Hej
Jeg skriver herinde til Jer, da jeg håber, at nogen har nogle gode råd/erfaringer til vores problematik.
Vi har en datter på 18 måneder, som ikke vil sidde i sin stol og spise, og nu heller ikke rigtig sidde ved en af os ved bordet.
Lidt forhistorie: Vores datter har aldrig været vild med at spise. Det tog hende meget lang tid og da jeg skulle tilbage på arbejde faldt min mælkeproduktion så meget, at hun ikke længere kunne/ville amme, så her begyndte hun at spise "af nød", tror jeg nærmest. Hun er meget selektiv omkring, hvad hun vil spise, og hun smager sjældent på noget ud over de sædvanlige få ting. Der har dog været enkelte perioder på få dage, hvor hun så pludselig vil spise alt muligt. Hun spiser stort set aldrig aftensmad. Vi har prøvet at ligge aftensmaden både tidligere og senere. Hun får derfor altid en nr 2 aftensmad 30-60 minutter efter den rigtige. Vi har mange gange forsøgt ikke at give hende noget, men så vågner hun om natten og er jo, forståeligt nok, meget sulten og vil ikke sove videre, før hun har fået noget.
Alt det ovenstående kan vi egentlig godt acceptere. Vi har affundet os med hun ikke springer på mad, og det er også fint, hun ikke vil spise aftensmad - selvom hun da ikke skal høre noget for, hvis hun begynder på det
vores problem ligger i, at hun bare ikke vil sidde i bordet. Det er blevet meget værre på det sidste, og nu er det faktisk stort set umuligt nogensinde at få hende til at sidde. Der kan være enkelte gange i weekenderne, hvor man lige rammer der hvor alle stjernerne står rigtigt og det er vindruer, hun skal have, hvor hun så frivilligt kravler op og sætter sig og spiser. I dagplejen og når hun få gange bliver passet af andre, er der ingen problemer med at hun ikke vil sidde der.
Jeg tror, vi har startet en dårlig vane. Da hun var mindre, var det jo et mirakel, når hun rent faktisk spiste noget, og der blev set stort på om det var ved bordet eller i sofaen. Men nu er det meget frustrerende, at hun ikke vil sidde ved bordet. Når vi fx skal spise aftensmad sætter vi hende i stolen og nærmest straks begynder hun at skrige og græde og kravler ud af stolen og over til mig. Vi har prøvet at lade hende sidde, men hun stopper ikke igen.
Til bonusinfo vil hun pludselig heller ikke spise selv. Hun vil mades, selvom hun spiser selv i dagplejen, og er rigtig god til det. Hun har også gjort det herhjemme - at hun ikke vil selv er det sidste nye. Derudover er det ikke fordi hun ikke kan lide sin stol. Hun kravler fint op og sætter sig og vil gerne sidde der, hvis hun skal tegne, lave puslespil og lignende.
Jeg føler ikke, hun har noget respekt, for det er jo tydeligvis os, den er gal med, da der ikke er problemer i dagpleje og lignende. Er der nogen, der har nogle gode råd til, hvordan vi skal gribe det her an?Jeg vil bare så gerne kunne finde mad frem og sætte på bordet ud så kunne vi sidde alle tre sammen, og så måske bare have 5 minutter til at spise min egen mad i.
På forhånd mange tak.