Hvis du er så dårlig, at du ikke kan passe et arbejde, kan du formentlig blive sygemeldt, evt komme på sygedagpenge (ved ikke lige hvordan kutymen er i vikariater). Jeg var selv sygemeldt fra uge 7 til uge 15 pga kvalme , og min læge var hurtig til at udskrive sygemeldingen. Det kan selvfølgelig godt være, at din læge ikke vil sygemelde dig, for der er bare nogen, som ikke forstår, hvor skidt man kan have det, når det "bare" skyldes graviditet.
Synes i øvrigt godt du kan søge job, men jeg har det på samme måde som dig, at jeg føler jeg røvrender en arbejdsplads ved ikke at fortælle om min graviditet. Er færdiguddannet om en måned og skal på barsel i slutningen af juni, og jeg har da overvejet, om jeg skulle prøve at finde job, men på samme tid ved jeg jo godt, at der nok ikke er nogen, der gider ansætte en gravid - og min mave vil jo afsløre mig til en evt jobsamtale, så jeg ville alligevel vælge at skrive det i ansøgningen, og så er man jo lidt tabt på gulvet allerede. Derfor har jeg besluttet mig for bare at lade være og i stedet gå ledig i de par måneder, inden jeg skal på barsel.
Men når du ikke er længere i din graviditet, synes jeg godt, du kan tillade dig at søge job uden at nævne graviditeten. Og ja, det nager lidt i samvittigheden, men altså.. Vi skal jo have de børn uanset hvad, og det går bare tit i karambolage med arbejdsmarkedet, for selvom vi er ved at nå noget der ligner ligestilling, så er det jo nu engang os kvinder, der skal være gravide og ofte også tage mest barsel. I sidste ende gør vi jo samfundet en tjeneste
Anmeld
Citér