Borgerforslag om ændring af forældreansvarsloven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

543 visninger
9 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. februar 2018

Sandratoft

Når forældre skilles, skal de blive enige om barnets bopæl. Den forælder barnets bor hos, bliver Bopælsforælder.

Forældreansvarsloven giver denne forælder opbakning til at kunne flytte hvorhen i landet, vedkommende ønsker det, uden hensyntagen til barnets behov for at vokse op tæt på begge forældre!

Vi bør ændre denne lov - og din underskrift gør en forskel!
https://www.facebook.com/141107783344962/videos/173324880123252
Håber du vil bakke op om en god sag!

☺️ Barnets bedste #fairforalle

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2018

migxher

det var da på tide at der kom fokus på det!

Anmeld Citér

28. februar 2018

Sandratoft

migxher skriver:

det var da på tide at der kom fokus på det!

Enig  

Anmeld Citér

28. februar 2018

Anonym

Er det nu også rigtigt?

Min veninde havde været bopælsforælder for sin datter på 7 siden hende og faren gik fra hinanden da pigen var 1. Hun flyttede 300 km væk, faren protesterede og kontaktede statsamtet, der gav ham bopælsretten. Udelukkende fordi det var moren der flyttede væk og at han kunne tilbyde at pigen blev i området. Min veninde har kæmpet for at få pigen tilbage i 4 år nu, uden held. Så jeg kan slet ikke kende det billede du tegner...

Anmeld Citér

28. februar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Er det nu også rigtigt?

Min veninde havde været bopælsforælder for sin datter på 7 siden hende og faren gik fra hinanden da pigen var 1. Hun flyttede 300 km væk, faren protesterede og kontaktede statsamtet, der gav ham bopælsretten. Udelukkende fordi det var moren der flyttede væk og at han kunne tilbyde at pigen blev i området. Min veninde har kæmpet for at få pigen tilbage i 4 år nu, uden held. Så jeg kan slet ikke kende det billede du tegner...

Helt enig.. det samme gør sig gældende i mit tilfælde.

Anmeld Citér

1. marts 2018

Sandratoft

Anonym skriver:

Er det nu også rigtigt?

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke har den store viden inden for emnet jeg deler blot linket for en ven. 

Men det er da interessant det du skriver, så er problemer måske ikke så stort? 

Anmeld Citér

1. marts 2018

Anonym

Det jeg læser jura, og både har kendskab til forældreansvarsloven via juraen men også i praksis så er det ikke sådan loven er, medmindre man laver sin egen tolkning.... hvilket en del åbenbart gør  

Anmeld Citér

1. marts 2018

Anonym

Så du vil simpelthen stavnsbinde bopælsforældre indenfor en radius af 15 km fra evt. voldelige eksmænd?? Ellers skal bopælsretten automatisk overgå til den person? Nej tak du! Det er da noget så tydeligt, at du kun har haft en forsmået fars indblik i sådanne sager. Nu er det jo faktisk sådan, at en bopælsforælder sådan som loven er nu ikke bare kan flytte til den anden ende af landet omkostningsfrit. Der er en obligatorisk 6 ugers varslingspligt til samværsforældren, som netop eksisterer så vedkommende kan nå at gøre indsigelser. I mange tilfælde vælger retten faktisk i forvejen at lade bopælen overgå til samværsforælderen såfremt denne bliver boende i barnets kendte omgivelser. Stavnsbåndet er altså afskaffet. 

Anmeld Citér

1. marts 2018

Anonym

Nej tak det var da det mest tåbelige forslag længe..

Anmeld Citér

1. marts 2018

lineog4

Sandratoft skriver:

Når forældre skilles, skal de blive enige om barnets bopæl. Den forælder barnets bor hos, bliver Bopælsforælder.

Forældreansvarsloven giver denne forælder opbakning til at kunne flytte hvorhen i landet, vedkommende ønsker det, uden hensyntagen til barnets behov for at vokse op tæt på begge forældre!

Vi bør ændre denne lov - og din underskrift gør en forskel!
https://www.facebook.com/141107783344962/videos/173324880123252
Håber du vil bakke op om en god sag!

☺️ Barnets bedste #fairforalle

Nej det vil jeg ikke skrive under på.... 

Jeg er helt med på, at vi som forældre har et ansvar og det er at tænke på barnets bedste. Og ja det er skønt for et barn at have både sin mor og sin far tæt på, men man kan ikke isolere en ting ud og sige: det alene er for barnets bedste.

I videoen skabes en historie, hvor det er kærligheden til en anden voksen der gør barnet kommer længere fra den ene part. Men det kunne jo også være muligheden for at få en uddannelse, muligheden for at gå fra arbejdsløs til arbejdende og selvforsørgende - er det at mor/far får en uddannelse, kan forsørge sig selv mm. Ikke også for barnets bedste? Og ja er det ikke også for barnets bedste at mor og far er glade også med en ny partner?

Og hvor går den famøse grænse, hvornår kommer man for langt væk? Er det fx at flytte fra København til Roskilde? For tro mig for børn er det også langt, og det er i endnu højere grad det at i samværsperioden er man ikke i nærheden af sine venner (især når man bliver teenager - min far boede i en lille by bare 20 minutter på cykel væk fra Roskilde, men jeg følte mig isoleret i de weekender jeg skulle være der, for kunne jo ikke bare lige....), så hvor går grænsen, for skal det batte er den grænse meget meget lille - og det er jo uholdbart. 

Og så ville jeg også gerne vide om det gælder for begge parter, må samværsforældren flytte?

Jeg kan sagtens forstå det gør ondt at ens barn pludselig flytter over sundet, og man er reduceret til weekend og ferie forældre - jeg ville selv hade det. Men udover afstandene i DK ikke er super store, så tænker jeg også det er vildt at man skal stavnsbinde og være uden mulighed for mobilitet fordi man er blevet forældre, mens der er i samfundet når man kigger på økonomi og arbejde prædiker om øget mobilitet - for mig hænger det ikke sammen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.