er reduceret til weekend og ferie forældre - jeg ville selv hade det. Men udover afstandene i DK ikke er super store, så tænker jeg også det er vildt at man skal stavnsbinde og være uden mulighed for mobilitet fordi man er blevet forældre, mens der er i samfundet når man kigger på økonomi og arbejde prædiker om øget mobilitet - for mig hænger det ikke sammen.