Hej Karen
Jeg er ved at nedtrappe amningen af min 5 mdr. Søn Arthur, da jeg har brug for lidt mere luft til fx at tage ud med veninder og få hjælp om natten så jeg kan sove.
Jeg fuldammede fra 8 dage siden og forsøger at trappe ud, da jeg har haft brystbetændelse før og virkelig frygter at få det igen.. Da jeg fuldammede, ammede jeg meget, nok Lidt on and off hver 2. Time. på nær natten.
1) Jeg har søgt på nettet for at finde ud af om jeg skal tømme brysterne helt en gang imellem eller om jeg kun skal tage toppen?
2) Samtidig er jeg i tvivl om jeg skal massere med hænderne, bruge maskine til at udmalke eller om Det er ok at min søn tager trykket/tømmer?
Jeg har noteret ned igår og i dag, så du kan se hvor “langt” jeg er i forløbet.
Fredag
højre:
23:40 - tømt
8:30 - toppen A
14:40 - toppen hænder
18:20 - bad toppen
Venstre:
23:40 - næsten tømt A
3:20 - tømt A
12:30 - toppen hånden
15:00 - toppen A
18:20 - bad toppen
Lørdag
Højre:
00:00 - massage toppen
4:30 - toppen af A
14:45 - tømt af A
Venstre:
00:00 - massage af toppen
4:30 - toppen af A
8:00 - Toppen A
18:20 - tømt A
Nu er kl. 20:50 og der bliver helt sikkert ammet/tager toppen/tømt inden klokken slår 00 da de allerede er spændte.
3) hvordan får jeg trappet endnu mere ned om
Aftenen/natten? Jeg har jo gået 10 timer i dag uden at gøre noget men det er som om at om aftenen/natten så skal der ikke meget til før de “ikke kan mere” ?
4) om hvor lang tid ca er jeg færdig med at amme tror du?
Mvh. Cecilie
Karens svar
Kære Cecelie
Tak for din udførlige mail.
Sundhedsstyrelsen anbefaler du ammer fuldt ud i 6 måneder og delvis 1 helt år eller længere, så du er lige knapt der, hvor det er bedst for dit barn at få andet end din mælk!
Hvis du insisterer på at få dækket dit behov for frihed uden dit barn, så er den næstbedste løsning, at du malker din mælk ud nogle gange i løbet af dagen og så lader en anden give din søn mælken evt på kop eller som fingermadning, når du er afsted.
Hvis du ikke vil have din søn, får din brystmælk, men ønsker at din mælkeproduktion falder, så er løsningen at du ammer så lidt som muligt, og at du, hvis brysterne bliver for spændte, kun lige lader din søn tage toppen (hvis du da kan nænne at tage ham fra ;-) eller malker den første mælk ud med pumpe - kun så det ikke lige spænder mere.
Du har selvfølgelig også mulighed for at få din læge til at ordinere medicin, der stopper din mælkeproduktion helt.
Uanset, hvilken metode til nedsat mælkeproduktion du vælger (hvis det er det, du vælger), er der øget risiko for brystbetændelse, da en af de ting, der forebygger brystbetændelse, at at få tømt brystet i bund. Men på den måde, får du jo ikke produktionen ned.
Du minimerer også risikoen for brystbetændelse, ved at lade barnets spyt og lidt af din egen mælk sidde på brystvorterne mens de lufttørrer. Undgå stress og kulde/træk. Og undgå forkert sutteteknik, så du får åbne sår på brystvorterne.
Du er færdig med at amme når både du og din søn er klar til at stoppe ;-)
Venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent
like facebook.com/jordemoder.net
Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om amning, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.
Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.
Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net