Har fagforeningen virkelig ret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

648 visninger
6 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. februar 2018

Anonym trådstarter

Hej 

Jeg blev opsagt fra mit job i januar måned og har 5 mdrs opsigelse, dvs. jeg får løn indtil juni. 

Jeg har fået tilbudt et job fra d. 1.4. som jeg endnu ikke har sagt ja til. 

Nu siger min fagforening at min tidligere arbejdsgiver kun er forpligtet til at give mig løn i de første 3 mdr, hvis jeg finder et job i min opsigelsesperiode. 

Kan det virkelig passe? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2018

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Hej 

Jeg blev opsagt fra mit job i januar måned og har 5 mdrs opsigelse, dvs. jeg får løn indtil juni. 

Nu siger min fagforening at min tidligere arbejdsgiver kun er forpligtet til at give mig løn i de første 3 mdr, hvis jeg finder et job i min opsigelsesperiode. 

Kan det virkelig passe? 

Samme besked fik min kæreste da han blev opsagt sidste år så vil da mene at den er god nok din gamle skal arbejdsgiver jo ikke betale din løn hvis du får et nyt arbejde, så du dermed får dobbelt løn, han skal kun betale indtil du får første løn fra din nye arbejdsgiver. medmindre du er fritstillet, så skal han betale løn til dig, samtidigt med at du har muligheden for at starte andet arbejde det skal dog stå i din kontrakt og opsigelse 

Anmeld Citér

28. februar 2018

Anonym trådstarter

Liland skriver:

Samme besked fik min kæreste da han blev opsagt sidste år så vil da mene at den er god nok din gamle skal arbejdsgiver jo ikke betale din løn hvis du får et nyt arbejde, så du dermed får dobbelt løn, han skal kun betale indtil du får første løn fra din nye arbejdsgiver. medmindre du er fritstillet, så skal han betale løn til dig, samtidigt med at du har muligheden for at starte andet arbejde det skal dog stå i din kontrakt og opsigelse 

Der står også at jeg er fritstillet i min opsigelse.

Og i min kontrakt står der at jeg har 5 måneders opsigelse, så jeg forstår det ikke 

Anmeld Citér

28. februar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Liland skriver:

Ikke helt korrekt. Hvis man finder nyt job inden for de første tre måneder så har man ret til dobbelt løn indtil de tre måneder er gået. 

Anmeld Citér

28. februar 2018

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

De første 3 måneder fra fritstillingsdatoen er en såkaldt minimalerstatningsperiode. I denne periode er arbejdsgiver forpligtet til at betale løn, selvom du får nyt job. Efter 3 måneder kan arbejdsgiver modregne indtægt fra et nyt job. Det betyder, at tjener du mindre i et nyt job, så skal tidl. arbejdsgiver supplere op til din løn i dit gamle job. Tjener du mere i nyt job, så skal tidl. arbejdsgiver ikke betale løn efter 3 måneder.

Der kan være aftalt andet, men dette kræver udtrykkelig aftale mellem parterne.

Så ja, fagforeningen har ret. Arbejder desuden selv i en fagforening.

Anmeld Citér

28. februar 2018

Smil

Profilbillede for Smil
Lucinde skriver:

De første 3 måneder fra fritstillingsdatoen er en såkaldt minimalerstatningsperiode. I denne periode er arbejdsgiver forpligtet til at betale løn, selvom du får nyt job. Efter 3 måneder kan arbejdsgiver modregne indtægt fra et nyt job. Det betyder, at tjener du mindre i et nyt job, så skal tidl. arbejdsgiver supplere op til din løn i dit gamle job. Tjener du mere i nyt job, så skal tidl. arbejdsgiver ikke betale løn efter 3 måneder.

Der kan være aftalt andet, men dette kræver udtrykkelig aftale mellem parterne.

Så ja, fagforeningen har ret. Arbejder desuden selv i en fagforening.

Helt enig 

Alternativt kan TS vælge at kontraopsige med fratræden ultimo marts og så slippe for modregning mm - så kan TS også have fuldt fokus på det nye job 

Anmeld Citér

28. februar 2018

Lje

Anonym skriver:

Hej 

Kan det virkelig passe? 

Med mindre du har lavet en aftale om, at det er til fuld og endelig afregning (og det lyder det ikke til, du har/der har været grundlag for), så ja. Det er kun de første 3 måneder, der ikke vil ske modregning. 

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.